Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#834913
Har fått en dragkrok monterad (volvo originalkrok + tillhörande el). Märkte att det ska vara 2 säkringar i bagageutrymmet för att elen ska hoppa igång till uttaget, 1 vanlig 15A säkring. Däremot den andra var som en rektangulär liten låda a'la legobit och Bilia var tvungen att beställa hem den åt mig..

Min fråga är således om jag kan flytta min 30A säkring från min El-bagagelucka till släpvagnskontaktens plats? Känns som 30A tillfälligt kan sitta på den platsen tills jag fått min 40A levererad..?

Anledningen till att jag vill flytta över säkringen är att jag behöver koppla på ett släp för en utlovad trip till Ikea... 8)

Jag hoppas att blinkers och bromsljus kommer funka på släpet utan programmering på Volvo verkstad!?

Bifogar bild på säkringslådan från manualen...Det är säkring 11 som var tvungen att skickas efter..

Bild
Senast redigerad av 1 rosenlorden, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
#835090
Du ska ju inte ta ut en massa ström till något husvagnskylskåp eller liknande, så då duger det gott med 30 A. Säkringen på 15 A säkrar av den ständiga plusmatningen i donet.

Men som sagt, utan programvara tror inte bilen att det finns något drag...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#835116
rosenlorden skrev: Däremot den andra var som en rektangulär liten låda a'la legobit och Bilia var tvungen att beställa hem den åt mig..
?:-/ :-O) Har inte Bilia säkringar hemma till en Volvo V70, det är ju inte Sveriges mest ovanliga bil :-O) ?:-/

Är de som Statoil som helt lämnat det bilrelaterade bakom sig och numera bara säljer Varmkorv och Kaffe
Användarvisningsbild
av rosenlorden
#835139
VolvoB20 skrev:
rosenlorden skrev: Däremot den andra var som en rektangulär liten låda a'la legobit och Bilia var tvungen att beställa hem den åt mig..
?:-/ :-O) Har inte Bilia säkringar hemma till en Volvo V70, det är ju inte Sveriges mest ovanliga bil :-O) ?:-/

Är de som Statoil som helt lämnat det bilrelaterade bakom sig och numera bara säljer Varmkorv och Kaffe
Jag antar att Bilia som många andra märkt att lager kostar pengar.. Lite märkligt dock att inte ha alla säkringar på lager..

Jag får åka till Bilia och lägga in mjukvaran då, hade hoppats på att det skulle funka utan detta :x
Användarvisningsbild
av SvenB
#835143
VolvoB20 skrev:Har inte Bilia säkringar hemma till en Volvo V70, det är ju inte Sveriges mest ovanliga bil.

Är de som Statoil som helt lämnat det bilrelaterade bakom sig och numera bara säljer Varmkorv och Kaffe
Lite OT, men när jag skulle ha batteri till min bilnyckel åkte jag till OK macken. De hade inte det batteriet i sitt sortiment. Men de hade mjölk och bröd. Däremot hade lokala ICA handlaren batteriet i sitt sortiment
Användarvisningsbild
av rosenlorden
#835234
Lite OT, men när jag skulle ha batteri till min bilnyckel åkte jag till OK macken. De hade inte det batteriet i sitt sortiment. Men de hade mjölk och bröd. Däremot hade lokala ICA handlaren batteriet i sitt sortiment
Haha - ombytta roller typ :D Snart hittar man kanske tändstift på systembolaget :D

Som "goooose" påtalat i tråden krävdes mjukvara för att ström ska släppas på till påkopplat släp, detta är nu bekräftat :roll:

Får bli besök på Bilia och bli en röding fattigare - eller vad de nu kan tänkas ta {:-O
#835620
Hmm, stötte på ytterligare problem vid programmering av dragkroken. Det gick inte programmera TRM enheten. Försökte 2ggr på Bilia utan att VIDA kunde känna av TRM modulen. Dom sa att det troligtvis berodde på att TRM enheten fortfarande var "ihopparad" med föregående bil och behövde avprogrammeras med just DEN bilen..

Ringde då Allingsås bildelar där jag köpt den begagnad, dom hade inte hört talas om just detta problem och hade sålt en hel del krokar tillsammans med TRM modulen - de ringde då Jönköpings bildemontering som bara skrotar Volvobilar!? De påstod att det inte skulle behövas "avprogrammeras" mot föregående bil..

Bilia "trodde" att nyare TRM inte behövde avprogrammeras, men de som är lite äldre ( som min antar jag!?) behöver just avprogrammeras för att kunna användas till en ny bil igen..

Någon VIDA kunnig som kan ge klarhet? Jag kunde få chassienumret från bilen som min TRM satt tidigare på, om det skulle räcka för att avprogrammera den? Det gick inte i dagsläget på något sätt få liv i den iallafall..

TRM'n har numret: 30716987 .. Det finns ju också risken att TRM'n är defekt såklart...
#835699
Det här blev ju pinsamt... Flyttade över säkringen från el-bagage luckan till släpvagnsplatsen och provade ett släp för att se om det gick helt utan programmering, det gick ju inte.. Då flyttade jag tillbaka säkringen till el-luckan igen. Sen stressa jag från jobbet till Bilia för att hinna få den programmerad och glömde helt bort att flytta över säkringen igen... :oops: :oops: :oops:

Får åka dit igen och prova med säkringen på rätt plats.. Pinsamt värre :o

** Liten update **

Nu funkar kroken när säkringarna var på plats :D

Ingen "urprogrammering" av den gamla trm boxen behövdes, Ikea trippen blir av 8)

hej igen! tack för snabbt svar! jag bytte pu[…]

Höjningssats till en xc 70

Höjningssats till en xc 70-07. Pris:2000kr

Du sover väl inte i din Tesla? :-o :-) ht[…]

Hitta ingen Guide för fjärrmottagare s&a[…]