Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BennyL
#938761
Tottoman skrev:BennyL, du verkar ha koll, är det samma "innehåll" i alla Thermo Top V, sedan är det bara styrkortet som är bilspecifikt? Det finns ju mängder av dessa värmare på Ebay från t ex VW...
Nope, brännarinsatsen är inte lika i en VW som i en PSA, hur det är med Volvo vet jag inte, om den stämmer med VW eller PSA.
Det finns dessutom många olika utförande på brännaren till VW, beroende på evolution, med förvärmning och avstängningsventil osv.
Är man lite händig dock så går det säkert att få och fungera, men om din styrenhet är gjord för avstängningsventil och förvärmning för bränslet och brännaren du försöker montera in inte har dessa så startar inte värmaren.
av Tottoman
#938783
Det var då en j*vla djungel detta. Finns det överhuvudtaget reservdelar att få tag på hos Webasto-åf? Eller är man hänvisad att handla kompletta brännare hos Volvo?


BennyL skrev:
Tottoman skrev:BennyL, du verkar ha koll, är det samma "innehåll" i alla Thermo Top V, sedan är det bara styrkortet som är bilspecifikt? Det finns ju mängder av dessa värmare på Ebay från t ex VW...
Nope, brännarinsatsen är inte lika i en VW som i en PSA, hur det är med Volvo vet jag inte, om den stämmer med VW eller PSA.
Det finns dessutom många olika utförande på brännaren till VW, beroende på evolution, med förvärmning och avstängningsventil osv.
Är man lite händig dock så går det säkert att få och fungera, men om din styrenhet är gjord för avstängningsventil och förvärmning för bränslet och brännaren du försöker montera in inte har dessa så startar inte värmaren.
av BennyL
#938817
Tottoman skrev:Det var då en j*vla djungel detta. Finns det överhuvudtaget reservdelar att få tag på hos Webasto-åf? Eller är man hänvisad att handla kompletta brännare hos Volvo?
Vad jag vet så har Webasto-ÅF endast tillgång till eftermarknadsdelar, eftersom "original-värmare" bara finns att köpa via original så då är det troligen så med reservdelar också
av Pmperformance
#939087
Volvo har reservdelar till värmarna.
Fläktmotor/styrenhet
Brännkammare ingår glödstift vid köp av denna.
Glödstift
Optogivarna/tempgivare
Finns att få tag på.
Användarvisningsbild
av falcon
#939252
var till volvo idag och köpte en brännare, när jag kommer hem och kikar på den så ser den använd ut,svart på den vita kabeln och märken efter packning samt att jag blev svart på fingrarna.
brukar det synas om dom är provade från fabrik?
Användarvisningsbild
av falcon
#940025
japp nu funkar allt som det ska igen, orkade inte fundera mer utan var till volvo och köpte en ny brännare + packning (ett djävla ocker pris).
tog ca 40 min från det jag gick ut i garaget tills den var bytt och startad.
en fröjd att starta den, det var ett helt annat ljud i den nu ( hur ljudet nu kan ändras för att man byter brännare vet jag inte men det lät annorlunda).
nu tvekar den inte, ingen rök när man startar den :) bara synd att det inte är kallare.
hade prslinet funnits som reservdel så hade det väl kostat 150kr att laga den i stället för 3000kr.
men skit samma den funkar iaf.
nu ner framför tv´en och en go film trevlig kväll på er.
av skullen
#1211115
Lyfter denna tråd lite.

Någon här som vet om man kan ersätta en Thermo top V med en Thermo top VEVO från en nyare årsmodell?

Typ en 2016 värmare i en 2009?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]