Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
#938206
Innan man lägger skulden på AUTO-inställningen, kan det vara bra att påminna om att s40/v50/c70 modellerna inte ens har möjligheten att stänga av brännaren. Det är auto hela tiden, direktstart eller tidur. Hade det varit ett väldigt stort problem med detta autoläge hade det nog lagts in på de senare modellerna också.
av mortimer
#938302
falcon skrev:fick detta svar från Webasto
" Thermo Top VEVO är en förbättrad efterföljare till Thermo Top V, mer än så vet jag inte om dessa värmare eftersom de endast levereras direkt till bilfabrikanterna och säljs inte på eftermarknadssidan."
Ok. En chansning då som jag varit inne på innan.
Så, vad blir det för köp; bildelsbasen, Ebay eller ny brännare/stålull från Volvo ?
Användarvisningsbild
av falcon
#938333
väntar på pris på frakten, skulle det inte funka så borde det gå att sälja på blocket eller dyl
av BennyL
#938369
Thermo Top V och VEVO har bara utseendet som likhet, men två helt olika brännartekniker.

V är en venturibrännare och har ingen "stålull" som förångar bränslet utan en halsring ungefär som på en förgasare där bränslet frigörs och sedan fördelas av venturieffekten. V-värmaren är en genialisk konstruktion i en perfekt värld, men mig veterligen finns inte det... V-värmaren gillar vekligen inte kort körning, då den gärna sotar igen, vilket främst drabbat många VW Caddy

VEVO kom på Volvo 2010/2011 och är i princip samma som Thermo Top EVO för eftermarknaden, alltså en förångningsteknik som bygger på stålullsplattan, fast med egen programmering. Vissa reservdelar passar mellan EVO och VEVO, men brännarinsatserna kan skilja lite och dessutom brukar kontakstyckena vara olika.

Varför det inte finns någon avstängning på 30/40/50-modellen vet jag inte, men ingen värmare gillar att gå i tre-fem minuter då den anrikar vid start så blir det lätt att den tillslut sotar igen om den inte få gå en full cykel, eller minst typ 15 minuter.
av BennyL
#938601
falcon skrev:BennyL
skulle styrkortet passa från en V till en VEVO Tro?
Nä, finns inget i mjukvarorna mellan V och VEVO som är lika.
Hela teknikinnehållet inne i värmaren och även bränslepumpen skiljer mellan modellerna.
av mortimer
#938690
Då hade jag sett till att köpa en begagnad från Bildelsbasen.se så vet du att allt passar och fungerar ihop.
av BennyL
#938696
falcon skrev:så mao så kan jag inte flytta styrkortet från V till Vevo och på så sätt få det att funka?
Nej, du kan inte "stoppa in ett moderkort från en Mac i en PC" :mrgreen:
av Tottoman
#938711
BennyL, du verkar ha koll, är det samma "innehåll" i alla Thermo Top V, sedan är det bara styrkortet som är bilspecifikt? Det finns ju mängder av dessa värmare på Ebay från t ex VW...
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fun[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna ä[…]

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsman[…]

Kunde läsa av strömmen till pedalen och […]