Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
#933794
Dagens värmare är överlag relativt enkla att meka med. Jag har monterat en ThermoTopC i en Saab 900 -96:a en gång i tiden samt Ardic värmaren i min förra V70 (2006) så har legat på uppfarten vid dessa tillfällen, dock har det gjorts på hösten.

Så vad blir det nu då, blir det begagnat eller nytt ?
av DandanRacing
#933857
Webasto som kommer från vw är billiga då de har vw styrkort!

Fel som brukar uppstå är att glödstiftet slutar fungera och stålullen i brännaren som ska finfördela bränslet sotar igen.

Värmaren bör köras 30min i ett svep per månad sommar som vinter. Om den används som tillsatsvärmare så bör den inte användas om man kör korta sträckor upp till 10min då värmaren kläggar igen. Om man använder den som parkeringsvärmare bör man köra värmaren minst 10min samt att om värmaren går 15min så ska man köra minst 15min, värm 20 kör minst 20 osv pga urladdade batterier.
av mortimer
#933903
DandanRacing skrev:Webasto som kommer från vw är billiga då de har vw styrkort!

Fel som brukar uppstå är att glödstiftet slutar fungera och stålullen i brännaren som ska finfördela bränslet sotar igen.

Värmaren bör köras 30min i ett svep per månad sommar som vinter. Om den används som tillsatsvärmare så bör den inte användas om man kör korta sträckor upp till 10min då värmaren kläggar igen. Om man använder den som parkeringsvärmare bör man köra värmaren minst 10min samt att om värmaren går 15min så ska man köra minst 15min, värm 20 kör minst 20 osv pga urladdade batterier.
Är det i brännarinsatsen som denna stålullen sitter som ska finfördela bränslet, hur lång hållbarhet är det på det ungefär mellan tumme o pekfinger ?

Det där med att köra värmaren minst 30min varje månad oavsett årstid missas säkerligen hos många. Just under högsommaren juli-aug är det lite svårt men gör man det i i början av juni och sedan början av sept så har det alltid fungerat för mig.

Jag monterade min Thermotop T i min första Saab 900 -96:a; köpte värmaren begagnad(drygt 8-10 år gammal) och den fungerade klockrent under de 6 åren som jag hade bilen (körde ca 12.000mil med bilen och värmaren)
av mortimer
#933945
Om det nu är stålullen som brinner upp/kläggar igen så skulle det säkert kunna förklara en o annans fel med brännarna. Bra förtjänst för Volvo ÅF när de vill byta hela värmaren. Fanns ju någon i en annan tråd som troligen hade problem med CO halten, gissningsvis orsakad av detta. På sätt o vis lite dålig konstruktion kan jag tycka, borde finnas en bättre lösning som Webasto kan ta fram.
Användarvisningsbild
av falcon
#933951
vad jag har hört så brinner/kläggar stålullen igen sp det kommer en "piss" stråle i stället för en dimma.
såg ett klipp (dock på en annan värmare) som hade samma problem
Den karln plockade isär brännaren och bytte stålullen, med ett visst besvär med låsningarna som är 1gångs och inte verkar finnas att köpa lösa för vanligt folk iaf.
jag ska plocka isär min brännare när jag har bytt ut den och se hur det ser ut.
av DandanRacing
#934352
mortimer skrev:
DandanRacing skrev:Webasto som kommer från vw är billiga då de har vw styrkort!

Fel som brukar uppstå är att glödstiftet slutar fungera och stålullen i brännaren som ska finfördela bränslet sotar igen.

Värmaren bör köras 30min i ett svep per månad sommar som vinter. Om den används som tillsatsvärmare så bör den inte användas om man kör korta sträckor upp till 10min då värmaren kläggar igen. Om man använder den som parkeringsvärmare bör man köra värmaren minst 10min samt att om värmaren går 15min så ska man köra minst 15min, värm 20 kör minst 20 osv pga urladdade batterier.
Är det i brännarinsatsen som denna stålullen sitter som ska finfördela bränslet, hur lång hållbarhet är det på det ungefär mellan tumme o pekfinger ?

)
Här verkar man kunna köpa bara stålullen.
dieselheaters4u.com/service-and-maintenance-parts.html

Oj jag tänkte på termo top c brännarens hus då jag mest servat dem på jobbet, kan se om vi har något gammalt bränarhus till evo på jobbet när jag börjar jobba igen i februari har bara till termo top c hemma.

Så här brukar det kunna se ut på termo top c. Jag slängde mitt brännarhus (det på bilden) i varmvatten o kaustiksoda för att sota ur det, dock släpper zinket på en plåt på brännarhuset då.
Bild
Användarvisningsbild
av falcon
#937131
hej
har rivit ner värmaren nu och plockat isär brännaren, det första jag ser är att porslinet har gått rätt av, sedan verkar det inte finnas nån stålull?
bara en "liten" kopp som är tom.
ska det inte finnas stålull i V modellen?
ska ringa och kolla med Helmia om dom har nån brännare hemma iaf.
borde vara brännaren som är problemet iaf, eller vad tror ni?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]