Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
#824125
Hej

Hur går jag tillväga för att underhållsladda mitt bilbatteri egentligen utan att varje gång behöva öppna "batterilådan" ?

Jag använder parkeringsvärmaren relativt flitigt och kanske kör lite för korta sträckor ibland också.
På min tidigare V70 från 2006 så fanns det pluspol och jordpunkt lätt tillgängliga under motorhuven (batteriet i bagageutrymmet).
Kan man koppla på en Ctek MXS7000 i vinterläget utan att lossa batteripolerna? Isåfall skulle man kunna skruva fast snabbkontakten från ctek direkt på polerna och dra ut den lite snyggt från lådan

/Mortimer
av Rådlös
#824143
Här kan du läsa mycket om just detta: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=30
Jag har beskrivit hur jag gjorde på min V70, men det gäller säkert på dom flesta Volvomodellerna.
Upprepning är en bra inlärningsmetod, så vi tar det igen. Först en så kallad Smartladdare av lämplig storlek. Det finns flera fabrikat. Sedan kopplar du in Plus på Pluspolen och Jord på något lämpligt ställe i karossen. Använd gärna en befintlig jordskruv. Det gjorde jag, se bild.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av moose
#824144
Nu har inte jag samma modell av laddare som du, men ja kör med min ctek på både inkopplade och lösa batterier.
Meningen med extrasladden med ringkabelskor man får med är väl till för just de ändamål du beskriver??
av Rådlös
#824147
Jo, man får till två inkopplingsmöjligheter, en sladd med två krokodilklämmor och en sladd med ringkabelskor. Det är så jag har kopplat min Ctek med ringkabelskorna, men jag förlängde jordsladden. Jag har inte laddaren permanent ansluten, bara när jag gissar att behovet finns. Många kallstarter och förhållandevis kortare körsträckor.
Sladden med krokodilklämmorna kan jag använda till trädgårdstraktorn eller om jag har något annat behov.

Har du någon annan modell av Ctek, t.ex äldre?
av mortimer
#824177
Jag körde rekond av mitt batteri igår med ctek laddaren men då hade jag polerna helt bortkopplade; vill inte riskera elektroniken i bilen då rekond läget har lite högre laddspänning. Såg att det satt någon elektronik på batteriets poler.
Men är ju bökigt att varje gång öppna lådan och även ta bort kablarna så jag kommer göra en installation för cteks anslutningskabel med ringkabelskor.
Användarvisningsbild
av MartinS
#824190
Så här har jag kopplat till det, ser helt ok ut och är väldigt praktiskt.

Bild
av mortimer
#824209
MartinS skrev:Så här har jag kopplat till det, ser helt ok ut och är väldigt praktiskt.

Bild
Är det anslutningen som sitter vid ettiketten (ser det ut som) ?
Borrat hål då också ? Vart har du anslutit jordkabeln ? Skarvat ctek kabeln någonstans ?
Användarvisningsbild
av MartinS
#824216
Anslutningen sitter under gummilocket som sitter framför/nedanför de tre dioderna som indikerar batteristatus. På batterilocket alltså, jag vet inte vilken etikett du menar?

Jag har inte batteriövervakning på min bil så det är anslutet diret på batteriet, annars får man ju dra iväg jordkabeln och jorda i chassie, men det var galet lång sladd (3m) till så det är inga problem, jag har klippt den i lagom längd.

Man får borra och fila för att få upp ett lagom stort hål, är man bara nogran är det inga problem.

http://www.clasohlson.com/se/Laddpanel- ... or/36-8001
av mortimer
#824222
MartinS skrev:Anslutningen sitter under gummilocket som sitter framför/nedanför de tre dioderna som indikerar batteristatus. På batterilocket alltså, jag vet inte vilken etikett du menar?

Jag har inte batteriövervakning på min bil så det är anslutet diret på batteriet, annars får man ju dra iväg jordkabeln och jorda i chassie, men det var galet lång sladd (3m) till så det är inga problem, jag har klippt den i lagom längd.

Man får borra och fila för att få upp ett lagom stort hål, är man bara nogran är det inga problem.

http://www.clasohlson.com/se/Laddpanel- ... or/36-8001
Okej, du hade köpt en separat anslutningskontakt. Tanken för mig var att använda den som följde med laddaren; alltså ingen Comfort....
Jag har övervakning på min så får dra ut jordkabeln lite snyggt utanför lådan.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

I dag och i dag men v70 D5 2010'an har ståt[…]

Köpråd V60 etanol

@AnnaHelena , Både och, har den fått […]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]