Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svergie2
#1168509
Kanske inte var bästa punkten då, för efter en timma med 25A laddare så visade den fortfarande typ urladdad. Bild

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
av mortimer
#1168523
Känns som smådetaljer bara. Tror merparten av de som laddar inte bryr sig så mycket om findetaljerna, om det tar 5h eller 7h att ladda kan säkert kvitta. Over and out för mig
Användarvisningsbild
av svergie2
#1168528
70 Ah*0.8=56Ah. 56/25A≈2,2 timmar att ladda batteriet från 0 till 80% med en 25A laddare.

Lät laddaren stå över natten och den visade fortfarande samma I morse så det var en dålig jordpunkt. Satte den på muttern till höger och då hoppade den upp till den tredje lampan med en gång.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
av least
#1168532
Lyckas du verkligen få in den mängden energi på den korta tiden, i ett vanligt blybatteri? Känns som att batteriet inte kan svälja så mycket på den korta tiden.
Användarvisningsbild
av svergie2
#1168534
least skrev:Lyckas du verkligen få in den mängden energi på den korta tiden, i ett vanligt blybatteri? Känns som att batteriet inte kan svälja så mycket på den korta tiden.
Sitter förvisso ett AGM-batteri men kanske inte spelar någon roll. Det var så man skulle räkna ut laddningstiden vad jag läste iallafall Bild

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1168537
Du underskattar nog tiden så, om än kanske inte så mycket att det gör någon praktisk skillnad. Hela poängen med en modern smart laddare är ju att den inte bara fläskar på laddströmmen. Men oavsett så verkar du ju inte fått något laddat alls på den första punkten :)
av Rådlös
#1168541
En liten pekpinne bara: Laddströmmen för blybatterier bör inte överstiga 1/3 av batteriets kapacitet. Alltså 0,3 x Ah. Nu hade du en laddare som kunde ge 25 A. Den blir då lämplig till ett batteri som är minst 75 Ah. Har du så stort batteri? Om du har en modern "smart" laddare så är väl chansen liten att den laddar så mycket, men det kan vara värt att beakta.
Alltså max 1/3 av batteriets kapacitet, Ah.
Användarvisningsbild
av svergie2
#1168550
Rådlös skrev:En liten pekpinne bara: Laddströmmen för blybatterier bör inte överstiga 1/3 av batteriets kapacitet. Alltså 0,3 x Ah. Nu hade du en laddare som kunde ge 25 A. Den blir då lämplig till ett batteri som är minst 75 Ah. Har du så stort batteri? Om du har en modern "smart" laddare så är väl chansen liten att den laddar så mycket, men det kan vara värt att beakta.
Alltså max 1/3 av batteriets kapacitet, Ah.
Tack för tipset :)

Sitter 70Ah AGM-batteri, är en Ctekladdare för tre tusen spänn så den är allt smart. Ctek själva säger att det är bättre med en för stor än en för liten så jag antar att det blir bra. Är väl med "dumma" laddare som den tumregeln är bra?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
av andersuw
#1168590
svergie2 skrev:70 Ah*0.8=56Ah. 56/25A≈2,2 timmar att ladda batteriet från 0 till 80% med en 25A laddare.

Lät laddaren stå över natten och den visade fortfarande samma I morse så det var en dålig jordpunkt. Satte den på muttern till höger och då hoppade den upp till den tredje lampan med en gång.
Ja som sagt att välja rätt jordpunkt är inte helt oväsentligt. ;-)

Sedan funkar inte alls ditt sätt att beräkna laddtiden. Vid all batteriladdning finns två tänkbara flaskhalsar: hur mycket ström laddaren maximalt kan ge (i ditt fall 25 A) och hur mycket ström batteriet kan svälja när man ger det rätt laddspänning (som inte bör vara alltför hög, max ca 14,7 V lite beroende på omständigheterna). Normalt är det den sistnämnda snarare än den förstnämnda flaskhalsen som är avgörande under större delen av laddningsförloppet.

När laddaren är så överdimensionerad som i ditt fall (normalt räcker en 4 A laddare för ett vanligt personbilsbatteri och 8 A är redan lite overkill) kommer laddströmmen normalt aldrig att vara i närheten av den ström laddaren maximalt kan leverera. Det är alltså inte alls så enkelt som att en laddare med högre kapacitet ger väsentligt snabbare laddning. Om inte batteriet är väldigt urladdat går det ungefär lika fort att ladda med en laddare som klarar max 4 A som med en som klarar max 25 A. Däremot kan batteriets kondition ha stor betydelse. Ett batteri som börjar bli dåligt tar längre tid att ladda eftersom det inte klarar att svälja ström i den takt ett fullt friskt batteri klarar.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]