MartinS skrev:Fast så länge man trots allt har en negativ offset borde det ju inte vara något större problem? Så lite som 15mm bör ju iallafall inte spela någon roll känner jag. Så exakt är det ju inte ens om du byter mellan olika orginalfälgar med olika bredd och ET.
Att man har en negativ offset innebär ju att mitten på på slitbanan (kraftcentrum mot vägbanan) hamnar innanför fälgens anläggningsyta mot hjulnavet.
Det är ju helt naturligt eftersom hjulet också normalt vrider sig runt en punkt innanför navets yttersida.
Dessa punkter bör ju sammanfalla så om tex kraftcentrum ligger 50 mm innanför är det bra om vridningscentrum också ligger 50 mm innanför.
Om du då gasar drar hjulet rakt fram, och om du pallbromsar bromsar hjulets kraft rakt i färdriktningen.
Ändrar du offset kommer inte hjulet att dra rakt fram vid acc, eller bromsa i färdriktningen.
Dessa krafter far upp i styrleder och styrsystemet.
Normalt märks det inte så mycket eftersom framhjulen ju bräcks åt motsatt håll. Har du flyttat ut hjulen bräcks de ju mot att få toe-out när du bromsar. Nu håller ju styrlederna så klart mot så att hjulen inte hamnar i toe-out läge, men om ett däck tex mister greppet vi is/grus/vatten/gupp eller vid hård körning så håller det ju inte emot och kraften far upp i ratten. Det sliter ju också på styrlederna at få ta upp dessa krafter.
Och, ja, om man flyttar däcket så mycket som 15 mm i sidled så märks det helt klart i bilens uppträdande.
Alla upplever det ju inte som negativ, ibland tycker man att det är positivt att bilen är mera nervös på vägen, tex när man kör på bana.