Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#654629
Maccie skrev:Jag har en XC70 D5 AWD Aut Polestar MY11 som är en sen 2011, uttagen i maj 2011 (är det en MY11B då som någon skriver om?).

Kan bara säga att jag försökt provocera den med fullgas från stillastående på lite olika underlag och det har aldrig hänt att framhjulen spinner ensamma. Faktum är att på någorlunda torr väg spinner inga hjul överhuvudtaget ens med Pelle i botten och 460 nm rakt ner i backen - bilen bara rör på sig framåt.

Så MY11 (Haldex 4) verkar åtminstone inte bete sig som du skriver och det finns nog en skillnad, helt klart.
Jajjemän..... exakt så funkade min MY-10 som jag just lämnade ifrån mig. Den accade iväg som en raket med minimalt hjulspinn om man tryckte fullt. Även min MY-06 med instant traction funkade så.

Min Gen5 My13 bara gräver med framhjulen om man gasar på så. Accelererar inte mycket frammåt. Det tråkiga verkar ju vara att jag inte är ensam om det på MY13, Gen 5 kanske är så katastrofalt dålig. Man kan få bak att driva men då får man verkligen ta det lungt och öka gasen långsamt o försiktigt.
llesrof skrev:Har du testat att koppla ur/reducera DSTC?
Blir ännu värre då fram spinner än mera.
apersson850 skrev:Prova om det gör någon skillnad om du gör en "knyck" på grus med HDC inkopplat. Då ska man förmodligen ha fyrhjulsdrift redan innan det slirar.

Med HDC så verkar den driva bak med, men det funkar ju bara upp till 7 km/h.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#654646
Då det för verkstaden kan vara svårt att prova det du säger så förbered dig (om du kan) med att filma det du tidigare skrev att du inte kommer uppför backe med släpet kopplat som i din vardag är vanligt förekommande situation Så man får se att bilen spinner på framhjulen för det finns inget som du kan påverka själv för att få bilen att spinna på framhjulen utan systemet jobbar "fel"
Denna film kan sedan din verkstad skicka med som en fil när dom lägger en rapport till Volvo så dom får se hur det felar ...

//Gooose
#654674
apersson850 skrev:Jag kan komma och dra med min 2012, så vi kan se om det gör någon skillnad!
Klart det skulle göra skillnad :-) jag har ju susat uppför backen med min 2010:a hur många ggr som helst, t.o.m i ishalka och snö.

Det som verkligen oroar mig är att det inte är något fel på bilen alls igentligen, utan man har stoppat i något billigt skräp i MY 13 Gen 5.

Jag är ju inte ensam.
PerXC70 skrev:I fredags 120608 hämtade jag ut min my13 XC70 D5 man med Polestar uppgradering.....

Jag var helt enkelt tvungen att testa min bil på grusvägen hemma med svag uppförslutning. Framhjulen spinner på bra men hade endast ett litet märke av ett av bakhjulen. Testade två gånger till och samma sak igen. Så tyvärr är det inte bara din bil B20, väntar med spänning vad du får för svar på fredag. Detta känns inte riktigt som det jag ville ha. Påminner om viscokopplingen som behövde en eftermiddag att komma igång.
Så uppför sig aldrig en Gen 4, den bara accelererar iväg och driver på alla 4 med minimalt hjulspinn. Det heter ju AllWheelDrive inte för inte.

Men är den nya konstruktionen bara skräp. Då kan ju aldrig ÅF eller verkstaden hjälpa mig.

Undrar om det finns några lagerbilar kvar av 12:orna som ju fortfarande har grym 4hjulsdrift. Önskar jag hade en sådan.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#654676
VolvoB20!

Jag tror att det måste vara något fel på din bil. Ett AWD-system som uppför sig på det sätt du beskriver kan inte ha godkänts vare sig av Haldex eller Volvo personvagnar.

Stå på dig så att du får detta fixat.
Ordnar inte verkstan detta tycker jag att du ska kontakta media.

Idén med att filma situationer där fenomenet visar sig tydligt tycker jag är bra. Dock kan ju även en mekaniker testa att t ex dra släp i backe mm.
Det går ju dessutom att jämföra ex en 2010 i samma situation som din nya testas för att få fram eventuella skillnader.

Min 2010 slirar aldrig med framhjulen hur jag än beter mig bakorm ratten. På vinterväg är den fullständigt suverän. Om det nya systemet inte håller måttet blir det till att välja en annan bil när det är dags för byte.

/Henry
#654678
Henry_Fågeljazz skrev:Dock kan ju även en mekaniker testa att t ex dra släp i backe mm.
Man behöver inget släp för att prova, det är bara att starta i vilken grusbacke som helst. :-)
På måndag ska jag kontakta ÅF igen, tror dock att bilen är byggd så här.
#654834
Märks skillnaden i EU-mix för MY12 och MY13? Har någon på Volvo eller Haldex förklarat fördelarna? Om det vore så att 4WD med Haldex 4 innebar + 20 000 i pris, 10% förbrukning och med Haldex 5 +10 000 i pris, 4% i förbrukning och minskad vikt och minskat servicebehov hade ju skillnaden kunnat motiveras... men nu verkar det ju inte finnas någon kundfördel mer än marginellt lägre förbrukning/PH
#654895
Just där står den ju så djupt nere att det kunde vara problem även om det vore dragbilen som hamnat i diket.

Men visst låter det "tradigt" om de offrat så mycket av terrrängframkomligheten på tillverkningskostnadens och förbrukningens altare. Min 2012 är den första fyrhjulsdrivna bilen jag ägt, och jag är imponerad av hur den tar sig fram. Så till den grad att jag efter att lätt förskräckt konstaterat att "jaså, det gick att köra här också" satte dit den skyddsplåt som finns som tillbehör under motorn och växellådan. Jag insåg ju att bilen går i värre skit än den håller för att köra i, och tänkte att jag kanske inte alltid fattar att lugna mig i tid, så... Bättre vara förutseende nu än förbannad sen.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 130
Dieseltilsats

Manualen rekommenderar att man INTE tillsätte[…]

Oseriöst skrivet tycker jag. Det är ju […]

Det är förmodligen ev SV lampa. Den finn[…]

Jag har bytt oljan på min men det är en[…]