Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V702014
#1193477
Derank skrev:
andersuw skrev:Ingen vill ju ha motorbyte på bilen eftersom det är jobbigt och vanligen kostar pengar. Men det är ju inte frågan här. Tidigare ägare har bytt motor. Det är ju bara fint. Håller längre då. Att grejerna som demonteras och återmonteras skulle ta skada, som B20 antyder, tycker jag är lite långsökt. Mest att man måste ha koll på att de kopplat in allt på rätt sätt omedelbart efter. Efter det är det bara plus. :D
Så bra blev det med en ny motor......
Igår, efter tre veckor, fick jag tillbaks bilen och den går som ny.

Efter att ha pratat med killen på verkstaden (som verkligen har lagt ner gott om tid på felsökning) så har han konstaterat att felen som uppstått har att göra med den tidigare defekta EGR-ventilen som byttes 2016, den som sitter nu fungerade utmärkt. Så förmodligen var det inte den nya motorn det var fel på utan det var den berömda ventilen.

Stort plus till säljaren/firman jag köpte bilen av, man har utan större krångel stått för alla kostnader och försökt göra det så smidigt som möjligt för mig.

Efter att ha fått höra vilka summor det här handlar om så är jag glad att jag gjorde valet att köpa hos firma.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1193496
V702014 skrev: ....
-2016 har man återigen felsökt och då även fått byta EGR-ventil + EGR-kylare enigt protokollet.
....

...
Igår, efter tre veckor, fick jag tillbaks bilen och den går som ny.

Efter att ha pratat med killen på verkstaden (som verkligen har lagt ner gott om tid på felsökning) så har han konstaterat att felen som uppstått har att göra med den tidigare defekta EGR-ventilen som byttes 2016, den som sitter nu fungerade utmärkt. Så förmodligen var det inte den nya motorn det var fel på utan det var den berömda ventilen.
......
Där hängde jag inte med, 2016 fick bilen en ny EGR, och den sitter där och fungerar perfekt skriver du. Så vad var det som gjorde att din bil gick illa och hade ryckade gång på låga varv 2017 ?

Eller har man bytt EGR igen 2017 ?
av andersuw
#1193509
Gourmand skrev:Om man inte uppfattar spruckna motorblock och hög oljeförbrukning som "tecken på att VEA-motorerna generellt brottas med stora problem", då vet jag inte hur "stora problem" ska definieras. Detta är ju fullständigt sanslöst. En nykonstruerad motor som i början av sin livscykel drabbas av totala motorras, kan inte betraktas som något annat än katastrof. Jag har reagerat på dessa rapporteringar förut och också beskrivit att min egen verkstad har erfarenhet av spruckna motorblock på nya VEA-motorer. Mina beskrivningar av detta, möttes då av en stormflod av märkliga och krystade bortförklaringar och en känsla av att vissa på detta forum blev personligt förorättade över dessa fakta. Jag är övertygad om att vi bara ser början av detta och jag kan inte annat än hålla med en tidigare kommentar i denna tråd: Lägg ner skiten ! Skicka sen Volvos motorkonstruktörer på kurs till PSA, som kan bygga riktiga dieselmotorer.
Kan du länka oss till den/de tråd(ar) där du möttes av en "stormflod av märkliga och krystade bortförklaringar" så att vi själva kan se vad som faktiskt sades?

Du drar uppenbarligen långtgående slutsatser på synnerligen begränsat och bristfälligt underlag. Visst, det har förekommit enstaka motorras med åtföljande motorbyte som rapporterats på detta forum. Därifrån till att säga att det är något omfattande systematiskt design- eller tillverkningsfel på VEA-motorerna som leder till motorras är steget långt. Om det verkligen var så att motorerna rasade på löpande band skulle verkstäderna inte göra annat än byta motorer och så är uppenbarligen inte fallet. Vad Volvo haft systematiska problem med på VEA-motorerna är EGR-funktionen. Men dessa problem är så vitt jag vet åtgärdade i nyproduktionen och åtgärdas vid behov på de motorer som dessförinnan redan hunnit ut. Har själv fått ny programvara till ECM i det syftet på min V70 D4 -15, vilket gjordes rutinmässigt, utan att jag haft några påvisbara problem med EGR-funktionen.

Här har du för övrigt en länk till en tråd om sprickor i blocket på Volvos gamla femmor. Vilken slutsats drar du i det fallet?

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15#p150653
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av V702014
#1193526
Jag var kanske lite otydlig i texten från början, ska förklara här.
2015 byttes motorn pga att ett glödstift trillat ner och slagit sönder i motorn.
2016 felsöktes bilen och man bytte då EGR - ventilen på bilen efter att dom fått fram felkod på det.
Troligtvis gjordes inte detta tillräckligt snabbt eller så hann den trasiga EGR - ventilen göra en skada på toppen vilket blivit värre med tiden och nu så pass så att det kändes markant.
Verkstaden som har gjort jobbet är inte samma verkstad/firma som har sålt bilen till mig så dom har ingen vinning på att felinformera mig.

Jag väntar på en rapport där han skulle skriva upp allt dom hittat och allt dom har bytt, kan bli intressant läsning.

Hoppas du hängde med på händelseförloppet nu : )
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Idioter som inte släpper på en nä[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Nu har jag kört med den nya krängningsh&[…]

Amazon rätt ratt?

På svärmors -68 Amazon satt en så[…]

Här har jag hittat en video på YT som b[…]