Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1235599
NotoriousOLW skrev:Jag kollade lite på Volvoswedens genomgång av olje- och filterbyte på Haldexen och jag tror att det skulle ta betydligt mycket mer än en timme för mig att utföra. :shock:

Att det värsta som kan hända om oljebyte uteblir i Haldexen är att pumpen kan gå sönder gör att jag inte känner nån direkt stress, än. Jag tänkte att det värsta som kunde hända vore att allt kanske kunde skära ihop, explodera och orsaka skador som krävde att allt bakom B-stolpen fick bytas inkl. eventuella passagerare i baksätet, typ.

Växellådan får få bytt olja vid nästa service.
Jag ska inte svära på att det är det värsta som kan hända, att pumpen pajar. Och även om det inte är något att stressa över så är det ett ganska dyrt byte som mig veterligen involverar att släppa på kardanaxeln om bytet görs på Volvo (Gen IV ska gå att lirka loss utan att göra det men om det är proceduren enligt VIDA vet jag inte, och det är nog det som avgör).

Jag är en glad amatör, eller klåpare om man så vill. Jag köpte en handdriven oljepump på biltema (som jag trodde var en sug och inte begrep varför jag inte kunde suga ut olja) och fick lirka med det. Jag använde en lyft på OKQ8 och skulle tippa på att jag stod 1,5-2 h där, alltså inklusive en massa onödigt klurande. När man fyllt på upp till nivåpluggen ska man även suga ut något visst tio tal milliliter olja, vilket jag var tvungen att hitta på någon smart lösning på på plats. Om man är bättre förberedd än vad jag var så är jag övertygad om att det a) inte tar mer än en timme b) man inte, som jag, behöver ägna hemvägen från OKQ8 med att fundera på om man bara gjort saken värre (oljetrycket i VIDA visade sig vara okej och den driver som den ska fortfarande, två år senare :)) Det är väldigt straight-forward egentligen.
akterspegel skrev:Jag har aldrigt kört en T6 men jag stog inför samma val 2011 och köpte då en 2,5ft som fick mjukvara från autotech vilket gav 300hk.
Fördelen mot T6 var 250kg mindre vikt, manuell låda samt billig i skatt. Den var riktigt rapp faktiskt. :)
Kan bara anta att det måste bli en del gummisnoddskänsla från en 300 hk 2,5FT. T6:orna tycker jag är väldigt linjära och beskedliga men samtidigt råa utifrån hur hårda/snabba växlingarna är under fullgasacceleration. Mjuk, tyst och omärkvärdig under vanlig, lugn körning. AWD och automat som standard i T6:orna: två saker man inte visste man behövde men som aldrig igen vill vara utan i en 300 hk volvo. Jagar man hästkrafter har ju T6 förstås ännu mer potential. Summa summarum: T6 alla dagar om det ryms i budgeten.
Användarvisningsbild
av akterspegel
#1235680
2,5FT är original kraftigt strypt och har en platt momentkurva vilket ger en trist karaktär men efter upplåsning lossnade den rejält och fick en trevlig spets och ett helt annat ljud! Den morrade som en femma ”ska” göra fastän ingen hårdvara var bytt.
Såklart spann det lätt på lägre växlar och vid halka men den var grym som landsvägslok!
Synd att Volvo övergivit motorer med fler än 4 cylindrar. :(
Användarvisningsbild
av NotoriousOLW
#1235890
Schmoyoho skrev: Jag ska inte svära på att det är det värsta som kan hända, att pumpen pajar. Och även om det inte är något att stressa över så är det ett ganska dyrt byte som mig veterligen involverar att släppa på kardanaxeln om bytet görs på Volvo (Gen IV ska gå att lirka loss utan att göra det men om det är proceduren enligt VIDA vet jag inte, och det är nog det som avgör).

Jag är en glad amatör, eller klåpare om man så vill. Jag köpte en handdriven oljepump på biltema (som jag trodde var en sug och inte begrep varför jag inte kunde suga ut olja) och fick lirka med det. Jag använde en lyft på OKQ8 och skulle tippa på att jag stod 1,5-2 h där, alltså inklusive en massa onödigt klurande. När man fyllt på upp till nivåpluggen ska man även suga ut något visst tio tal milliliter olja, vilket jag var tvungen att hitta på någon smart lösning på på plats. Om man är bättre förberedd än vad jag var så är jag övertygad om att det a) inte tar mer än en timme b) man inte, som jag, behöver ägna hemvägen från OKQ8 med att fundera på om man bara gjort saken värre (oljetrycket i VIDA visade sig vara okej och den driver som den ska fortfarande, två år senare :)) Det är väldigt straight-forward egentligen.
Det låter ju förvisso betryggande men förstår jag dig rätt att du inte bytte filtret i Haldexen utan bara sög ur den gamla oljan och pumpade i ny?

Om man kollar på Volvoswedens video så verkar det vara sjukt trångt och många steg som skulle kunna gå fel när man inte kommer åt ordentligt (bultar som rostat fast och liknande) och ändå kommit halvvägs i filterbytet, tex när han får använda en gasolbrännare för att hetta upp en krok så att filterskyddet ska kunna komma loss. Känner jag mig själv rätt så kommer nåt gå fel när jag kommit precis förbi "point of no return".
av Schmoyoho
#1235909
Nä, jag bytte förstås filtret också. Kring två år sedan jag gjorde det men jag kan inte minnas att det var några särskilt stora besvär med något, tror filtret kom ut m.h.a. en tång. Ta med en burk 5-56 och spruta på filterlock samt nivåpluggen innan du börjar om du är rädd något ska ha rostat fast. Det är nog svårt att göra något större fel utan det värsta som kan hända är väl att någon skruv inte går att lossa eller att du kanske inte lyckas lirka ut filtret och får återkomma med andra verktyg.

Vad är det du undrar över??

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr[…]

Ja det var hans.

Felkoder kommunikation XC70 -06

Hej, Har en xc70 -06 som jag under en tid har haft[…]