xAx skrev: ↑lör 06 apr 2024, 10:29 Jag försökte byta lager för inte så länge sedan och det var inte alls så enkelt som det görs gällande på olika forum på nätet. Först drog jag av skallen på centrumbulten. Den är ett helvete att lossa p g a att hela magnetkopplingen snurrar med när bulten ska lossas, så man bör vara två (den ene håller magnetkopplingen med exv en stor polygrip och den andre skruvar loss bulten). Nästa problem var att få loss magnetkopplingen från axeln, satt som berget. Fick köpa en passande avdragare för att få väck den. Sedan bör man ha någon form av press för att få det nya lagret på plats. Det går att hamra dit det nya men det hamnar lätt snett (jag vet, fick köpa nytt efter att ha klantat mig). Ett annat alternativ, vilket jag rekommenderar, är att köpa ny magnetkoppling för ca: en 1000-lapp. Ångrar än idag att jag inte gjorde det.Sitter sandenkompressor på min -2011
På den ska man INTE använda avdragare, då klämmer man fast magnetkopplingen på axeln
Det sitter splines på axeln, man drar den rakt ut
tänk växelspak på moped motorcykel
Lagret bankades med våld ut och pressades m skruvstäd in
Med lagret i handen kändes mitt som nytt,
Men om man drog inre o yttre lagerbana åt varsit håll på ena hållet känna ett gnagande