Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1575274
xAx skrev: lör 06 apr 2024, 10:29 Jag försökte byta lager för inte så länge sedan och det var inte alls så enkelt som det görs gällande på olika forum på nätet. Först drog jag av skallen på centrumbulten. Den är ett helvete att lossa p g a att hela magnetkopplingen snurrar med när bulten ska lossas, så man bör vara två (den ene håller magnetkopplingen med exv en stor polygrip och den andre skruvar loss bulten). Nästa problem var att få loss magnetkopplingen från axeln, satt som berget. Fick köpa en passande avdragare för att få väck den. Sedan bör man ha någon form av press för att få det nya lagret på plats. Det går att hamra dit det nya men det hamnar lätt snett (jag vet, fick köpa nytt efter att ha klantat mig). Ett annat alternativ, vilket jag rekommenderar, är att köpa ny magnetkoppling för ca: en 1000-lapp. Ångrar än idag att jag inte gjorde det.
Sitter sandenkompressor på min -2011
På den ska man INTE använda avdragare, då klämmer man fast magnetkopplingen på axeln
Det sitter splines på axeln, man drar den rakt ut
tänk växelspak på moped motorcykel
Lagret bankades med våld ut och pressades m skruvstäd in
Med lagret i handen kändes mitt som nytt,
Men om man drog inre o yttre lagerbana åt varsit håll på ena hållet känna ett gnagande
#1575286
Enormt tacksam för all vägledning jag fått! Svägerskan tackar också för den generösa hjälpen jag fått här, ovärderligt och skönt att kunna hjälpa henne med litet handledning av kompetent folk.

Det gick fint att klippa ac-remmen efter att ha tagit bort hjulet och några skruv i innerskärmen så man kunde vika upp ordentligt. Härligt att se vad man gör!

Det var väl en liten besvikelse att frihjulet på magnetkopplingen verkade helt perfekt när jag snurrade på det och kände efter att remmen var klippt, inga kännbara lagerfel i den delen (iaf inga jag kan känna).

Men det är värt att prova byta ändå, absolut. Tänkte byta hela magnetkopplingen, skulle det dessutom visa sig vara kompressorn så finns redan en fräsch del. Några rekommendationer av märken man ska försöka hitta resp undvika? Finns en uppsjö typiskt.

Några bilder får jag bjuda på.

Hur det ser ut när man kikar in via hjulhuset:
Klippt.jpg
Klippt.jpg (3.13 MiB) Visad 226 gånger
Grejerna jag använde, inte minst denna fenomenala lilla mutterknack för hjulskruvarna och som jag kan tänka kommer väl till pass när magnetkopplingen ska demonteras:
Grejerna.jpg
Grejerna.jpg (4.01 MiB) Visad 226 gånger
Sedan ett relativt nyinköp, en lätt (typ 12 kg?) liten domkraft man enkelt slänger in i bagageluckan om man ska ut på landet och göra mobila jobb typ detta. Relativt höglyftande, samt lågbyggd. Inte så snabb och smidig som min 50 kg verkstadsdomkraft hemma i stan men bra nog för mycket. Billig som satan, typ en 6-hundring på Amazon.
Mobil_domkraft.jpg
Mobil_domkraft.jpg (3.61 MiB) Visad 226 gånger
#1575325
Kollat litet på Autodoc nu för magnetkopplingar, för detta regnummer motormodell osv. Finns ca 11 alternativ, vissa har 3 splines andra 5 splines. Vad rekommenderas för att hitta rätt? Ska man behöva montera isär först, kolla... ?
__
PS. Märkt samma när jag ska beställa något så enkelt som bromsskivor till vår S80 -07. Finns olika diametrar... så jag måste alltså fysiskt kolla vad det är för aktuell pryl jag ska beställa innan beställning?

Rimligen borde det finnas en databas över exakt vad olika fordonsidentiteter är utrustade med, ned på komponentnivå. Jag har själv ingen kunskap om detta men vore väldigt tacksam för tips i den riktningen.
#1575366
Trodo (trodo.se) har en verifieringstjänst som erbjuder en grundlig verifiering baserad på bilens chassinummer (VIN), för att säkerställa att de valda delarna är lämpliga. Du väljer verifieringstjänsten under beställningsprocessen. Trodo erbjuder bra priser; det är inte ovanligt att prissättningen matchar tyska webbhandlare.
#1575372
rosefors skrev: sön 07 apr 2024, 11:36 Var hittar jag verifieringstjänsten? Slår jag in mitt reggnummer på trodo tar den exempelvis fram olika storlekar på bromsskivor.
Lite omständligt men du får välja del för del och när du tror du hittat rätt, kan du begära "gratis kompatibilitetskontroll" vid något tillfälle under beställningsprocessen. Minns inte exakt, var ett tag sedan jag beställde från dem.
Haldex

Haldexkopplingen har förekommit i flera varia[…]

Irriterande ojämn blinkers

Frågan togs upp av ViBilägare för[…]

Anledningen att det nog inte följde med n&a[…]

Min första tanke är att felkoderna inte […]