Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Craile
#337399
Hejsan!
Volvo V70 1,6D.....???
Har sett att den har fått mycket bra kritik bla för sin förbrukning.
MEN.....Den klena motorn kan väl knappast orka den tunga bilen. Måste ju vara grymt slö eller???
Jag provkörde V70 2,4D och jag tyckte den var ganska slö.

Någon som kört 1,6D???
av Psyko
#337435
Vad jämför man med om man tycker 2,4D är slö :roll:

Har kört en del med 1,6:an och det är absolut ingen monsterbil men har man högt prio på förbrukning
så kan den vara rätt. Jag tycker nog att den går ganska bra trots den lilla motorn. Funderar du på den
måste du nog provköra ordentligt
Senast redigerad av 1 ~Kalle~, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering borttagen
av Craile
#337446
Nä funderar inte på att köpa en.
Hade en 2,0F som jag sålde för ett litet tag sedan.
Köpte mig en Cadillac BLS 180hk Diesel dubbelturbo. Går grymt fint.
Tyckte inte att 2,4 dieseln gick specielt vasst. Skönt och behagligt acc var det ju men inget sug direkt.
av Amli
#337596
Craile skrev:Nä funderar inte på att köpa en.
Hade en 2,0F som jag sålde för ett litet tag sedan.
Köpte mig en Cadillac BLS 180hk Diesel dubbelturbo. Går grymt fint.
Tyckte inte att 2,4 dieseln gick specielt vasst. Skönt och behagligt acc var det ju men inget sug direkt.
Om det är sug och prestanda som har prioritet, hur resonerade du när du införskaffade en 2.0F? ??:-/ Men jag kan förstå att den kanske inte känns lika kvick som din Cadillac, som du för övrigt måste ha fått ett VÄLDIGT bra pris på förmodar jag ;-//
Användarvisningsbild
av Variosboy
#337598
Det blir lite "äpplen å päron" över den här tråden tycker jag!

V70 1.6D är enligt min mening ett mycket vettigt alternativ för alla som kan använda växelspaken och som inte ska rödljus-rejsa.
Har inte provkört 1.6D ännu, men jag tror helt klart att 2.0F fått en mycket potent konkurent. 1.6D har ju faktiskt högre vridmoment och en förbrukning som heter duga för bilstorleken.
av erc
#337666
Craile skrev:Hejsan!
Volvo V70 1,6D.....???
Har sett att den har fått mycket bra kritik bla för sin förbrukning.
MEN.....Den klena motorn kan väl knappast orka den tunga bilen. Måste ju vara grymt slö eller???
Jag provkörde V70 2,4D och jag tyckte den var ganska slö.

Någon som kört 1,6D???
Om du tycker att 2.4D är ganska slö kommer du tycka 1.6D är räjält slö.

Jag har kört V70 1.6D och kan konstatera att jag hade köpt en sådan, om den funnits för ett år sedan. Hur positiv/negativ den upplevs beror på körstil och smak. För mig till 95% kör farthållarkörnign på svenska landsvägar eller kontinentala motorvägar är motoreffekten oviktig. För någon som kör tunga hästsläp i kuperad miljö är motoreffekten enormt viktig.
av Craile
#338036
Varför skulle jag fått ett super bra pris på min Cadillac???

Jo då jag fick riktigt bra pris på min Cadillac. Helt underbar bil!

Köpte den 2,0F av ren slålhet....hehe....... kan jag säga. Billig i inköp (209.000:-) plus 10 tillbaka.
Sedan sålde jag den och fick ut samma pengar efter 1700 mil och 8 månader.
Så det blev en bra affär.

Men har en kompis som funderar på 1,6D men jag är tveksam.
Någon som vet hur mycket den FÅR dra???

Går bra om man vet hur man använder växelspaken???
Så med andra ord behöver man växla ner mycket då!!!???
Nä låter inte så kul.

Någon som har några siffror på den???
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#338042
1,6D är ljusår bättre än 2,0F enligt mig.

Hade en V70 2,0F powershift igår och medelförbrukningen på den var enligt färddatorn lika hög som på min S80 V8! Jag hoppas verkligen att det var etanol i tanken annars är det katastrof. 1,6D DRIVe går skönare och snålare. Bättre drag när man behöver det också! Ska man bara ha den att köra från A till B och lite till så är en 1,6D DRIVe alldeles utmärkt!
av Arese
#338046
Hej

Gå in och kolla på automotorsport.se och deras snålrace. V70 Drive låg på 0,35 typ. Det som vore intressant är ju såklart om de tog ut några "vanliga" bilar på dessa turer tex en D5, 2,5FT osv för att se vad de drar när man ligger i innerfilen i 85 km/h hela tiden. Min frus V70 2,5FT används bara till lugn familjetransport och den ligger på ca 0,79 l bensin per mil. Det är vi supernöjda med!

Förövrigt skulle jag alla dagar i veckan ta en 2,0F före en Drive! Mycket ballare kraftutveckling och trots allt 40 hk till.

Mvh
Arese
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Damask drivaxel sprucken.

Byte av damask hos Bilia för 2600:- låt[…]

Elschema P210 Duett -60 6V

Hej. Finns det någon där ute i cyberrym[…]

Hej, Får man väcka liv i denna tr&ar[…]

Magnetkopplingen är en sån sak som bruk[…]