Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#951386
Min kvittrade vid gaspådrag fram tills det att remspännaren byttes. Efter det har det aldrig varit något... Kändes skönt att de bytte då den bara kallades in för kontroll och byte vid behov. Man hade ju hört en del här på forumet innan. Behövde inte ens be eller tjata om det. Inte kostade det något heller vilket alltid är extra trevligt.
#952306
Gjorde 6000mil service på min S80 2.5T MY09 igår. Allt gjordes enl servicemanualen och sedan kom han till
den beryktade multiremmen "den långa" som jag blev tillfrågad om jag hade bytt den för den såg så fin ut
vilket den gjorde när man tittade ner på den.
Killen bestämde sig för att byta ändå när han hade tagit fram en ny.
Väl avtagen så tittade jag lite på remmen och till min förvåning när jag vände den med insidan ut
så var den så sprucken närapå igenom och torr så den hade nog inte många mil kvar. :-O)
Så där hade man nog en massa tur, så det säger mig att det räcker nog inte att bara och öppna huven
och bara titta på den :roll:
#952330
Midnightstar skrev:Gjorde 6000mil service på min S80 2.5T MY09 igår. Allt gjordes enl servicemanualen och sedan kom han till
den beryktade multiremmen "den långa" som jag blev tillfrågad om jag hade bytt den för den såg så fin ut
vilket den gjorde när man tittade ner på den.
Killen bestämde sig för att byta ändå när han hade tagit fram en ny.
Väl avtagen så tittade jag lite på remmen och till min förvåning när jag vände den med insidan ut
så var den så sprucken närapå igenom och torr så den hade nog inte många mil kvar. :-O)
Så där hade man nog en massa tur, så det säger mig att det räcker nog inte att bara och öppna huven
och bara titta på den :roll:
Skall remmen bytas redan vid 6000 mil på 2.5T?
#952490
Volvo hade en återkallning maa byte av remspännare på my10 hösten 2012 så dessa skall vara bytta till bättre kvalite.
Hade en numera avliden (krockad) sådan som då hade gått ca 5-6k.
Så ni som har en sådan skall ha den nya bättre spännaren om förra ägaren brydde sig i återkallningen.
#952643
Kollade med Upplands Motor idag men inget rembyte/spännare förrän vid 18.000 för vår 2.5FT som är uttagen april-11.
Det verkar mao vara beroende av årsmodell och även när den är uttagen.
Passade också på att fråga om han hade hört något om de haverier som beskrivs i tråden, han svarade att de hade haft en diesel med just det felet men han kände inte till någon 2.5FT.
#953168
Sceptic skrev:Kollade med Upplands Motor idag men inget rembyte/spännare förrän vid 18.000 för vår 2.5FT som är uttagen april-11.
Det verkar mao vara beroende av årsmodell och även när den är uttagen.
Passade också på att fråga om han hade hört något om de haverier som beskrivs i tråden, han svarade att de hade haft en diesel med just det felet men han kände inte till någon 2.5FT.
Jag skrev nyss i en annan tråd här om byte av remmar och spännare på min bil tidigare idag. Den har rullat 11000 mil, så det där med 18000 mils intervall verkar vara en missräkning av Volvo.
#953175
JLGA skrev:
Sceptic skrev:Kollade med Upplands Motor idag men inget rembyte/spännare förrän vid 18.000 för vår 2.5FT som är uttagen april-11.

Passade också på att fråga om han hade hört något om de haverier som beskrivs i tråden, han svarade att de hade haft en diesel med just det felet men han kände inte till någon 2.5FT.
Jag skrev nyss i en annan tråd här om byte av remmar och spännare på min bil tidigare idag. Den har rullat 11000 mil, så det där med 18000 mils intervall verkar vara en missräkning av Volvo.
Som sagt, det tycks vara beroende av årsmodell, och även när den är uttagen, när remmar och spännare skall bytas. Se ovan.
#953399
Sceptic skrev:
JLGA skrev:
Sceptic skrev:Kollade med Upplands Motor idag men inget rembyte/spännare förrän vid 18.000 för vår 2.5FT som är uttagen april-11.

Passade också på att fråga om han hade hört något om de haverier som beskrivs i tråden, han svarade att de hade haft en diesel med just det felet men han kände inte till någon 2.5FT.
Jag skrev nyss i en annan tråd här om byte av remmar och spännare på min bil tidigare idag. Den har rullat 11000 mil, så det där med 18000 mils intervall verkar vara en missräkning av Volvo.
Som sagt, det tycks vara beroende av årsmodell, och även när den är uttagen, när remmar och spännare skall bytas. Se ovan.
jo det kan säkert mycket väl vara så att det skiljer sig åt som du säger. Men enligt mekanikern på volvo så är det 18000 mil som ska gälla även på min MY10...men trots det så ansågs det ändå vara normalt slitage att det var tvunget att bytas redan nu på 11000 mil.
jag kan iofs mycket väl förstå det eftersom jag personligen tycker att 18000 mil låter som ett orimligt långt intervall på spännare och drivremmar!
Men lite dubbla budskap är det allt :roll:
#953460
JLGA skrev: jo det kan säkert mycket väl vara så att det skiljer sig åt som du säger. Men enligt mekanikern på volvo så är det 18000 mil som ska gälla även på min MY10...men trots det så ansågs det ändå vara normalt slitage att det var tvunget att bytas redan nu på 11000 mil.
jag kan iofs mycket väl förstå det eftersom jag personligen tycker att 18000 mil låter som ett orimligt långt intervall på spännare och drivremmar!
Men lite dubbla budskap är det allt :roll:
Håller med om att 18000 låter mycket men eftersom vissa modeller tycks ha blivit inkallade av Volvo så tänkte jag att de är mer eller mindre drabbade beroende av årsmodell. Med tanke på det nedan så kanske de även gjort ändringar inom årsmodeller. Ska hursomhelst be teknikern att titta på mina remmar när jag servar någon gång i april.
daSea skrev: Jag har en MY11, tillverkad och uttagen sent (slutet av oktober) 2010. Så det är nog runt där gränsen går kanske? Bilar tillverkade mellan 07 och årsslutet 2010, alltså t.o.m. tidiga MY11, men ej sena MY11...

och min blev alltså inkallad (december -13) och jag fick remspännaren utbytt av Volvo (januari -14). Sen byttes själva remmen vid 6000-milsservicen i somras (det var en ord. servicepunkt).
(min som är uttagen april 11 har inte blivit inkallad)
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]