Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av towncar1977
#944447
Min första bil i livet med servicebok jag tänker följa så här kommer en fråga: Min bil indikerar service. Det var ca 1 år sedan sista servicen men den har bara gått 600 mil sedan dess. Ska den servas ändå?
Användarvisningsbild
av apersson850
#944457
Ja. Serviceintervallerna är typ ett år eller 3000 mil, vilket som nu kommer först. Det primära skälet är förmodligen att man vill tjäna pengar, men man anser officiellt att oljan blir skitig när bilen körs och åldras när bilen står, så därför ska det servas oavsett om bilen används eller ej.
av Rådlös
#944466
Vi kanske måste fråga vad det är för bil, typ och modell. Serviceintervallerna kan skilja på olika bilar.
av Malmstroem
#944469
Så vitt jag vet har alla bilar som tas upp i den här forumdelen ett års / 3000 mil serviceintervall.

Kör du lite behöver du oftast inte göra en "riktig" service utan det räcker med en enklare variant som kostar något mindre. Men bilen ska fortfarande in varje år.

Men det kan i och för sig röra sig om någon annan modell. :wink:
av towncar1977
#944482
Det är en S80 2.5T 2007á. Hur vet servicestället vilken service som ska göras då?
Användarvisningsbild
av börne
#944486
towncar1977 skrev:Det är en S80 2.5T 2007á. Hur vet servicestället vilken service som ska göras då?
Nu anlitar jag en Volvoverkstad, dom ser ju även vad andra Volvoverkstäder gjort med bilen, om man väljer "Olles bilservice" kan det kanske bli lite galet. Vad gjordes på förra servicen, eller det vet du kanske inte.

Har den bara gått 600 mil sen senast så borde det bara vara en oljeservice.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#944495
Malmstroem skrev:Så vitt jag vet har alla bilar som tas upp i den här forumdelen ett års / 3000 mil serviceintervall.

Kör du lite behöver du oftast inte göra en "riktig" service utan det räcker med en enklare variant som kostar något mindre. Men bilen ska fortfarande in varje år.

Men det kan i och för sig röra sig om någon annan modell. :wink:
Inte FT, vad jag vet (tror det är 1500 mil), men nu gällde det visst inte en sån ^^
av towncar1977
#944505
börne skrev:
towncar1977 skrev:Det är en S80 2.5T 2007á. Hur vet servicestället vilken service som ska göras då?
Nu anlitar jag en Volvoverkstad, dom ser ju även vad andra Volvoverkstäder gjort med bilen, om man väljer "Olles bilservice" kan det kanske bli lite galet. Vad gjordes på förra servicen, eller det vet du kanske inte.

Nej jag hittar inget papper på det om inte "essential" säger något!

Har den bara gått 600 mil sen senast så borde det bara vara en oljeservice.
Användarvisningsbild
av börne
#944531
Essential Service är ett specialanpassat erbjudande för dig som kör en några år äldre Volvo. Essential Service
finns bara hos din Volvohandlare. Genom att utnyttja Essential Service håller du nere kostnaden för bilens
underhåll utan att ge avkall på kvalitet och säkerhet. Erbjudandet består av prisanpassade Volvo originaldelar,
service och ett urval av det vanligaste slitagereparationerna.

Då är den servad på Volvo så dom ska ha koll på vad som gjorts.
av Rådlös
#944553
Min V70 2.0F -08 passar också in i den här avdelningen. Jag har 1000 mils intervall!

Byråkrati och pappersexercis är datoriserad nu för tiden. När jag lämnar in min bil min närmaste verkstad, som inte är en Volvoverkstad (men dom har samarbete med en större Volvoförsäljare i regionen) så hämtar dom serviceschemat för just den aktuella bilen, över internet. Jag kan inte dom här namnen eller förkortningarna, men det finns väl något som heter Vida eller något liknande? Jag antar att serviceschemat finns där?
Så om din verkstad är ett ställe med självaktning och ansvar, så blir det riktigt gjort.

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]