- fre 19 dec 2014, 02:01
#929375
Hej, jag kör sedan 2 månader en XC70 D5 AWD Automat 2015 och har ända från nybeställningen funderat på Polestar, men avvaktade och tänkte att det kan man ju ta senare. Nu såg jag att Mechanum erbjuder det för 6900:- istället för Bilias 9200:- och det börjar klia lite i "köpnerven".
Det jag funderar över är om den LILLA effektökning överväger eventuella nackdelar.
Utöver kostnaden på 6900:- så är jag rädd att det påverkar andrahandsvärdet negativt.
Det finns ju många som är rädda för trimmade bilar. Själv anser jag inte Polestar vara trim, Volvo hade lika ju gärna kunna kallat den för D5+, D5R, D6, D7,..,D99 och då hade de flesta sett det som något mycket positivare än "trim", för ingen backar väl från D5 och tar D4 för att D5an skulle vara "hårt körd". Men jag är rädd för att förlora köpare när jag säljer bilen om 4-5år.
Sedan funderar jag på om det är en nackdel att göra det på Mechanum. Bilen är köpt på Bilia och jag har serviceavtal där. Ser det konstigt ut i bilens historik om den varit på Mechanum och trimmats?
Den sista och viktigaste frågan, kommer jag märka skillnad? Gör jag inte det så är det ju meningslöst att utsätta sig för ovanstående nackdelar. Jag kör ju automat och lästa någon gång att polestar inte ändrar hur bilen växlar, innebär det då att bilen bara växlar ner så fort jag gasar på? så att jag måste trycka gasen i botten för att känna polestar effekten? Eller känner man skillnad i lite aktiv vardagskörning också?
Nu hoppas jag på många svar från D5 ägare som vittnar om en otrolig skillnad och att hela forumet instämmer i att det inte finns några nackdelar och min oro är obefogad. :D
Det jag funderar över är om den LILLA effektökning överväger eventuella nackdelar.
Utöver kostnaden på 6900:- så är jag rädd att det påverkar andrahandsvärdet negativt.
Det finns ju många som är rädda för trimmade bilar. Själv anser jag inte Polestar vara trim, Volvo hade lika ju gärna kunna kallat den för D5+, D5R, D6, D7,..,D99 och då hade de flesta sett det som något mycket positivare än "trim", för ingen backar väl från D5 och tar D4 för att D5an skulle vara "hårt körd". Men jag är rädd för att förlora köpare när jag säljer bilen om 4-5år.
Sedan funderar jag på om det är en nackdel att göra det på Mechanum. Bilen är köpt på Bilia och jag har serviceavtal där. Ser det konstigt ut i bilens historik om den varit på Mechanum och trimmats?
Den sista och viktigaste frågan, kommer jag märka skillnad? Gör jag inte det så är det ju meningslöst att utsätta sig för ovanstående nackdelar. Jag kör ju automat och lästa någon gång att polestar inte ändrar hur bilen växlar, innebär det då att bilen bara växlar ner så fort jag gasar på? så att jag måste trycka gasen i botten för att känna polestar effekten? Eller känner man skillnad i lite aktiv vardagskörning också?
Nu hoppas jag på många svar från D5 ägare som vittnar om en otrolig skillnad och att hela forumet instämmer i att det inte finns några nackdelar och min oro är obefogad. :D
NU: V90 D4 Cross Country Advanced SE -20
NU: V40 D2 Kinetic -15
2014 - 2019 XC70 D5 AWD Aut Polestar Summum BE Pro -15 (SÅLD)
2011 - 2014 V70 D3 Momentum -11 (SÅLD)
2009 - 2011 V50 2.0D Kinetik -08 (SÅLD)
NU: V40 D2 Kinetic -15
2014 - 2019 XC70 D5 AWD Aut Polestar Summum BE Pro -15 (SÅLD)
2011 - 2014 V70 D3 Momentum -11 (SÅLD)
2009 - 2011 V50 2.0D Kinetik -08 (SÅLD)