Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Petke
#929375
Hej, jag kör sedan 2 månader en XC70 D5 AWD Automat 2015 och har ända från nybeställningen funderat på Polestar, men avvaktade och tänkte att det kan man ju ta senare. Nu såg jag att Mechanum erbjuder det för 6900:- istället för Bilias 9200:- och det börjar klia lite i "köpnerven".
Det jag funderar över är om den LILLA effektökning överväger eventuella nackdelar.

Utöver kostnaden på 6900:- så är jag rädd att det påverkar andrahandsvärdet negativt.
Det finns ju många som är rädda för trimmade bilar. Själv anser jag inte Polestar vara trim, Volvo hade lika ju gärna kunna kallat den för D5+, D5R, D6, D7,..,D99 och då hade de flesta sett det som något mycket positivare än "trim", för ingen backar väl från D5 och tar D4 för att D5an skulle vara "hårt körd". Men jag är rädd för att förlora köpare när jag säljer bilen om 4-5år.

Sedan funderar jag på om det är en nackdel att göra det på Mechanum. Bilen är köpt på Bilia och jag har serviceavtal där. Ser det konstigt ut i bilens historik om den varit på Mechanum och trimmats?

Den sista och viktigaste frågan, kommer jag märka skillnad? Gör jag inte det så är det ju meningslöst att utsätta sig för ovanstående nackdelar. Jag kör ju automat och lästa någon gång att polestar inte ändrar hur bilen växlar, innebär det då att bilen bara växlar ner så fort jag gasar på? så att jag måste trycka gasen i botten för att känna polestar effekten? Eller känner man skillnad i lite aktiv vardagskörning också?

Nu hoppas jag på många svar från D5 ägare som vittnar om en otrolig skillnad och att hela forumet instämmer i att det inte finns några nackdelar och min oro är obefogad. :D
Användarvisningsbild
av MartinS
#929391
Kör iofs inte D5, men ser inga nackdelar alls.

Min bil växlade mycket bättre efter att polestar kom in, inte alls lika benägen att växla ner som innan. Lådan verkar fatta att det finns mer vrid att tillgå efter optimeringen trots att dess mjukvara är orörd.

Är du säker på att 6900kr även gäller på en my15?
av Petke
#929409
MartinS skrev: Är du säker på att 6900kr även gäller på en my15?
Jag ringde och frågade eftersom jag sett andra handlare som har haft kampanjer på 6900:- som varit begränsade till bilar som varit några år gamla. Men han sa att det gällde alla bilar, det står heller inget på Mechanums hemsida om att det bara skulle vara vissa bilar. Han kollade även mitt regnummer och skapade en offert i deras system så priset bör gälla MY15 också. Sedan är det möjligt att den prissättningen är ett misstag från deras sida :)
av Grängesdanne
#929412
Jag kör D5 XC60 modell 2014, samma motor.
Att den inte påverkar växlingarna stämmer inte, den blev nog faktiskt lite bättre med Polestar, om den påverkar växlingar direkt eller indirekt vet jag däremot inte.
Min XC70 D5 2011 blev det en stor skillnad, men det är då inte heller samma motor.
Du kan säkert få samma pris hos Volvo återförsäljaren om du påpekar skillnaden.
Är det värt det då....?
Nej inte om man måste betala för det...
Jag har aldrig uppgivit att jag haft Polestar när jag bytt in den, så jag vet inte prisbilden med eller utan ingreppet.
Användarvisningsbild
av EjS
#929426
Petke skrev:Hej, jag kör sedan 2 månader en XC70 D5 AWD Automat 2015 och har ända från nybeställningen funderat på Polestar, men avvaktade och tänkte att det kan man ju ta senare. Nu såg jag att Mechanum erbjuder det för 6900:- istället för Bilias 9200:- och det börjar klia lite i "köpnerven".
Det jag funderar över är om den LILLA effektökning överväger eventuella nackdelar.

Utöver kostnaden på 6900:- så är jag rädd att det påverkar andrahandsvärdet negativt.
Det finns ju många som är rädda för trimmade bilar. Själv anser jag inte Polestar vara trim, Volvo hade lika ju gärna kunna kallat den för D5+, D5R, D6, D7,..,D99 och då hade de flesta sett det som något mycket positivare än "trim", för ingen backar väl från D5 och tar D4 för att D5an skulle vara "hårt körd". Men jag är rädd för att förlora köpare när jag säljer bilen om 4-5år.

Sedan funderar jag på om det är en nackdel att göra det på Mechanum. Bilen är köpt på Bilia och jag har serviceavtal där. Ser det konstigt ut i bilens historik om den varit på Mechanum och trimmats?

Den sista och viktigaste frågan, kommer jag märka skillnad? Gör jag inte det så är det ju meningslöst att utsätta sig för ovanstående nackdelar. Jag kör ju automat och lästa någon gång att polestar inte ändrar hur bilen växlar, innebär det då att bilen bara växlar ner så fort jag gasar på? så att jag måste trycka gasen i botten för att känna polestar effekten? Eller känner man skillnad i lite aktiv vardagskörning också?

Nu hoppas jag på många svar från D5 ägare som vittnar om en otrolig skillnad och att hela forumet instämmer i att det inte finns några nackdelar och min oro är obefogad. :D
Har 205-225 hk motorn. Stor skillnad i bottenvridet. Mycket smidigare körning.

Har vänt mig när jag accelererar att låta lådan göra lock-up och sedan gasa så mycket det går utan att lådan växlar. Det ger bra acceleration och känns väldigt obesvärad jämnfört med gamla mjukvaran.

Har för mig att turbon spooler lite snabbare också, dvs bättre respons.

Men absolut störst skillnad vid lågt varv när den lilla turbon är aktiv.

Dock är mellanregistern också märkbart bättre. Tex när du gasar fullt och lådan växlar - när nästa växeln kommer känns det som att accelerationen fortsätter lika kraftigt.
av Petke
#929431
Ok, då har jag bokat tid. Om 3 timmar blir det 15hp extra. Återkommer med recension i kväll :D
av Grängesdanne
#929480
EjS skrev:
Petke skrev:Hej, jag kör sedan 2 månader en XC70 D5 AWD Automat 2015 och har ända från nybeställningen funderat på Polestar, men avvaktade och tänkte att det kan man ju ta senare. Nu såg jag att Mechanum erbjuder det för 6900:- istället för Bilias 9200:- och det börjar klia lite i "köpnerven".
Det jag funderar över är om den LILLA effektökning överväger eventuella nackdelar.

Utöver kostnaden på 6900:- så är jag rädd att det påverkar andrahandsvärdet negativt.
Det finns ju många som är rädda för trimmade bilar. Själv anser jag inte Polestar vara trim, Volvo hade lika ju gärna kunna kallat den för D5+, D5R, D6, D7,..,D99 och då hade de flesta sett det som något mycket positivare än "trim", för ingen backar väl från D5 och tar D4 för att D5an skulle vara "hårt körd". Men jag är rädd för att förlora köpare när jag säljer bilen om 4-5år.

Sedan funderar jag på om det är en nackdel att göra det på Mechanum. Bilen är köpt på Bilia och jag har serviceavtal där. Ser det konstigt ut i bilens historik om den varit på Mechanum och trimmats?

Den sista och viktigaste frågan, kommer jag märka skillnad? Gör jag inte det så är det ju meningslöst att utsätta sig för ovanstående nackdelar. Jag kör ju automat och lästa någon gång att polestar inte ändrar hur bilen växlar, innebär det då att bilen bara växlar ner så fort jag gasar på? så att jag måste trycka gasen i botten för att känna polestar effekten? Eller känner man skillnad i lite aktiv vardagskörning också?

Nu hoppas jag på många svar från D5 ägare som vittnar om en otrolig skillnad och att hela forumet instämmer i att det inte finns några nackdelar och min oro är obefogad. :D
Har 205-225 hk motorn. Stor skillnad i bottenvridet. Mycket smidigare körning.

Har vänt mig när jag accelererar att låta lådan göra lock-up och sedan gasa så mycket det går utan att lådan växlar. Det ger bra acceleration och känns väldigt obesvärad jämnfört med gamla mjukvaran.

Har för mig att turbon spooler lite snabbare också, dvs bättre respons.

Men absolut störst skillnad vid lågt varv när den lilla turbon är aktiv.

Dock är mellanregistern också märkbart bättre. Tex när du gasar fullt och lådan växlar - när nästa växeln kommer känns det som att accelerationen fortsätter lika kraftigt.


Nu var det inte "gamla" D5 som skillnaden på effekt med Polestar gällde, det var nya D5:an.
org 215 efter 230 hk.
Det är två väldigt olika motorer.
av CMD
#929488
Är också sugen på Polestar till vår bil men blygsamma 15 hk extra för nästan 10 papp känns så där om du frågar mig. Bilen är ju inte precis trött i org-utförande och tyvärr ska det ju inte göra nånting positivt för bränsleförbrukningen. Troligen kommer effekten på förbrukningen bli negativ då bilen blir ännu roligare på vintervägar och man gasar ännu mer. =(

Men jag kommer följa tråden med spänning, än har jag inte gett upp planerna på 230hk! :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#929538
Någon som gjort det på en manuell ?

15 hk till lär man ju inte märka, Men 50 Nm extra med Polestar borde väl märkas eller ?
av Petke
#929556
Nu är det klart, har till och med hunnit regbesiktiga den på dropin. Det landade då på 6900:- + 750:- för besiktning.
Jag har inte hunnit testa så mycket, men om jag gasar på fullt så känner jag skillnad när jag kommit upp i lite fart och varvar ut motorn riktigt. Det är möjligt att det är bättre vid mindre gaspådrag också, men det är så lite att jag egentligen inte kan avgöra om det är jag som inbillar mig eller ej. Men totalt så är det inte någon stor skillnad, men jag är trots det nöjd. Priset per hästkraft är ju ungefär vad jag betalade för att gå från D4 till D5 och då tycker jag att jag lika gärna kan maxa vad volvo kan ge mig i diesel hästar, vilket inte är speciellt mycket om man jämför med t.ex BMWs dieslar.
Nu blir det intressant att se hur törstig den blir.

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]