Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GustavE
#903303
Jag tror Volvo har ett rätt simpelt sätt att hålla reda på vilken växel som för tillfället är i på en manuell. På min visas vilken växel som är i för tillfället först efter att man släppt upp kopplingen. Det tyder på att den håller reda på aktuell växel genom att räkna på varvtal och hastighet. Troligen alltså inga givare på växellägena utom på backen.

Kom på en annan sak jag ska testa nu när jag ska ut och åka. Om man kan ta ur nyckeln och låsa bilen fast den är igång. Hoppas det fungerar, då det är en funktion man längtat efter länge. Fint när man ska in och handla lite fort att den kan stå och gå låst. Återkommer senare ikväll om det fungerade. Ta ur nycket går att göra utan att den stannar i alla fall, tar alltid ur den och lägger den i fickan innan jag stänger av bilen :)
av mattish
#903377
GustavE skrev:
Kom på en annan sak jag ska testa nu när jag ska ut och åka. Om man kan ta ur nyckeln och låsa bilen fast den är igång. Hoppas det fungerar, då det är en funktion man längtat efter länge. Fint när man ska in och handla lite fort att den kan stå och gå låst. Återkommer senare ikväll om det fungerade.
Nu trollar du...
av Exquattro
#903462
Detta måste ju vara något för Volvos miljöstrateger som skryter om miljösatsningarna, de faller som korthus just nu. Sen håller Volvo på med finesser som Start/stopp m.m. för att minska utsläpp av livsfarliga ämne men låter detta gå igenom. Dock gäller såklart de lokala lagarna om tomgångskörning. Detta är vad Volvo hävdar som försvar men att tro att folk i gemen bryr sig är väl som att tro på jultomten. Ska bli intressant när biltidningarna börja få nys om Volvos dubbelmoral.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#903487
Exquattro skrev:Detta måste ju vara något för Volvos miljöstrateger som skryter om miljösatsningarna, de faller som korthus just nu. Sen håller Volvo på med finesser som Start/stopp m.m. för att minska utsläpp av livsfarliga ämne men låter detta gå igenom. Dock gäller såklart de lokala lagarna om tomgångskörning. Detta är vad Volvo hävdar som försvar men att tro att folk i gemen bryr sig är väl som att tro på jultomten. Ska bli intressant när biltidningarna börja få nys om Volvos dubbelmoral.
Dubbelmoralen är välkänd sedan många år tillbaka. Det går att både autostarta, fjärrstarta och timerstarta dieselväramren som spyr ut avgaserna 100% orenade timme efter timme. D5:an drar 0.6 liter per timma, samma som värmaren gör. Värmaren körs timmavis, motorn körs ju bara några minuter om man vill ha ned värmen. Detta känns verkligen som att svälja elefanter och sila mygg.
Användarvisningsbild
av Vojje
#903534
om ni ser en fjärrstartad Volvo stå och puttra, stoppa in en ekologisk banan i avgasröret.
That will teach them :D
av Exquattro
#903547
VolvoB20 skrev:
Exquattro skrev:Detta måste ju vara något för Volvos miljöstrateger som skryter om miljösatsningarna, de faller som korthus just nu. Sen håller Volvo på med finesser som Start/stopp m.m. för att minska utsläpp av livsfarliga ämne men låter detta gå igenom. Dock gäller såklart de lokala lagarna om tomgångskörning. Detta är vad Volvo hävdar som försvar men att tro att folk i gemen bryr sig är väl som att tro på jultomten. Ska bli intressant när biltidningarna börja få nys om Volvos dubbelmoral.
Dubbelmoralen är välkänd sedan många år tillbaka. Det går att både autostarta, fjärrstarta och timerstarta dieselväramren som spyr ut avgaserna 100% orenade timme efter timme. D5:an drar 0.6 liter per timma, samma som värmaren gör. Värmaren körs timmavis, motorn körs ju bara några minuter om man vill ha ned värmen. Detta känns verkligen som att svälja elefanter och sila mygg.
Ett väldigt stort antal av dessa bilar är ju tjänstebilar där föraren slipper betala drivmedlet, det får mej att tro att de inte direkt står med en tidtagare och bara kör några minuter,den fungerar ju i 15+15 minuter och nu ska ju detta gälla inte bara på vintern utan också på sommaren. Jag ser t.ex. Volvos bilparkering en het sommardag eller kall vinterdag med mängder av bilar på tomgång. Man ska ju inte bara se detta som en enda bil utan det blir säkert mängder som står och puttrar. Sen tycker jag det är otroligt att den lilla dieselvärmaren drar lika mycket som den stora bilmotorn, då är ju i så fall dieselvärmaren en fullständig katastrof.
Användarvisningsbild
av MartinS
#903555
Vojje skrev:härligt när det står 25 stycken sådana på beach-parkeringen. Diesel dessutom :(
Shoot me in my head, please :roll:
+1
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#903610
Exquattro skrev:[Sen tycker jag det är otroligt att den lilla dieselvärmaren drar lika mycket som den stora bilmotorn, då är ju i så fall dieselvärmaren en fullständig katastrof.
Varför skulle det vara katastrof, det är ju helt naturligt. Dieselvärmaren må vara liten men den går ju på fullgas och utvecklar ju då några kW, den stora bilmotorn behöver bara ju bara på tomgång för att utveckla den effekten.

D5an drar så klart mer om du har gasen i botten men då utvecklar den ju ju väl över 500 kW :-O) .
Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]