Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#884343
Självklart. Jag har också haft bilar med hög effekt, men det kostade också. TS var väl ute efter en ekonomiskt bil? Billig att köpa och billig att äga, men fortfarande lika rymlig. :D
av perhall
#884348
börne skrev:
SvenB skrev:
StefanN skrev:Men allt du räknade upp i besparingar är ju på bekostnad av en aptråkig motor, det kan man inte snacka bort med alla besparingar i världen.
Då stämmer ju det jag skrev förut
SvenB skrev:De som kritiserar dessa motorer är de som vill ha "klös i spisen". Vad jag kan läsa så finns inga andra saker som det anmärks på. Det går att leva utan att vara först iväg vid rödljusen.
Jag själv kör inte som en blådåre. Men det är grymt skönt med en motor som lunkar på i låga varv på sexan & där det finns kraft att t.o.m. göra en omkörning på sexan istället för att växla ner & tokvarva.
Fast är din verkligen snabbare på sexan än 2,0F på femman? Den varvar ju dubbelt så mycket nästan... i 80-90 är ju 2,5T apseg på sexan.../PH
Användarvisningsbild
av börne
#884351
perhall skrev:Fast är din verkligen snabbare på sexan än 2,0F på femman? Den varvar ju dubbelt så mycket nästan... i 80-90 är ju 2,5T apseg på sexan.../PH
Har jag ingen aning om... har heller inte påstått att den är snabbare eller inte & skiter även i om den är snabbare eller inte, grejen är att den orkar öka på sexan utan större ansträngning, göra en omkörning på 90 väg är inget problem. Men 80 är gränsen, under det så händer det inte mycket & är nog inte tänkt att köras på så lågt varv. Du börjar ju närma dig lite högt tomgångsvarv där nere.

340Nm/1700-4800
190Nm/4500

Nu vet jag inte vad en 2,0F varvar i 80 & inte heller vad min varvar, enda jag lagt på minnet är 1400 varv i 90.

Hade faktiskt varit kul att testa. Kommer jag ihåg ska jag filma när jag ger fullt i 80 på sexan upp till säg 100 & kanske någon med 2,0F vill göra det samma på femman mest på skoj.

Men detta känns lite som OT nu.

Det enda jag ville ha sagt är att man kan köra en lite större maskin billigt om man inte är den typen att man ger järnet överallt men när man vill så har man en lite roligare maskin.
av perhall
#884361
Jag reagerade mest på "skönt med en motor som lunkar på i låga varv på sexan & där det finns kraft att t.o.m. göra en omkörning på sexan istället för att växla ner & tokvarva"
Poängen min är ju att man behöver inte växla ned med 2,0F för den tokvarvar nedan. Alltså har 2,5T ingen fördel om man kör den på högsta växeln och inte växlar ner.
I övrigt håller jag med dig...
Användarvisningsbild
av börne
#884387
Ok... fattar vad du menar med att 2,0 redan varvar.

Var i alla fall ute en runda & spelade in... mest på skoj. Den drar direkt utan att tveka & inget vibrerande trots lågt varv, sen att det inte skjuter på som f*n är ju inte så konstigt.



80 - 100km/h får jag till 8 sekunder.
av euro0192
#885226
Många kloka tankar kommer fram i tråden! :) tackar för det! :D
De tre sista kommentarerna är helt klart någonting att tänka på. Visst, man får ett billigare ägande med en 2.0F, men det kanske är värt att betala det extra för att få en lite roligare motor? Men samtidigt beror det ju helt på körsätt. Allt avgörs ju nästan på det.
Själv kör jag nästan alltid enligt hastighetsbegränsningarna, men samtidigt så kan det ibland vara lite kul att försöka gasa ifrån vid ett rödljus. Kör ofta ganska korta sträckor, brukar handla om 2-5 mil varje gång, och en eller två gånger per år gör jag en längre roadtrip.

Det blir till att avgöra vid en provkörning om det blir en 2.0F eller en 2.5T.
Har dock faktiskt också sneglat lite på en 3.2. Är det någon som förresten har någon erfarenhet om denna?
Användarvisningsbild
av StefanN
#885229
Jag har en viss erfarenhet av dom.
En underbar och driftsäker motor men är man bekymrad över driftkostnader så finns det andra motorer, men jag tillhör nog en av få här som fortfarande uppskattar att köra bil istället för att bara se hur billigt man kan åka.
av perhall
#885230
Har haft en S80 3,2 -09 (eller möjligen tidig -10, bli från arbetsgivaren, när jag jobbade i USA). De kommer ju alltid med automat. Gillar motorn mycket. Tyst och lugn när man kör lugnt, ganska tunt vrid men det gör ju inte så mycket. Ylar racigt på höga varv (faktiskt mer än T6 eftersom inte turbon dämpar ljudet). Drog kring 0,85 men så kör man ju också mycket i 50-70 mph jämn fart. Den var helt klart snålare än V70 2,5T som jag hade, ca 10%. Dock förklaras ju lite av det av att V70:n är tyngre, å andra sidan hade den automat.
Skulle gärna ha en 3,2 igen!
PH
av jpennerb
#885366
En 2.5T/FT kanske tom kan bli billigare serva pga en längre serviceintervall där 2.5FT har 1år/1500mil/3000mil och 2.0F har 1år/1000mil/2000mil(varannan olja & filter). Detta beror givetvis hur mycket man kör per år.

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]