Generation av Haldex på XC70 -08 ->?

Volvo S80N, V70 II, samt XC70 II relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer


Generation av Haldex på XC70 -08 ->?

Inläggav fredrikwt fre 31 dec 2010, 14:47

Nu har jag läst och läst.... och får olika påståenden i frågan...

I en tråd här på forumet hävdas att ALLA i nya karossen, dvs från -08, har Haldex generation 4.

I annan tråd och andra källor hävdar att -08 har generation 3 av haldex, först -09 kom generation 4, men även sena -08or kan ha generation 4.

Samtidigt läser jag i teknikens värld att XC60 har generation 4, den finns väl med sen -08 och då borde ju rimligen XC70 ha samma system tyckte jag var logiskt? men är det så??
fredrikwt
Däckkrängare
 
Inlägg: 247
Blev medlem: lör 25 jul 2009, 13:16
Ort: Norrköping
Kör: BMW X1 23d M-sport



Re: Generation av Haldex på XC70 -08 ->?

Inläggav Amli fre 31 dec 2010, 15:32

XC60 kom först som MY09 (vilket var 2008) och det var även då det blev gen 4. I alla fall på XC70.
Amli
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: fre 06 jun 2008, 23:04
Kör: Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro MY14

Re: Generation av Haldex på XC70 -08 ->?

Inläggav fredrikwt fre 31 dec 2010, 17:35

ok, så alla MY09 har generation 4 då. hur kan man vara säker på att det är en sådan man köper då?? Årsmodell per def. finns ju inte kvar, tycker det är så att handlare gärna säljer som "09a" men vill byta in som "08a" finns det nån komb i chassinr som ska uppfyllas eller hur kan man försäkra sig om att inte bli lurad..?
fredrikwt
Däckkrängare
 
Inlägg: 247
Blev medlem: lör 25 jul 2009, 13:16
Ort: Norrköping
Kör: BMW X1 23d M-sport

Re: Generation av Haldex på XC70 -08 ->?

Inläggav FWH fre 31 dec 2010, 17:48

fredrikwt skrev:ok, så alla MY09 har generation 4 då. hur kan man vara säker på att det är en sådan man köper då?? Årsmodell per def. finns ju inte kvar, tycker det är så att handlare gärna säljer som "09a" men vill byta in som "08a" finns det nån komb i chassinr som ska uppfyllas eller hur kan man försäkra sig om att inte bli lurad..?


Position 10 på VIN verkar det vara.

Ta en titt här : http://en.wikibooks.org/wiki/Vehicle_Id ... /VIN_Codes
Nuvarande Volvo: V70 2,5 FT R-design Polestar ´11

Tidigare Volvo: 244 GL ´81, 245 DL ´85, 745 GL ´89

Vad är det för motor relaterat som händer i Stockholmsområdet? Svaren finns på http://www.fredrikhesse.com
Användarvisningsbild
FWH
Olja under naglarna
 
Inlägg: 614
Blev medlem: fre 03 dec 2010, 18:27
Ort: Stockholm
Kör: V70 2,5FT R-design '11

Re: Generation av Haldex på XC70 -08 ->?

Inläggav fredrikwt sön 02 jan 2011, 15:20

Tack för svar, då kommer följdfrågan, hur stor betydelse har det? är det någon som har egen erfarenhet av -08 resp -09 och kan beskriva hur skillnaden är och hur det påverkar beteendet??
fredrikwt
Däckkrängare
 
Inlägg: 247
Blev medlem: lör 25 jul 2009, 13:16
Ort: Norrköping
Kör: BMW X1 23d M-sport

Re: Generation av Haldex på XC70 -08 ->?

Inläggav Krollspell sön 02 jan 2011, 18:57

fredrikwt skrev:Tack för svar, då kommer följdfrågan, hur stor betydelse har det? är det någon som har egen erfarenhet av -08 resp -09 och kan beskriva hur skillnaden är och hur det påverkar beteendet??


Jag hittade bl a den här infon från bjornw http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=31740&st=0&sk=t&sd=a&hilit=xc70+generation+haldex&start=20

Haldex Gen 1 till 3 skiljer sig tekniskt sett vitalt från Gen 4. Gen 1-3 oljepump drivs av rotationsskillnaderna mellan axlarna, utan rotationsskillnad finns inget oljetryck som kan låsa kopplingen. I Gen 2 och 3 har man insett att det går för långsamt och "spetsat" med en eldriven oljepump som ger ett visst start-tryck för snabbare reaktion. Start-trycket varierar mellan olika versioner (Volvo, VAG, LandRover osv) och årsmodeller.

Gen 4 har bara en eldriven oljepump och rotationsskillnaden mellan axlarna är bara en parameter till styrningen.
Teoretiskt sett kan alltså Gen 4 starta med helt låst koppling medans Gern 1-3 inte kan det.



Jag själv har inte upplevt någon större skillnad på mina bilar mellan 3 och 4 men det är ju en personlig reflektion.
Senast redigerad av Krollspell sön 02 jan 2011, 21:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Krollspell
Uppkörning
 
Inlägg: 321
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:47
Kör: S80 T6 AWD -12 (Polestar)

Re: Generation av Haldex på XC70 -08 ->?

Inläggav VolvoB20 sön 02 jan 2011, 20:55

Krollspell skrev:Teoretiskt sett kan alltså Gen 4 starta med helt låst koppling medans Gern 1-3 inte kan det.[/i]


Jodå det kan även gen 2 och 3 också göra tack vare att även dessa har en pre-charge pump som kan ansätta kopplingen redan innan rotationsskillnad uppstått. Man styr detta genom att starta pumpen vid behov.

I gen 4 har man snabbat upp det hela genom att pumpen går max hela tiden och en ventil står öppen, när man behöver tryck stänger man bara ventilen och trycket kommer snabbare ftersom pumpen alltid går för fullt.

Jag har aldrigt märkt skillnad i verkliga livet på gen 3 och 4.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.

Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Användarvisningsbild
VolvoB20
Volvonörd
 
Inlägg: 6299
Blev medlem: fre 10 mar 2006, 14:55
Ort: Sverige
Kör: XC70 -MY13 D5 215 6-speed manuell

Re: Generation av Haldex på XC70 -08 ->?

Inläggav bjornw mån 03 jan 2011, 01:39

VolvoB20 skrev:Jodå det kan även gen 2 och 3 också göra tack vare att även dessa har en pre-charge pump som kan ansätta kopplingen redan innan rotationsskillnad uppstått. Man styr detta genom att starta pumpen vid behov.


Ja, nästan. Gen 2 och 3 finns i flera varianter med olika stora el-pumpar. Beroende på variant kan de ge olika högt starttryck men det är inte lika stort som det tryck rotationspumpen bygger upp. Det innebär att vid tex motlut och ett tungt släp räcker inte starttrycket för driva runt bakhjulen från start. I löst och tungt underlag som sand/grus kan det också uppstå problem.

Jag har ägt och kört flera gen 2 och 3 bilar och vill nog påstå att skillnaden mot gen 4 är märkbar i svåra situationer. Sedan ska man komma ihåg att vilken gen det är inte är allt. Ett exempel är när kompisen inte lyckades backa i motlut med ett tungt släp, det släppte fram medans bakjåhjulen stod still. Han har en tiguan (gen 4). Vi provade med den xc90 vi hade då (gen 2) och efter lite hjulspinn fram så tryckte den upp släpet dit vi ville ha det. Tillverkarna anpassar hur mycket kraft som tillåts att skickas bakåt baserat på hållbarhet i drivlinan (ffa vinkelväxeln). Jag vet inte exakt vad tiguan tillåter men förmodligen ligger både den och andra vw och skoda modeller inte över 50%. V50 ligger också på runt 50% och XC90 tror jag tillåter 65%.
En automobil framföres av människor. Grundprincipen för allt konstruktionsarbete är och måste därför vara: Säkerhet. - Gustaf Larsson 1936
Användarvisningsbild
bjornw
Olja under naglarna
 
Inlägg: 462
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 16:29
Kör: XC60 D4 AWD MY14

Re: Generation av Haldex på XC70 -08 ->?

Inläggav Rick mån 03 jan 2011, 11:22

Kan tillägga att XC70 Haldexen tillåter lite över 1000NM medans på XC90 tillåts över 1500NM innan AOC kopplingen slirar... Var inte plats för lika kraftig bakdiff på XC70 enligt volvo :roll:
Rick
Däckkrängare
 
Inlägg: 167
Blev medlem: sön 28 feb 2010, 11:34

Re: Generation av Haldex på XC70 -08 ->?

Inläggav bjornw mån 03 jan 2011, 11:32

intressant, vet du vad som tillåts på xc60?
En automobil framföres av människor. Grundprincipen för allt konstruktionsarbete är och måste därför vara: Säkerhet. - Gustaf Larsson 1936
Användarvisningsbild
bjornw
Olja under naglarna
 
Inlägg: 462
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 16:29
Kör: XC60 D4 AWD MY14

Re: Generation av Haldex på XC70 -08 ->?

Inläggav VolvoB20 mån 03 jan 2011, 11:45

bjornw skrev:
VolvoB20 skrev:Jodå det kan även gen 2 och 3 också göra tack vare att även dessa har en pre-charge pump som kan ansätta kopplingen redan innan rotationsskillnad uppstått. Man styr detta genom att starta pumpen vid behov.


Ja, nästan. Gen 2 och 3 finns i flera varianter med olika stora el-pumpar. Beroende på variant kan de ge olika högt starttryck men det är inte lika stort som det tryck rotationspumpen bygger upp. Det innebär att vid tex motlut och ett tungt släp räcker inte starttrycket för driva runt bakhjulen från start. I löst och tungt underlag som sand/grus kan det också uppstå problem.

Jag har ägt och kört flera gen 2 och 3 bilar och vill nog påstå att skillnaden mot gen 4 är märkbar i svåra situationer. Sedan ska man komma ihåg att vilken gen det är inte är allt. Ett exempel är när kompisen inte lyckades backa i motlut med ett tungt släp, det släppte fram medans bakjåhjulen stod still. Han har en tiguan (gen 4). Vi provade med den xc90 vi hade då (gen 2) och efter lite hjulspinn fram så tryckte den upp släpet dit vi ville ha det. Tillverkarna anpassar hur mycket kraft som tillåts att skickas bakåt baserat på hållbarhet i drivlinan (ffa vinkelväxeln). Jag vet inte exakt vad tiguan tillåter men förmodligen ligger både den och andra vw och skoda modeller inte över 50%. V50 ligger också på runt 50% och XC90 tror jag tillåter 65%.


Inte helt ärligt att jämföra en tiguan som har väger 1620 kg mot en XC90 som väger 2144 kg hur långt de kan baxa ett släp. Att XC90 väger mer än ett halv ton extra gör ju mycket mera an vilken generation det är på Haldexen.

Sen vad innebär 50% eller 65 % igentligen. Det är ju hur mycket av max vridmoment som kan överföras till bakaxel vilket väl motsvarar fullgas på 1:an på torr asfalt med supergrepp vilket ger max antal Nm i transmissionen och då ska den klara att överföra 50% av detta moment antar jag. På halt underlag blir det ju inte månag Nm innan det slirar. Gen 3 klarar väl 1500 Nm till bakaxeln men det lär ju inte hända på blankis tex.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.

Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Användarvisningsbild
VolvoB20
Volvonörd
 
Inlägg: 6299
Blev medlem: fre 10 mar 2006, 14:55
Ort: Sverige
Kör: XC70 -MY13 D5 215 6-speed manuell

Re: Generation av Haldex på XC70 -08 ->?

Inläggav bjornw mån 03 jan 2011, 12:14

VolvoB20 skrev:Inte helt ärligt att jämföra en tiguan som har väger 1620 kg mot en XC90 som väger 2144 kg hur långt de kan baxa ett släp. Att XC90 väger mer än ett halv ton extra gör ju mycket mera an vilken generation det är på Haldexen.


Det var väl ungefär det jag skrev? Ska tillägga att det var i en grusgrop på hårt underlag. Det var utan tvekan en begränsning i systemet som var orsaken just då, inte vikt, hjuldimension eller annat.

VolvoB20 skrev:Sen vad innebär 50% eller 65 % igentligen. Det är ju hur mycket av max vridmoment som kan överföras till bakaxel vilket väl motsvarar fullgas på 1:an på torr asfalt med supergrepp vilket ger max antal Nm i transmissionen och då ska den klara att överföra 50% av detta moment antar jag. På halt underlag blir det ju inte månag Nm innan det slirar. Gen 3 klarar väl 1500 Nm till bakaxeln men det lär ju inte hända på blankis tex.


Procenten kan samtidigt räknas mot vridmomentet från motorn, utväxlingen avgör hur stort vridmomentet mot backen blir. Den första versionen av pre-x som hade minsta varianten av oljepump gav ca 60Nm från motorn i xc70 d5, dvs ca 30%. Att gen 3 klarar 1000 till 1500 Nm till bakaxeln vet vi, men då krävs rotationsskillnad mellan axlarna för elpumpen orkar inte med det på egen hand. I gen 4 gör den däremot det och den skillnaden tycker jag märks i vissa speciella situationer.

Jag upplever generellt gen 4 bilarna snabbare i reaktionerna jämfört med de äldre även i vanlig körning i sämre förhållanden. Det krävs inget hjulspinn innan systemet reagerar och de små mikro-släppen som fanns tidigare är inte kvar. I snösträngar och modd i högre farter märks det tydligt. Även antispinn systemet funkar bättre då det inte behöver tillåta ett visst spinn för att haldexen ska kunna jobba.
En automobil framföres av människor. Grundprincipen för allt konstruktionsarbete är och måste därför vara: Säkerhet. - Gustaf Larsson 1936
Användarvisningsbild
bjornw
Olja under naglarna
 
Inlägg: 462
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 16:29
Kör: XC60 D4 AWD MY14

Re: Generation av Haldex på XC70 -08 ->?

Inläggav Octaviafuzz tis 28 jan 2014, 00:42

Enligt Auto motor och sport så har XC70 från 2007 gen 4.
http://www.automotorsport.se/media/bilt ... 111507.pdf
Octaviafuzz
Övningskörning
 
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 03 dec 2013, 20:08
Kör: V70

Re: Generation av Haldex på XC70 -08 ->?

Inläggav apersson850 tis 28 jan 2014, 12:25

Enligt vad jag har läst är det inte förrän generation 3 som fick elpump. Skillnaden på generation 1 och 2 skulle vara tryckregleringsventilen.
Men det behöver ju inte vara sant, det heller...
Anders, XC70 D5 AWD 2012.
Användarvisningsbild
apersson850
Tävlingspostare
 
Inlägg: 3897
Blev medlem: tor 23 nov 2006, 21:53
Ort: Traryd

Re: Generation av Haldex på XC70 -08 ->?

Inläggav StringerBell mån 10 feb 2014, 10:32

Helt säkra år för gen 4 är alltså MY09 till och med MY2012?
Bild
Användarvisningsbild
StringerBell
Volvotok
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: lör 30 maj 2009, 10:34
Ort: Göteborg
Kör: Volvo V50 D5 Summum Geartronic MY08




Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Återgå till Volvo S80N (07-), V70 II (08-), XC70 II (08-)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Camel och 22 gäster