Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av karagarga
#1579242
Hej!

Jag har varit och tittat på en V70 från 2008 för 70 000 kronor, priset verkar vara i nivå med likvärdiga V70 i resten av landet.

Jag vill höra mig för om jag kan tro mig ha oddsen på min sida för att kunna undvika lite större åtgärder inom den närmsta tiden, med förståelse för att ingenting går att garantera.

Bilen i fråga har gått 22 000 mil, har haft två ägare och har servats årligen. Oljebyte i automatväxellådan har gjorts -12 och -18 vilket känns bra. Kamrem i 2017 vid 14 000 mil. Utöver detta har olja bytts regelbundet, filter, tändstift.

Jag har en naggande känsla att 22 000 mil som visserligen är efter byte av kamrem vid 18 000 mil, ändå är precis innan ett streck kring 24-25 000 mil där desto fler slitagedelar brustit och bytts ut.

Är min oro befogad eller låter ovanstående som ett helt OK köp? Saknas information?
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1579302
Om jag använder uteslutningsmetoden så är det en V70 2.5T -2008 automat som du kollat på. En bra bil som de tidigare ägarna sugit det "göttaste" ur. Om du är van hemmamekare så är det nog inga problem men om du tänkt klara dig med vanlig service enbart och inte meka, då blir det troligtvis dyrt.
Bilen är ju iaf 17 år gammal så plast och gummidetaljer sjunger på sista versen, så det kan börja läcka olja och glappa upp sej i fjädringen...
/Hasse
av CleanJohn
#1579514
karagarga skrev: tis 21 maj 2024, 19:34 Hej!

Jag har varit och tittat på en V70 från 2008 för 70 000 kronor, priset verkar vara i nivå med likvärdiga V70 i resten av landet.

Jag vill höra mig för om jag kan tro mig ha oddsen på min sida för att kunna undvika lite större åtgärder inom den närmsta tiden, med förståelse för att ingenting går att garantera.

Bilen i fråga har gått 22 000 mil, har haft två ägare och har servats årligen. Oljebyte i automatväxellådan har gjorts -12 och -18 vilket känns bra. Kamrem i 2017 vid 14 000 mil. Utöver detta har olja bytts regelbundet, filter, tändstift.

Jag har en naggande känsla att 22 000 mil som visserligen är efter byte av kamrem vid 18 000 mil, ändå är precis innan ett streck kring 24-25 000 mil där desto fler slitagedelar brustit och bytts ut.

Är min oro befogad eller låter ovanstående som ett helt OK köp? Saknas information?
Har en v70 09 2.5ft som gått 27 tusen nu.
Haft den sedan 5 år tillbaka, köpte den runt 18 tusen mil.
De jag bytt är kamrem, belägg överallt, skivor bak, hjulager fram o bak, lite styrleder och krängingshämmarstag, fjädrar fram o bak, nya dämpare bak, samt främre länkarmsbussningar (standard).
Lagat lite rosthål i avgassystemet också.
Under bilen är det hyfsat bra skick, dock en del rost på avgassystem och lite annat men det har jag skrapat bort och lagt rostkyddsbehandling på så bör hålla ett tag framöver. Gummit på bussningar lite här o var börjar såklart också bli risigt nu så det kan behöva bytas.
Inga läckage nånstans i motor eller låda, den går som ett skott (polestar optimerad).
Som tidigare talare, tänker du ett problemfritt bilägande är de bättre att leasa en ny bil eller köpa hyfsat nytt.
Jag har bytt i princip allt själv så det har inte varit några större kostnader. Skulle allt detta ha lämnats in på verkstad snackar vi säkert 30-50 tusen allt som allt. Har max lagt ned 10 tusen under dessa 5 år på reservdelar och bytt allt själv.
av Yaniz
#1579573
CleanJohn skrev: fre 24 maj 2024, 22:41
karagarga skrev: tis 21 maj 2024, 19:34 Hej!

Jag har varit och tittat på en V70 från 2008 för 70 000 kronor, priset verkar vara i nivå med likvärdiga V70 i resten av landet.

Jag vill höra mig för om jag kan tro mig ha oddsen på min sida för att kunna undvika lite större åtgärder inom den närmsta tiden, med förståelse för att ingenting går att garantera.

Bilen i fråga har gått 22 000 mil, har haft två ägare och har servats årligen. Oljebyte i automatväxellådan har gjorts -12 och -18 vilket känns bra. Kamrem i 2017 vid 14 000 mil. Utöver detta har olja bytts regelbundet, filter, tändstift.

Jag har en naggande känsla att 22 000 mil som visserligen är efter byte av kamrem vid 18 000 mil, ändå är precis innan ett streck kring 24-25 000 mil där desto fler slitagedelar brustit och bytts ut.

Är min oro befogad eller låter ovanstående som ett helt OK köp? Saknas information?
Har en v70 09 2.5ft som gått 27 tusen nu.
Haft den sedan 5 år tillbaka, köpte den runt 18 tusen mil.
De jag bytt är kamrem, belägg överallt, skivor bak, hjulager fram o bak, lite styrleder och krängingshämmarstag, fjädrar fram o bak, nya dämpare bak, samt främre länkarmsbussningar (standard).
Lagat lite rosthål i avgassystemet också.
Under bilen är det hyfsat bra skick, dock en del rost på avgassystem och lite annat men det har jag skrapat bort och lagt rostkyddsbehandling på så bör hålla ett tag framöver. Gummit på bussningar lite här o var börjar såklart också bli risigt nu så det kan behöva bytas.
Inga läckage nånstans i motor eller låda, den går som ett skott (polestar optimerad).
Som tidigare talare, tänker du ett problemfritt bilägande är de bättre att leasa en ny bil eller köpa hyfsat nytt.
Jag har bytt i princip allt själv så det har inte varit några större kostnader. Skulle allt detta ha lämnats in på verkstad snackar vi säkert 30-50 tusen allt som allt. Har max lagt ned 10 tusen under dessa 5 år på reservdelar och bytt allt själv.
Har du glömt lagret i magnetkopplingen eller har det hållit till 27.000 mil? I så fall är det nog hög tid att byta. Mitt toknöp vid ca 19.000 mil. Kunde inte starta bilen. Klippte remmen, sedan var det inga problem att starta och köra. Har du otur kan det sluta med motorhaveri med allt vad det innebär.
av emtor
#1579737
Jag har haft min 2008 - V70 2.4d i fyra år. Bytt bromsbelägg, ett motorfäste, virvelspjäll och kamrem samt batteri.
Magnetkopplingen på AC'en nöp så Volvoverkstaden fick byta hela pumpen för säkerhets skuld.
Mekade det andra själv så inte så stora utgifter.
Lossa bromsskivor bak XC90

Jag vet inte hur det ser ut på XC90, men om […]

Besikta vindruta

finns ju klåpare på alla företag,[…]

https://www.youtube.com/watch?v=nnxmrFBClO8&ab[…]

Kan du se ärvärde för tex turbotryc[…]