Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1574883
Hej
Har en V70 09 där bakre stötdämparna var helt slut.
Det är nivåreglering och dessa är ju svindyra, vilket inte känns värt då bilen är gammal och gått väldigt långt.

Så jag borrade upp de nedre hålen (14mm ska va 16mm egentligen) på de ja köpte från autodoc (300 kr styck), gängade om och monterade dit dom med nya fjäderbenslager, vilket "funkar".
Men jag visste att det inte skulle bli rätt rakt av.
Bilen är nu ca 5-6 cm lägre bak än fram.

Tänker att jag borde kunna skaffa högre fjädrar bak?
Någon som gjort detta och har tips om vilken ni köpte och hur ni kapade osv.

Har sett att de finns färdiga satser för 4 tusen men detta är inte aktuellt då bilen som sagt gått 40 tusen mil snart och kanske inte lever mycket längre till.

Mvh
CJ
#1574903
Har för mig att bilar med Nivåmat har "Svagare" fjädrar bak då Nivåmat är med och lyfter bilen bak. Du skulle kunna åka förbi skroten och hämta ett par fjädrar från en gammal bil utan Nivåmat så borde den bli normal höjd.
#1574913
VolvoB20 skrev: ons 03 apr 2024, 08:45 Har för mig att bilar med Nivåmat har "Svagare" fjädrar bak då Nivåmat är med och lyfter bilen bak.
Nivomat är precis vad det heter
Nivån på bakänden på bilen justeras Automatiskt till rätt höjd. Ursprungligen för att bilen ska ha mjuk fjädring och rätt höjd, även med full last.
#1574914
I original var det olika dämpare, fjädrar och bärarmar för bilar med och utan Nivomat. På senare årsmodeller enades man om en dimension på hålet till skruven, så då var det bara fjädrar och dämpare som skilde.

Vi har en XC70 med och en utan nivåreglering. Det gör så stor skillnad med resp. utan Nivomat att jag aldrig hade tvekat att köpa nya Nivomat, trots att bilen nu är både gammal och har ganska många mil bakom sig. Jag har dessutom tagit reda på vad som behövs för att bygga om den utan till en med Nivomat.
#1574927
Precis som det står ovan tillser nivomatdämparna egen lyftkaft för att kunna reglera höjden efter last. Fjädrarna som sitter på har därför mindre lyftkraft.

Ska man byta till vanliga dämpare behöver man byta till vanliga Fjädrar.

Är det värt det? Min erfarenhet är att med friska nivomatdämpare har bilen betydligt bättre köregenskaper än en bil med vanliga dämpare även utan last.
Köpa expansionskärl till v50

Hej Jag behöver byta ett sprucket expansio[…]

Är det bara jag som känner en viss os&au[…]

däcktätningssatsen kanske funkar fö[…]

När jag hade inne min bil här i april s&[…]