- ons 21 mar 2018, 20:50
#1240288
TRACS är alltså en del av DSTC/STC. Om du på en äldre bil "stänger av" STC, då har du TRACS kvar. När du på en nyare bil reducerar DSTC, då har du ett begränsat antisladdsystem och dessutom TRACS. Så länge du inte sladdar är det alltså ekvivalent med TRACS.
TRACS är en fattigmans diffbroms. Lite mer detaljerat så fungerar det så att hastigheten på hjulen på höger och vänster sida jämförs hela tiden. Om skillnaden överstiger ett visst gränsvärde, bromsas det hjul som snurrar snabbast ner till samma hastighet som det andra hjulet. Sen släpps bromsen och processen uppdateras. Gränsvärdet för tillåten skillnad beror på bilens hastighet. På en framhjulsdriven bil är den lätt att mäta, eftersom man kan jämföra med bakhjulen. På en fyrhjulsdriven får man jämföra med ett medeltal. Åtminstone på en 850 var tillåten skillnad som minst vid 25 km/h. Över 40 km/h var tillåten skillnad så stor att TRACS ytterst sällan gick i ingrepp, även om det rent tekniskt alltid var aktivt.
TRACS hindrar alltså inte hjulspinn, utan har som målsättning att se till att hjulen spinner ungefär lika mycket vid båda sidor.
Om TRACS är aktivt och man drar på för mycket i en kurva, åtminstone om bilen är framhjulsdriven, så surrar det i ventilpaketet om villkoren för att TRACS ska ingripa är uppfyllda.
Stability control är alltså något helt annat. Det systemet försöker förhindra hjulspinn överhuvudtaget, oavsett hastighet. I och med att allt gaspådrag numera är elektroniskt styrt är det lätt att minska pådraget, oavsett om föraren har plattan i mattan. På de bilar som avhandlas i den här delen av forumet är det också den enda funktionen som kan stängas av. Eller ja, TSA kan man också stänga av. Men den märks mer sällan.
Anders, XC70 D5 AWD 2012.