Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nicke1978
#930856
Min bil har precis börjat krångla med höger bakdörr. Min fråga är om man behöver programmera in det nya/beg låset efteråt?
Användarvisningsbild
av Alucinor
#930865
Nicke1978 skrev:Min bil har precis börjat krångla med höger bakdörr. Min fråga är om man behöver programmera in det nya/beg låset efteråt?
Svaret är nej :)
av houk
#1221761
Grymt bra guide för demontering av låskistan!

Man behöver dock inte köpa ny låskista, man kan om man gillar att pilla isär saker, demontera låskistan och ta ur den stora elmotorn av dom 2 som sitter i den, det är en liten säkerhetsdel inutti motorn som ska skydda motorn som inte för över strömmen till motorn som den ska.
Man får bända ut plåten som är inknackad (2st) för att låsa bakstycket på motorn, bända isär "kolfjädrarna" för att kunna få av bakstycket.
Sen tar man bort plattan ca 8x10mm i storlek, den får man ersätta med en koppartråd eller plåt, jag tog en tråd och lödde för säkerhetskull.

Det e lite pill men det e det värt, med hjälp av ovanstående guide så tog jobbet ca 2 timmar.
Nu funkar den dörren bäst av alla på bilen :-)

Här är en länk på en äldre typ av motor, det som skiljer är att man tar av bakstycket istället för framstycket.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1234878
Inte bara jag som har råkat få lös den alltså. Hade tänkt demontera sidan när värmen kommer, och eventuellt byta alla dörrlås. Men kan man få dit pinnen (som egentligen inte har nån användbar funktion förvisso) lättare, så vore ju det nice.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1234886
Det är polarens bil och vi höll på och försökte kika efter ett ställe att få dit den men utan att lyckas, i bak va det lättare.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1234889
Jag provade via ena gummidamasken, men eftersom man inte ser något alls så var det svårt, trots att jag hade ett löst lås att titta på. Väldigt liten punkt den ska in på i blindo :/
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1234891
Dåligt med möjlighet till det just nu då jag jobbar. Men eventuellt kan man se på bilderna på bildelsbasen. Annars kan jag posta en bild till kvällen när jag kommer hem.

Det är dock vänster bak, men i stora drag borde dom vara liknande.

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]