Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1233655
Förtydligande: Motorkonstruktioner är olika, ja, så de kan vara olika känsliga, men ingen mår bra av att dra på innan den är varmkörd.
av Schmoyoho
#1233670
Vad räknas som "varm" motor för en diesel? Jag hjälpte en bekant med deras D5:a som hade värmeproblem och den motorn kom näppeligen över 40-50°C vid körning. 50°C var normalt enligt en mek jag pratade med på Volvo, men vill någonstans i bakhuvudet erinra mig även dieslar ska gå lite varmare än så, eller mår motorerna bra i längden vid så låga temperaturer? Ja, jag är lite skeptisk mot meken i fråga :o
Användarvisningsbild
av helgonet1
#1233696
apersson850 skrev:Förtydligande: Motorkonstruktioner är olika, ja, så de kan vara olika känsliga, men ingen mår bra av att dra på innan den är varmkörd.
+1 :-)-)
Schmoyoho skrev:Vad räknas som "varm" motor för en diesel? Jag hjälpte en bekant med deras D5:a som hade värmeproblem och den motorn kom näppeligen över 40-50°C vid körning. 50°C var normalt enligt en mek jag pratade med på Volvo, men vill någonstans i bakhuvudet erinra mig även dieslar ska gå lite varmare än så, eller mår motorerna bra i längden vid så låga temperaturer? Ja, jag är lite skeptisk mot meken i fråga :o
40-50 grader låter lite kallt. Min fd S80 kom upp i ca 85-90. Min nuvarande bil, ligger ca runt 100 fast det är iofs oljetempen men kylvätskan är nog inte så långt ifrån.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1233791
MIn D5 blir 88°C efter ett tag. Sen öppnar termostaten och lägger sordin på ökningen. Är det kallt ute tar det någon mil eller så innan den nått dit. Exakt hur långt beror på vad det är för väg. Mindre landsväg i 80 km/h så kan det ta ännu längre tid. Ett rejält släp efter och det går mycket fortare.
Detta då under förutsättning att extravärmaren får jobba om den vill, och det vill den i låga yttertemperaturer.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1234057
apersson850 skrev:Förtydligande: Motorkonstruktioner är olika, ja, så de kan vara olika känsliga, men ingen mår bra av att dra på innan den är varmkörd.
Ja, om de är olika känsliga så måste man ju vänta olika länge innan man kan gasa på.

Jag bor vid en Europaväg med 90 km/h och mycket trafik, där de flesta ligger i 100-100 km/h. När jag svänger ut från tomten får man ju vänta tills det kommer en vettigt stor lucka innan man gasar iväg och snabbt komma upp i fart.

Om man har en av de där D5orna med extrakänslig flytande packning får man väl vänta länge tills det kommer en lååååååååååååååång lucka så man kan smyga iväg försiktigt.

Att köra motorvärmare ska ju inte göra någon skilland heller har jag hört, för det som spelar roll är att förbänningsgaserna i cylindern som kan nå 1000 grader och samtidigt kommer åt insidan på packningen så den expanderar av värmen och blir helt tät när motorn är varm.

De fjuttiga grader oljan eller vattenet ökar i temp av motorvärmare gör ingen skilland för topplockspackningen, det måste vara värmen från förbränningen mot packningen insida (den metallfodrade sidan) som värmer upp och expanderar packningen.

Eller har jag fel i detta ?

Bild
av mattsson81
#1234121
Så ser inte packningen ut på dom det ska va en flerlagers stål packning ”mls”
av mattsson81
#1234123
VolvoB20 skrev:
apersson850 skrev:Motorkonstruktioner är olika, ja, men ingen mår bra av att dra på innan den är varmkörd.
??? Nu vet jag inte riktigt alls vart du vill komma. Menar du att alla motorer skulle vara exakt lika känsliga för att man gasar på innan motorn har blivit genomvarm ???

Så att vissa konstruktioner skulle alltså inte vara mer känsliga än andra då ?

Jag fick förklarat för mig att vissa motorer med toppar i lättmetall med flytande packning och lågt åtdragningsmoment från fabrik, som tex de D5or vi pratar om i tråden och vissa Toyota modeller (en del 6:or) var mer känsliga än andra innan de kommer upp i temp och man måste vara extra försiktig med dessa.

Men så är det alltså inte, det är bara en myt, eller ?
Vart får du lågt åtdragningsmoment i från ? Det är ju sträckbult som ska dras ut av bara... får ju äta grovtbröd till fruckost innan man ger sig på dom..
Kompisen slog isär en 50000milare häromdagen spräckte först en vanlig 1/2tum hylsa sen en svart krafthylsa så inn i satt bultarna fick tillochmed skära väck en med skärbrännaren
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1234136
mattsson81 skrev:Så ser inte packningen ut på dom det ska va en flerlagers stål packning ”mls”
Självklart ser den inte ut så, den bilden är från en encylindrig båtmotor. Det var bara för att illustrera den metalliska del av packningen som utsätts direkt för värmen från förbränningen i cylinder.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1234138
mattsson81 skrev:
VolvoB20 skrev:
apersson850 skrev:Motorkonstruktioner är olika, ja, men ingen mår bra av att dra på innan den är varmkörd.
??? Nu vet jag inte riktigt alls vart du vill komma. Menar du att alla motorer skulle vara exakt lika känsliga för att man gasar på innan motorn har blivit genomvarm ???

Så att vissa konstruktioner skulle alltså inte vara mer känsliga än andra då ?

Jag fick förklarat för mig att vissa motorer med toppar i lättmetall med flytande packning och lågt åtdragningsmoment från fabrik, som tex de D5or vi pratar om i tråden och vissa Toyota modeller (en del 6:or) var mer känsliga än andra innan de kommer upp i temp och man måste vara extra försiktig med dessa.

Men så är det alltså inte, det är bara en myt, eller ?
Vart får du lågt åtdragningsmoment i från ? Det är ju sträckbult som ska dras ut av bara... får ju äta grovtbröd till fruckost innan man ger sig på dom..
Kompisen slog isär en 50000milare häromdagen spräckte först en vanlig 1/2tum hylsa sen en svart krafthylsa så inn i satt bultarna fick tillochmed skära väck en med skärbrännaren
Åh, fasiken.. Well, på Toyota motorerna var det för lågt åtdragningsmoment så det blev för lågt tryck på packningen så den började läcka. Speciellt om man belastade motorn innan den var varm.

Är det något annat som gör att packningen ger upp på Volvo 5än?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1234199
Även om det blir helt andra temperaturer vid förbränningen i cylindrarna så gör uppvärmningen av kylvattnet, när motorvärmaren går, att block och topp ökar i storlek något. Lite lär det påverka trycket på packningen i alla fall.
Oljan är inte heller speciellt bra på att smörja cylinderloppen innan den fått upp värmen lite. Där gör också motorvärmaren lite nytta.
Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men detta[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? anti[…]

Köpråd

Skrev in en annan tråd. Men en hybrid med to[…]

För det mesta så hoppar den igång[…]