apersson850 skrev:Förtydligande: Motorkonstruktioner är olika, ja, så de kan vara olika känsliga, men ingen mår bra av att dra på innan den är varmkörd.
Ja, om de är olika känsliga så måste man ju vänta olika länge innan man kan gasa på.
Jag bor vid en Europaväg med 90 km/h och mycket trafik, där de flesta ligger i 100-100 km/h. När jag svänger ut från tomten får man ju vänta tills det kommer en vettigt stor lucka innan man gasar iväg och snabbt komma upp i fart.
Om man har en av de där D5orna med extrakänslig flytande packning får man väl vänta länge tills det kommer en lååååååååååååååång lucka så man kan smyga iväg försiktigt.
Att köra motorvärmare ska ju inte göra någon skilland heller har jag hört, för det som spelar roll är att förbänningsgaserna i cylindern som kan nå 1000 grader och samtidigt kommer åt insidan på packningen så den expanderar av värmen och blir helt tät när motorn är varm.
De fjuttiga grader oljan eller vattenet ökar i temp av motorvärmare gör ingen skilland för topplockspackningen, det måste vara värmen från förbränningen mot packningen insida (den metallfodrade sidan) som värmer upp och expanderar packningen.
Eller har jag fel i detta ?
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.