Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av qsecofr
#1226938
Kolla så att glidpinnarna går lätt fram och tillbaka när du har loss oket.
Kärvar dom ligger bromsen på.

Bytte klossar bak på en v70 2.4d med elhandbroms i förmiddags, har Vida så jag satte bromsen i serviceläge men det går lika bra att skruva bort motorn och skruva tillbaka centrumskruven hela vägen, eller köra ström direkt på motorn som nämns ovan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1227028
OBS, när ni kopplar på ström, gör det på elmotorn i bromsoket, någon här tog fel kabel och drog på ström in i ABS givaren istället så de brann upp :-O)


Magnus-B skrev:Ang ökande varvtal så tycker jag det är ganska bra funktion.
Om jag ska backa till bilen till släpet, eller ännu värre, backa en längre sträcka med släp på en knixigväg, tex en slingrig smal skogsväg, Då vill jag själv bestämma hur mycket det ska gasas så det blir lagom Inte att en programmerare i göteborg har lagt in mjukvara som rusar motorn så kopplingen luktar bränt under manövern

Allra värst är ju D5an som är brottarstark redan på tomgång och det är 99.99% omöjligt att få tjuvstopp om man inte är ultraklantig som förare, varfö ska mjukvaran rusa den ???? 100% onödigt och sliter ju bara på kopplingen.

Jag kommer ihåg när Volvo lanserade detta för många år sedan och man helt plötsligt fick den mjukvaran vid en vanlig service på bilen. Innan var ju bilen underbar att backa med.

Ok, om nu vissa förare inte klarar av att köra manuell låda utan behöver denna assistans. Låt det åtminstone vara en konfigurerbar av/på så alla inte måste tvingas på detta.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1227066
Måste ju finnas en anledning att man lagt till detta i mjukvaran och inte bara för oss som inte klarar av att köra manuell.
Jag har ännu inte backat/kört med släp med min s60 så kan inte uttala mig där.
Sen är det skillnad på diesel som lämpar sig bäst med automat och en bensinare som min med lite lägre Nm och därmed något större risk att få tjuvstopp.
Tycker inte den slirar mer på kopplingen än normalt men funktionen är med och stöttar om man är lite sen med gasen när man ska iväg.
av Pallewalker
#1227082
Nu har jag gjort rent och pressade in och ut kolven ett antal gånger, så får hoppas på att det inte ligger på längre.
Jag hade lite tur för min plastfarsa hade en obd dator som kunde sätta epb i serviceläge :)
Problemet kom först när jag skulle återställa bromsen så funkade det inte med datorn så efter ett antal försök och grubblande såg jag att jag glömt sätta tillbaka kabeln i oket :oops: haha. sen funkade det klockrent :-)-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1227141
Magnus-B skrev:Måste ju finnas en anledning att man lagt till detta i mjukvaran och inte bara för oss som inte klarar av att köra manuell.
Jag har ännu inte backat/kört med släp med min s60 så kan inte uttala mig där.
Sen är det skillnad på diesel som lämpar sig bäst med automat och en bensinare som min med lite lägre Nm och därmed något större risk att få tjuvstopp.
Tycker inte den slirar mer på kopplingen än normalt men funktionen är med och stöttar om man är lite sen med gasen när man ska iväg.
Självklart finns det en anledning att man lagt till funktionen. Det är väl för att stödja den ovana föraren som ännu inte lärt sig hantera gas och kopplingspedal samtidigt

Jag har inget alls i mot funktionen, den är bra, men jag önskar man kunde koppla ur den.

Lite som med stödhjul på cykeln, bra när man lär sig cykla, men sen när man fått koll på balansen är de mest ivägen.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1227373
Helt klart hade det varit bra om man kan välja om man vill ha det inkopplat som med en del andra saker tex auto torkare bak.

Hej David, Har nämligen samma problem med min[…]

Kommer ingen diesel ut från pumpen.

Hej! det är nämligen så att jag ha[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]