Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KevinS
#1219219
Hej,

jag har en Volvo XC70 Diesel -14, med 8stegad automatlåda. Den var inne och fick lådan uppdaterad/lagad för några veckor sedan på garantin (den växlade hårt ibland, typ i köer). När jag hämtat bilen, och kör hemåt på en liten mörk väg (sen eftermiddag) så märker jag att strålkastarna rör sig upp och ner hela tiden!
När jag kör på en liten grusväg pekar de i stort sett rätt ner och lyser en billängd framför mig - dvs jag ser ingenting annat än precis 10 m framför bilen!
Vad kan ha hänt? Det känns som att det borde finnas något gyro som automatiskt ställer in nivån på strålkastarna beroende på hur tungt den är lastad, och att detta gyrot fått spel.
Jag ska åka in till Volvos direktservice och be dem kolla (duh), men ville ändå kolla om det är någon annan som råkat ut för detta!

//K.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1219229
Givarna sitter på höger sida, nära hjulet. De har flimsiga länkarmar som är anslutna till bärarmarna, för att känna av nedfjädringen. Reaktionen är så snabb att jag ibland kan se att strålkastarna ändrar höjdjusteringen bara för att kompensera för att jag bromsar.
Så om de har råkat peta en sån länkarm ur läge (troligen den fram, om de mixtrat med växellådan), så blir det förstås helt fel läge på strålkastarna. Om du styr max till höger och kikar in bakom hjulet bör du kunna se givare, utan att behöva ta bort hjulet. Tillräckligt för att se om den ser ut att sitta ihop som den ska, i alla fall.
av KevinS
#1219255
Nej, det var en komplett nedrivning av hela lådan! De bytte några ventiler, eller packningar - kommer inte ihåg exakt. FÖr ett år sedan gjorde jag en komplett mjukvaruuppgradering och "inkörning" när bilen var på liften (har ju ett namn typ "Indexering" eller något sådant), men det löste inte problemet med att den växlade rejält hårt ibland. När de provkörde insåg de att det var något som behövde åtgärdas mekaniskt och de har/hade en framtagen lösning.
Den stod på verkstan i en vecka för detta jobbet.
Men det ligger ju ändå något i det du säger, att sensorn sitter på motsatt sida som växellådan. Nåja, vi får se när jag varit inne på verkstan!
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]