Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1218783
Det är lika på mina bilar. Men jag tror inte att det blir lägre temperatur än inställt. I stället tror jag att temperaturen blir högre än inställt i början. Kanske på grund att känselkroppen får kyla utifrån och kompenserar det. När sedan bilen blir genomvarm, sänks värmen igen.
Senast redigerad av 2 SvenB, redigerad totalt 0 gång.
#1218799
HakanF skrev:Tror han pratade om eltejp och givaren som mäter tempen i bilen.
Det tyder ju på att man "löser" det här genom att delvis förhindra klimatanläggningen att fungera, så den inte fullt ut reagerar på, och därmed inte heller reglerar, temperaturen i kupén. Stödjer teorin att det är så att bilen värmer på lite extra tills temperaturen nått den önskade. Därefter sjunker temperaturen på inblåst luft för att hålla rätt temperatur i fortsättningen. Detta kan man då uppleva som att temperaturen sänks, fast egentligen är det uppvärmningsgradienten som planar ut.
Är då inte den enklaste åtgärden att höja något snäpp på temperaturratten, så att den temperatur som bilen håller under lång tid kommer närmare den önskade?

Dessutom har ju olika personer olika preferenser. När 850 kom med ECC 1993 var det Volvos mest avancerade klimatanläggning dittills. Snart märkte man att olika ägare upplevde temperaturinställningen olika, så en av de saker som ändrades till första S70/V70 var att man kunde förskjuta temperaturinställningen. Om kunden klagade på att det var för kallt när han ställde in 22°C, och han blankt vägrade köra omkring med ratten på 24°C, trots att han trivdes med temperaturen då, då kunde man flytta skalan på elektronisk väg. Med ratten fortfarande på 22°C arbetade klimatanläggningen som om den var inställd på 24°C. Kunden nöjd och verkstaden fixade det på några minuter.
#1218814
mikethebik skrev:Jag upplever samma sak i vår XC70 2011, händer aldrig vid körningar kortare än kanske 20-30 min, men är tydligt vid längre körningar. En medveten funktion?
Tempsensorn reagerar ju inte momentant, det tar lite tid innan värmen letat sig in i sensorn och datorn fattar att det är varmt nog och drar av lite på värmen
#1218951
Så är jag tillbaka från en 25-milstur till fjällen över dan.

Nu jäklar har jag mätt, men inte allt, tyvärr så håll tillgodo:

Jag monterade en vanlig digital termometer på instrumentbrädan som är kopplad till en kabel med sensor så jag kunde mäta på ett antal ställen.
Bilen hade stått med motor o kupévärmare innan.
Jag ställde vid avresa in temperaturen i bilen på 22 grader och i läge "auto".
Yttertemperaturen varierade mellan -9 ner till -16 grader.
Jag körde i en t-shirt.

Följande noterade jag:
- När jag mätte temperaturen vid luftutblåsen så höjdes och sänktes temperaturen där i samma takt som yttertempen sjönk och steg.
- Några cm innanför förarens sidoruta, alltså på "kanten" där man kan ha armbåge eller underarmen efter, var temperaturen ca 1,5 grad lägre än övriga ställen där kroppen befinner sig.
- På min vänstra sida av kroppen som jag upplever har det kyligare än den högra, kunde jag inte mäta upp några tydliga skillnader i form av lägre temperatur. Men jag hade svårare att få fast givaren på höger sida så där finns det mer mätningar att göra för att få till jämförande uppgifter.
- Jag kunde inte på dessa 25 mil se att temperaturen sjönk efter ett tag, så som jag upplever det. Jag fick däremot samma känsla att att det blir kallare, men jag insåg idag att det är på kroppens vänstra sida, vänster underarm, lår och knä jag upplever det kyligare. Så "apersson850" mfl är nog rätt ute i sina funderingar.

Jag åker upp på nytt i mellandagarna och då ska jag mäta temp på höger och vänster sida på kroppen för att bli klokare på känslan av kyla.

OT: Utöver detta så noterade jag ännu en gång att folk är dåliga på omkörningar, antingen kör "man" om oavsett eller så törs "man" aldrig köra om och köerna bygger på. Så jag är fortfarande nöjd med FT:n o dess ok prestanda. :)

Mvh
Senast redigerad av 1 monza, redigerad totalt 0 gånger.
#1218996
Intressant. Jag har en V60 dör jag klagade över fenomenet att det blir kallare en efter en 15-20 minuter. Och då fick jag veta att det är vanligt. Tydligen får tempgivaren (vet ej vilken) en form av strumpa över sig. Sen detta gjorts har det fenomenet upphört. Tror jag uppfattade det som givaren i instrumentpanelen. Borde ju vara samma princip på V70 som V60. Fråga på Volvo, de borde ju ha den som reservdel.
#1219006
Det finns en parameter för detta i ECC modulen som man kan ändra med hjälp av Vida. Iallafall på min XC60 MY09. Man väljer mellan alternativ 1 eller alternativ 2. Den är ganska dåligt förklarad även i Vida.

Det kan också vara så att fläkten som suger in luften till givaren i mittkonsolen är igensatt med damm så att den tror det är varmare än det faktiskt är, vilket vidar sig efter någon timmes körning. Men det var nog vanligare på P2 plattformen än de bilar vi pratar om nu.
#1220592
Jag har aldrig själv upplevt fenomenet men jag såg en grej i VIDA för en stund sen och kom att tänka på denna tråden. Under bilkommunikation -> CCM -> Avancerat finns "Åtgärd för fallande temperatur". Kommer inte åt vad som sägs där under från min virtuella maskin men det verkade handla om vad ni beskrev. Finns på min MY07 men saknas på nyare årsmodeller. Kan ju vara värt att kika på? Står dock att det finns större risk för bildning av imma om man programmerar om.

edit: såg nu att det redan beskrivits i tråden
Senast redigerad av 1 Schmoyoho, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]