Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xAx
#1213546
Halloj allihopa!
S80 jag köpte av en bilmekaniker i kvarteret där jag bor ryker mycket vita avgaser nu när det blivit kallt.Frågade mekanikern om detta och han påstod att motortypen (2.5T) gör så och alltid gjort så vid kallt väder.Många motorer gör så enligt han.Jag tycker röken är mycket vit!!!
Ska jag betrakta detta svar som tillfredställande?Det är inte så att det bolmar vit rök men den ryker mycket mer än andra fordon.Det blir bättre efter några mils körning men den ryker fortfarande svagt.Det luktar inget speciellt mer än avgaser och den ryker aldrig vid torrt och varmt väder.
Ska jag vara orolig eller kan jag leva med detta och betrakta det som normalt eller är det symptom på något allvarligare. Vad säger ni? Någon som har erfarenheter av detta?
Tacksam för svar.
av qsecofr
#1213553
Jag hade en AFV med en 2,5ft som rykte mycket vitt när det var kallt. Trodde det berodde på att jag körde på gas, men det kanske är som din mekaniker säger att de motorerna ryker mer?

Jag reagerade alltså på att jag tyckte min bil rykte mer än andras bilar.
Senast redigerad av 1 qsecofr, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
#1213554
Du kan ju t.ex låta ta ett kompressionsprov. Det är ingen stor apparat, men det kan avslöja om du t.ex har en läcka till eller från kylsystemet i motorblocket eller topplocket. Generellt är det så att vattenånga är vit och när den kommer från ett avgasrör så har det kommit inifrån motorn. Men det behöver inte vara en vattenläcka. Det kan lika väl vara kondensvatten och det bildas när luft, företrädesvis fuktig sådan, värms upp och sedan kyls ner.

Men om det nu är en vattenläcka från kylsystemet brukar man samtidigt kunna se det på att vatten försvinner ur kylsystemet. Ibland luktar det även avgaser från kylsystemet. Och det är mätbart med en CO-mätare också. Men börja med kompressionsprovet. Det ger besked om du behöver felsöka vidare eller inte.
av dannesk
#1213566
Min v20 2.5Ft gjorde också det så jag tror inte att det är någon fara med din. Syndes tydligt i bakrutan när man drog på :)
av xAx
#1213574
dannesk skrev:Min v20 2.5Ft gjorde också det så jag tror inte att det är någon fara med din. Syndes tydligt i bakrutan när man drog på :)
Ja, precis.Ser lite läskigt ut i bakrutan när en dimma förföljer en samtidigt som det knappt ryker alls från omgivande trafik.Men då kanske det stämmer att 2.5T ryker mycket vita avgaser.Flera som haft dessa motorer har tydligen lagt märke till detta.Tack till alla som svarat.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1213575
Men nu gällde detta en 2,5 T, inte en 2,5 FT. Vi har en 2,5 T också, från 2004, så den sitter i en V70N. Inte ryker den något speciellt vitt när man kör den när det är kallt.
av dannesk
#1213659
apersson850 skrev:Men nu gällde detta en 2,5 T, inte en 2,5 FT.
Nu är ju FT är "samma" motor som T förutom lite materialskillnader i ventiler & säten samt några andra småsaker för att klara etanolen.
Tror att V70 II ser ut att ryka mycket inifrån bilen för att avgaserna verkar "dras upp" högt bakom bilen.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
#1213711
Själv har jag en V70 2.5FT MY11.
Den ryker också "mycket", framför allt när det är kyligt ute.
Jag kör på bensin.
Den drar inget vatten. Olja är den dock glad för.

Spontant så tror jag inte att du behöver oroa dig.
Håll koll på nivån för kylsystemet, så att den verkligen inte dricker vatten.
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]