Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1212492
VolvoB20 skrev:
Jäverhammar skrev:- 70km/h i Volvon ger samma fartkänsla som Skodan i 40km/h. Samma i hög hastighet - i Volvon spelar det ingen roll om man håller 150km/h eller 100km/h känns exakt likadant ändå bara att saker närmar sig snabbare. I skodan känns det verkligen att man kör snabbare - inte otryggt men hastigheten känns.
Superben finns ju med 280 hk, På autobahn brassar Superberna i 250 km/h, allt för att trycka alla premiumbilar ur vänsterfilen och förnedra alla Mercedes C 220/Audi 2.0D/BMW520D/Volvo V90 D5 osv som alla har betdydligt lägre toppfart.

Undrar hur den känns att ligga och macha 250 km/h i Superben, jag har aldrig kört 280 hk varianten så jag har inte kunnat prova.
Bortsett från tiden det tar att nå hastigheten borde väl 280 hk:n och de mindre kännas lika givet en viss hastighet. I sådana farter är ju inte direkt motorljud det dominerande bullret ändå..
av Jäverhammar
#1213115
Tror man kanske var ute efter hur chassit känns i 250km/h och på det svarar jag - verkar var lite olika. Vissa uppfattar den som lite "lös" i baken medans andra hävdar att den är klippstabil i de farterna.
Själv har jag inte kört så fort någonsin i mitt liv så jag kan inte uttala mig av egna erfarenheter.


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
av Jäverhammar
#1213121
Värme i bilen.

Fortsätter med min jämförelse :)

Värmaren till Volvon värmer till någon förinställd temperatur tror jag - är ordentligt varmt efter 30min när utetemp ligger runt nollan.

Skodan värmer till temperaturen som är inställd på klimatanläggning en - detta är ett plus men jag uppfattar skodans värmare som klenare, tar längre tid.

Värmepaket Volvo - Sjukt snabb värme även när det är kallt. Driftstemp på kylarvätska uppnås på typ fem minuter. Värmen fördelas väldigt snabbt och effektivt i kupén med högt fläktvarv vartefter fläkten sedan justeras ned. Allting automatiskt och det bara fungerar.

Värmepaket Skoda - Tar längre tid innan kylarvätskan når driftstemp, fläkten går inte alls upp i samma varv som Volvon varvid kupén tar längre tid att värma. Verkar inte ha samma spann på den automatiska justeringen som Volvon.

Rattvärme Volvo - Sjukt snabb och blir mysigt varm

Rattvärme Skoda - Klart långsammare men ungefär samma mysiga värme efter ett tag.

Stolsvärme Volvo - Som ovan, snabb och behaglig värme (har tyg vilket lär hjälpa).

Stolsvärme Skoda - Långsammare än Volvon och blir inte alls lika varm, skinnklädsel hjälper inte skodan i detta fall. Inte testat värme i kombination med fläkt ännu men jag kan inte tänka mig att det gör någon skillnad.

Upplever även att Skodan får mer kondens i bilen än Volvon. Skodans körs varje dag minst 2x1 timme. Volvon körs långt kanske en gång per vecka och annars bara nån kilometer hit och dit. Tycker att Volvon borde vara den som drabbas av kondens i detta fall? Kan dock ha fel...

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1213150
Jäverhammar skrev:Tror man kanske var ute efter hur chassit känns i 250km/h och på det svarar jag - verkar var lite olika. Vissa uppfattar den som lite "lös" i baken medans andra hävdar att den är klippstabil i de farterna.
Själv har jag inte kört så fort någonsin i mitt liv så jag kan inte uttala mig av egna erfarenheter.


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Jo det borde vara så men det uttrycktes som om motorn skulle ha med det att göra :-)

Pratar du om Skoda eller Volvo nu? Gamla V70N är ju stabil över 200 och kräver imponerande lite passning så vore konstigt om den nya inte är lika bra eller bättre
av Jäverhammar
#1213210
SBergdahl skrev:
Jäverhammar skrev:Tror man kanske var ute efter hur chassit känns i 250km/h och på det svarar jag - verkar var lite olika. Vissa uppfattar den som lite "lös" i baken medans andra hävdar att den är klippstabil i de farterna.
Själv har jag inte kört så fort någonsin i mitt liv så jag kan inte uttala mig av egna erfarenheter.


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Jo det borde vara så men det uttrycktes som om motorn skulle ha med det att göra :-)

Pratar du om Skoda eller Volvo nu? Gamla V70N är ju stabil över 200 och kräver imponerande lite passning så vore konstigt om den nya inte är lika bra eller bättre
Det var skodan jag syftade på :)

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1213229
Jäverhammar skrev:
SBergdahl skrev:
Jäverhammar skrev:Tror man kanske var ute efter hur chassit känns i 250km/h och på det svarar jag - verkar var lite olika. Vissa uppfattar den som lite "lös" i baken medans andra hävdar att den är klippstabil i de farterna.
Själv har jag inte kört så fort någonsin i mitt liv så jag kan inte uttala mig av egna erfarenheter.


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Jo det borde vara så men det uttrycktes som om motorn skulle ha med det att göra :-)

Pratar du om Skoda eller Volvo nu? Gamla V70N är ju stabil över 200 och kräver imponerande lite passning så vore konstigt om den nya inte är lika bra eller bättre
Det var skodan jag syftade på :)

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Måste vara Skodan för XC70 är spärrade vid 210.
av Jäverhammar
#1213637
Fyrhjulsdrift - bägge två har den senaste "bantade" Haldex 5.
Något som står klart efter ett högst ovetenskapligt test är att de är väldigt olika kalibrerade.

Volvo - Michelin dubbade däck som bilen levererades med 16" 215/65 3 säsonger gamla. Rullat ca 3000mil

Skoda - Pirelli dubbade (dyraste på Däckia) 17" 215/55 (osäker på höjden) rullat ca 400mil

Från stillastående fullgas is/snö under alla fyra hjul. Alla säkerhetsfunktioner inkopplade som de är vid normal körning.

Skodan - märks tydligt att det släpper fram först och sen skjuter den på bak. Alla fyra släpper och esc bromsar samt motorvarvtal sänks - sen släpper den på igen och gör samma sak ännu en gång

Volvon - driver på alla fyra direkt från start, känns inte som att det är framhjulen som drar utan alla fyra hjul matar på. Inte lyckats få Volvon att släppa såpass att motoreffekt stryps och då har jag ändå försökt de tre senaste vintrarna.

I fart -
Skodan känns återigen väldigt framhjulsdriven tills bakhjulen börjar skjuta på. Inte osäkert men ger inte alls samma förtroendekänsla som Volvon.

Volvo - bilen känns alltid fyrhjulsdriven, kan inte beskriva skillnaden på något bättre sätt. Ingen märkbar fördröjning på bakhjulen.

Volvon känns överlag betydligt tryggare eller kanske stabilare att köra. Tror inte att det handlar om däckdopning då bägge uppsättningarna ska vara okej (hade dock föredragit Hakka 7/8) på bägge bilarna..

Om jag var tvungen att ta mig upp för en isig backe skulle jag välja Volvon, om jag skulle köra där jag vet att vinteruppehållet är eftersatt skulle jag alla dagar välja Volvon.

Skodan är långt mycket bättre än tvåhjulsdrivet alternativ men skillnaden mot Volvon är väldigt stor.

Nu har jag ju kört Volvon betydligt mer än skodan, kanske är det bara upplevd skillnad och inte något faktiskt avgörande. Volvon kanske har en fördel som väger 4-500kg mer - känns dock som att det borde vara en nackdel vid start...

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av apersson850
#1213698
När man ska flytta själva bilen enbart, och underlaget bär, spelar högre eller lägre vikt ingen roll. Du kan överföra mer kraft med hjulen på en tyngre bil, men den går lika mycket tyngre att få fart på.
Däremot är det en helt annan sak om man ska bogsera något, speciellt om detta något inte för över någon del av sin vikt till dragbilen. Som en annan bil i en bogserlina. Men även ett släp är lättare att dra med en tyngre bil, bara marken bär den.
Användarvisningsbild
av svergie2
#1213775
Kan spinna I evigheter i V60in innan motorvarvet regleras (fwd), I VAG-bilar så stryper den ju med en gång och det blir väldigt ryckigt imo. :)

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]