Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1205284
Det gör den. Särskilt i en XC70 AWD, som är lägre växlad för att få högre släpvagnsvikt.
Den åttastegade automaten har ungefär samma utväxlingsförhållanden över sina sju lägsta växlar som den sexstegade har. Sen ligger den åttonde ovanför, vilket kommer till god nytta när det går lätt på landsväg. Något som gäller för mig i alla fall till en alldeles övervägande del av tiden.
Ska jag få bästa möjliga bränsleekonomi med min ska jag ligga runt 80-90 km/h. Automaten lägger i högsta växeln vid 70 km/h ungefär, när det går lätt. Därefter ska jag inte öka mycket om jag optimerar låg förbrukning. Då kan jag köra landsväg på 0,6 l/mil, eller aningen under, med den klunsen till bil.
Men det var ju inte därför jag köpte den, utan för att få en bra dragbil. Jag drar tom flaksläp på knappt 0,8 l/mil och hyfsad husvagn på knappt 1,2 l/mil. Dessutom drar jag den hela vägen, även när det går så tungt att jag behöver upp närmare 2000 r/min på ettan för att ekipaget överhuvudtaget ska röra sig ur fläcken.

Så jag köpte bil, och motor, efter mina behov, och det får ju var och en göra som det passar honom, eller henne.
#1205363
Ja den höga maxutväxlingen på den åttastegade lådan är trevlig på alla sätt. Åttan går i redan någonstans mellan 80 och 90 tror jag om det inte går tungt. Sedan kan man marscha i 90 vid ca 1300 varv, i 100 under 1500 varv, i 110 vid ca 1600 varv och i 130 under 2000 varv (verklig fart, inte mätarfart, i samtliga fall).

Landvägsförbrukningen har jag numera bra koll på eftersom den är så lätt att mäta upp med hygglig precision. Kör jag med konstantfarthållare i 90 verklig fart (95 på mätaren) landar jag ganska precis på 0,5 verklig förbrukning (0,47 på färddatorn), möjligen aningen över. Motsvarande siffra vid 110 är ganska precis 0,6, möjligen aningen under. Är det en del trafik i vägen så att ACCn måste ta ner farten ibland blir det förstås lägre siffror än dessa.
#1205388
andersuw skrev:
VolvoNettan skrev:Ja automat är jag sugen på med tanke på att jag har problem med lederna till och från och det skulle då underlätta att slippa frikoppla. Hur mycket mer i bränsle kan en sådan dra jämfört med en manuell?
Skall man tro de officiella förbrukningssiffrorna, och det tror jag man kan göra om man tittar på bilar i samma generation och det är den ungefärliga skillnaden mellan dem man är ute efter, inte de absoluta talen (som alltid blir klart högre i verkligheten än på papperet) så är det väldigt liten skillnad i förbrukning mellan automat och manuell med den nya åttastegade automat som finns till VEA-motorerna. Min bil skall på papperet dra 0,45 och den manuella motsvarigheten 0,43. Det är också rimligt att denna nya automat är snålare än de äldre eftersom den har så många steg och därför nästan alltid kan köra med lock-up. Med lock-up går en automatlåda ungefär lika snålt som en manuell eftersom det inte blir några momentomvandlarförluster (förluster till följd av slirning).

På bilar med den äldre femcylindriga motorn och den äldre sexstegade automaten blir det större skillnad mellan automat och manuell. En V70 D5 -15 FWD med femcylindrig motor och sexstegad automat har en officiell förbrukning på 0,62. Med manuell låda är den officiella förbrukningen i det fallet 0,48.
INTRESSANT LÄSNING, även länken du lade in igår! Hur stor är risken för lådras och är det en dyrare historia än vid manuell växellåda?
#1205391
MickeO skrev:För mig var det en no-brainer. Ville ha AWD (eftersom det brukar ta några dagar innan snöröjningen hittar hit) och automat. Hade ändå valt 5:an just eftersom den är 5-cylindrig och större än 2 liter - allt under 2 liter räknas som startmotor ;-)

Över 137 mil och senare ytterligare 167, på landsvägar mestadels, så drog den 0,62-0,64 vill jag minnas. Ena resan hade vi cykelhållare med 3 cyklar på kroken delar av sträckan. Lagliga hastigheter och en del 120-väg vilket drar upp förbrukningen en del, personligen tycker jag att den 6-växlade lådan saknar en 7:e transportväxel för motorväg.

Är det samma drag i accelereringen i den 4 cyl. som i den 5 cyl?
Annars, är skillnaden stor mellan 181 hk och 163 hk eller skulle ni kunnat klara er med den lilla?
#1205399
VolvoNettan skrev:INTRESSANT LÄSNING, även länken du lade in igår! Hur stor är risken för lådras och är det en dyrare historia än vid manuell växellåda?
Inte särskilt stor skulle jag säga. Det var lite problem med tidiga versioner av den sexstegade automaten men inte på de årsmodeller du tittar på. På den åttastegade har jag inte hört talas om några ras överhuvudtaget och en hel del taxibilar med den lådan har ju redan rullat långt. Med manuell låda har man istället risk för kopplingsras och det kostar hemska pengar numera. Så jag tycker inte det finns skäl att dra sig för automatlåda av sådana skäl. På så pass nya bilar som du tittar på har du ju också maskinskadeförsäkring ett bra tag till om du inte köper en som gått väldigt långt. Hos Volvia varar den i åtta år eller 17.000 mil från det bilen var ny beroende på vilket som inträffar först.
#1205402
VolvoNettan skrev:Är det samma drag i accelereringen i den 4 cyl. som i den 5 cyl?
Annars, är skillnaden stor mellan 181 hk och 163 hk eller skulle ni kunnat klara er med den lilla?
Hästkrafter är hästkrafter och moment är moment. Köper du en fyra med 181 hk är det väl så bra drag i den som i en femma med samma antal hästar. Med den åttastegade automaten blir också accet lite bättre än med en sexstegad på grund av fler steg i lådan. För mig räcker 181 hk bra trots att jag tidigare kört två T5:or på raken och är lite bortskämd med att det kan gå undan när jag vill. Sedan kan man ju alltid Polestaroptimera och få lite till om man vill (upp från 181 till 200 hk på D4 VEA).
#1205485
Skillnaden på dieslar med olika effekter är ofta att de med högre effekt har diverse anordningar som gör att de inte tappar flåset när de går upp i högre varv. Vid låga varvtal, som är de som används till all vettig körning, alltså när gaspedalen är någon annanstans än nära botten, har dagens dieslar förhållandevis hög effekt, oavsett modell. Detta syns tydligast på det faktum att max vridmoment ofta inte skiljer mycket på olika versioner av dieselmotorer, trots att toppeffekten gör det.

Exempelvis är skillnaden på en 163 hk femcylindrig och den 230 hk femcylindriga jag har rätt dramatisk när det går för fulla spjäll, över 3000 r/min, men inte så stor om man segdrar i 70 km/h på högsta växeln.
#1205567
VolvoNettan skrev:
MickeO skrev:För mig var det en no-brainer. Ville ha AWD (eftersom det brukar ta några dagar innan snöröjningen hittar hit) och automat. Hade ändå valt 5:an just eftersom den är 5-cylindrig och större än 2 liter - allt under 2 liter räknas som startmotor ;-)

Över 137 mil och senare ytterligare 167, på landsvägar mestadels, så drog den 0,62-0,64 vill jag minnas. Ena resan hade vi cykelhållare med 3 cyklar på kroken delar av sträckan. Lagliga hastigheter och en del 120-väg vilket drar upp förbrukningen en del, personligen tycker jag att den 6-växlade lådan saknar en 7:e transportväxel för motorväg.

Är det samma drag i accelereringen i den 4 cyl. som i den 5 cyl?
Annars, är skillnaden stor mellan 181 hk och 163 hk eller skulle ni kunnat klara er med den lilla?
Vet inte, har inte kört VEA:n så jag kan inte uttala mig. Jag gillar gångkulturen i de femcylindriga, skulle helst haft ännu fler cylindrar (Scania V8) :-)

Jag har bara kört en 163hk (2013) men bestämde mig då för 181hk av vilken jag kört 5-6st. Det KAN ju ha varit något fel på den 163hk jag körde men jag upplever 181hk som mycket piggare - lite som en 163hk med "sportläget" på konstant utan att för den skull bli jobbigt nervig :-) Skulle man däremot ställa dem sida vid sida och rejsa tror jag inte skillnaden skulle vara så stor.
#1205651
Körde några D4 AWD automat 2015 innan jag köpte min 2016 D4 VEA FWD med 8 stegad automat. Jag gillade de "gamla" femmorna och skulle lätt ha kunnat leva med en sådan, men när jag provade en D4 VEA så insåg jag efter en mil att jag hur lätt som helst offrar AWD för att få VEA.

Motorerna är ungefär jämnstarka, inget snack om annat, men VEAs gång är helt fantastisk för att vara en diesel, så knäpptyst, så vibrationsfri. Det är utan någon tvekan en premiummotor väl i klass, och bättre, än tyskarnas dieselfyror. 8-stegad automat är beroendeframkallande. Växlar mjukt och fint och den höga växlingen är perfekt för landsvägskörning som tidigare nämnts. Det ska dock sägas att vissa exemplar av lådor har problem med lite ryck i stadskörning, dock är det sannolikt mjukvarurelaterat. Aisin Warner brukar bygga hyfsat stabila lådor, så de håller nog.

MEN..... om man behöver bry sig om soppaförbrukning ska man inte gå i fällan och tro att VEA D4 är speciellt bränslesnål, inte med automat iaf. Manuell har jag ingen koll på. Ecodriving med mjuk körning i 90 km/h kan i bästa fall gå att köra på cirka 0.53 l/mil, men de siffror som står i alla officiella sammanhang (0.41 vill jag minnas) är rent jvla skitsnack. (Ursäkta språket) 110 km/h jämn fart innebär cirka 0.60.

Det är väl iofs hyfsat för en blytung bil med luftmotstånd som en ladugårdsvägg, med 400 nm. Men det sägs att D3 VEA är avsevärt snålare trots enbart 6-stegad låda.
#1205653
Leafs skrev:MEN..... om man behöver bry sig om soppaförbrukning ska man inte gå i fällan och tro att VEA D4 är speciellt bränslesnål, inte med automat iaf. Manuell har jag ingen koll på. Ecodriving med mjuk körning i 90 km/h kan i bästa fall gå att köra på cirka 0.53 l/mil, men de siffror som står i alla officiella sammanhang (0.41 vill jag minnas) är rent jvla skitsnack. (Ursäkta språket) 110 km/h jämn fart innebär cirka 0.60.
Det är väsentligen samma siffror som jag kommit fram till (se tidigare inlägg i tråden). Och visst, det är långt ifrån de 0,41 som bilen skall dra vid landsvägskörning enligt de officiella siffrorna. Å andra sidan är jag rätt säker på att VEA-motorn och den åttastegade lådan går snålare än jämförbara drivlinor tidigare gjort, bara inte så snålt som det ser ut på papperet.

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]