- ons 18 okt 2017, 09:34
#1205284
Det gör den. Särskilt i en XC70 AWD, som är lägre växlad för att få högre släpvagnsvikt.
Den åttastegade automaten har ungefär samma utväxlingsförhållanden över sina sju lägsta växlar som den sexstegade har. Sen ligger den åttonde ovanför, vilket kommer till god nytta när det går lätt på landsväg. Något som gäller för mig i alla fall till en alldeles övervägande del av tiden.
Ska jag få bästa möjliga bränsleekonomi med min ska jag ligga runt 80-90 km/h. Automaten lägger i högsta växeln vid 70 km/h ungefär, när det går lätt. Därefter ska jag inte öka mycket om jag optimerar låg förbrukning. Då kan jag köra landsväg på 0,6 l/mil, eller aningen under, med den klunsen till bil.
Men det var ju inte därför jag köpte den, utan för att få en bra dragbil. Jag drar tom flaksläp på knappt 0,8 l/mil och hyfsad husvagn på knappt 1,2 l/mil. Dessutom drar jag den hela vägen, även när det går så tungt att jag behöver upp närmare 2000 r/min på ettan för att ekipaget överhuvudtaget ska röra sig ur fläcken.
Så jag köpte bil, och motor, efter mina behov, och det får ju var och en göra som det passar honom, eller henne.
Den åttastegade automaten har ungefär samma utväxlingsförhållanden över sina sju lägsta växlar som den sexstegade har. Sen ligger den åttonde ovanför, vilket kommer till god nytta när det går lätt på landsväg. Något som gäller för mig i alla fall till en alldeles övervägande del av tiden.
Ska jag få bästa möjliga bränsleekonomi med min ska jag ligga runt 80-90 km/h. Automaten lägger i högsta växeln vid 70 km/h ungefär, när det går lätt. Därefter ska jag inte öka mycket om jag optimerar låg förbrukning. Då kan jag köra landsväg på 0,6 l/mil, eller aningen under, med den klunsen till bil.
Men det var ju inte därför jag köpte den, utan för att få en bra dragbil. Jag drar tom flaksläp på knappt 0,8 l/mil och hyfsad husvagn på knappt 1,2 l/mil. Dessutom drar jag den hela vägen, även när det går så tungt att jag behöver upp närmare 2000 r/min på ettan för att ekipaget överhuvudtaget ska röra sig ur fläcken.
Så jag köpte bil, och motor, efter mina behov, och det får ju var och en göra som det passar honom, eller henne.
Anders, XC70 D5 AWD 2012.