Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
#1191387
Som sagt, du gör precis som du vill. Men faktum är att det tyvärr dör flera personer per år av att man mosas av sin egen bil. Och alla dessa hade "ordentliga" pallbockar och "visste vad de gjorde".

Att palla upp en bil är helt ok, men det är förenat med risker. Särskilt om hjulen ska köras i luften.
av intruder1400
#1191391
least skrev:Som sagt, du gör precis som du vill. Men faktum är att det tyvärr dör flera personer per år av att man mosas av sin egen bil. Och alla dessa hade "ordentliga" pallbockar och "visste vad de gjorde".

Att palla upp en bil är helt ok, men det är förenat med risker. Särskilt om hjulen ska köras i luften.
Detta gäller även liftar ! Dom är inte så säkra som folk tror ! Hur många av dom små företagen besiktar dom tror ni
av least
#1191415
Om det är en bilverkstad av någon särskild dignitet så har de krav på sig att just låta inspektera sina lyftar.
Eller tror du att exempelvis Bilia medvetet vill riskera att skada sina medarbetare?
av oldtimersmc
#1191533
Testa så får du se...
Jag skulle inte göra det men det beror på att jag varit med om en hel del, inte oldtimer för inte-
Vissa blir inte det...

Har du tur så går det säkert bra.
av KnotVillage
#1192717
Nu har jag pallat upp bilen och kört i cirka 60, jag hade Gud med mig för jag lever. Sitter man i kan man svära på att det är höger men känner man på fjädern är det svaga vibrationer i högersidan.
av least
#1192856
Bra att du överlevde.

Men, tänk på varför flera svarade som de gjorde, vi kan inte veta vilken nivå på kunskap du har gällande bilreparationer.
Vi kan inte heller veta hur du själv ser på säkerhet och ifall du har förståelse för vad som kan hända när saker går fel.
av KnotVillage
#1192859
Kunskapen är hög, enligt mig själv. Pallar man upp på 6 punkter, 4 bockar samt 2 domkrafter så ser jag risken som mycket låg att den ska tippa. Jag lägger mig aldrig under en bil som står på en pallbock. Lägger alltid under ett däck oxå. Har ej bytt lager än men när jag känner med handen och lyssnar med stetoskop låter det som högersidan, dvs. ytterhjulet.
av oldtimersmc
#1193378
Då är det Höger Hmm Ytterhjulet har du dubbelmontage?
av KnotVillage
#1193382
Klart jag har dubbelmontage. Nej. Blev lite fel. Det lät mest när jag svängde till vänster och det var höger det var fel på. Tog liten stund att byta om när man vill göra det svårt för sig och tillverka verktyg istället för att köpa färdiga.
av KnotVillage
#1193384
Klart jag har dubbelmontage. Nej. Blev lite fel. Det lät mest när jag svängde till vänster och det var höger det var fel på. Tog liten stund att byta om när man vill göra det svårt för sig och tillverka verktyg istället för att köpa färdiga.

Sen om lyftar på verkstäder och SBP. Kolla på spärrarna när dom slutar att höja bilen. Enligt handhavande ska man alltid hissa ner den så den står på dessa. Annars kan bilen falla ett par centimeter om en packning sticker. Jag skulle säga att risken för att spärren skulle gå sönder är ingen till minimal.

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]