Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1168647
apersson850 skrev:Tanken att fortåka på motorväg tycker jag du kan lägga ner. Visst går det, men det är inget inspirerande. Den här bilen har attityden "Jaså, ska det åkas undan nu? Suck, ja, okej då, då ökar jag väl farten, då..." Polestar gör däremot skillnad gentemot vanlig 215 hk när man drar stora släp, exempelvis. Det finns inget annat än Polestar som är lagligt, om du har sådana betänkligheter.
Det var något helt annat när jag hade 854 Turbo. Såg också ut som en familjebil, men den bilen var helt annorlunda att åka fort med. Så fort man tittade åt gaspedalen till kunde man nästa höra bilen "Ska vi? Ska vi? Nu? Fortare? Jag är med!"
Ja det är intressant hur bilar har en förmåga att tala om vad de vill. ;-) Vad du säger om din 854 T5 stämmer också hundraprocentigt på min 855 T5. :D Kunde vara väldigt kul när asfalten låg slät som ett salongsgolv och man hade verklig lust att köra. När å andra sidan så inte var fallet, och det var ju rätt ofta, var det mindre kul. Fjädringskomforten, i alla fall på min, lämnade rätt mycket i övrigt att önska. Sammantaget föredrar jag helt klart de lite mer sävligt inställda efterföljare min 855:a fick (V70 T5 -02, V70 D4 -15) som mer inbjuder till att bekvämt glida fram i lagom tempo. :D
#1168721
MartinCB skrev:Hej,

Precis som rubriken lyder så är tanken att inom snar framtid införskaffa en XC70 runt årsmodell 12-14, där det just nu lutar mest åt 12 för haldex 4 som ska vara bättre än haldex 5, eller en 14 för det digitala klustret. Kan tillägga att tanken definitivt är att lägga in antingen ett RICA steg 2 eller BSR steg 1+, så intressanta motorer är d3 awd, d4 awd eller d5 awd, som alla egentligen är samma motor. Bilen ska helst vara manuell men finns så många automater så kanske får nöja mig med det också. Miltalet jag kollar på är runt 15k mil, finns det några speciella saker att tänka på där? Eller i övrigt med dessa motorer och bilar?

Bilen kommer gå som både vardagsbil, motorvägsplöjande och jaktbil. En lite svår kombo men förhoppningsvis gör ett trim med 280hk susen för att få bilen att kännas lite roligare. Förra bilen var en Audi a6 med 260hp...

Alla typer av insikter och råd är välkomna! Kan tillägga att jag har mekat en hel del med modernare bilar så majoriteten av allt som jag kommer byta/serva kommer jag göra själv. Kommer självklart lägga en beställning på en VIDA programvara + DICE när en bil är köpt, verkar mycket smidigare
än VCDS som jag hade till Audin.

ps. Jag har läst igenom alla köpråds-trådar ang just XC70, men hoppades kunna få lite mer insikt i standardfel och ev. fabriksfel på just dessa modeller.

pss. Finns det några bra dämpare man kan byta ut original mot för att få ett lite styvare chassi med mindre rullning, eller är det bara att vänja sig vid?
Hoppa upp till 2015 och ta en XC70 sport edition. Den har styvare chassi och roligare att åka snabbt med. En mycket trevlig bil och hittar du en som är utplockad innan nov 14 så är det automatisk nivåreglering på den också. Jag hade en sådan men har nu bytt upp mig till V90 CC.
#1168865
Vet inte exakt vad skillnaden är mellan XC70 sport och en vanlig men enligt jänkarna på swedespeed kan man byta bakre krängningshämmaren på alla P3:or med goda resultat. Dock inser jag i skrivande stund att jag har för mig att MY14 påståtts vara tajtare än tidigare XC70:s, bl.a tack vare grövre krängningshämmare, så jag antar skillnaden är mindre där. Jag tycker iaf inte det är något fel på fjädringen på en MY14 XC70 så dämparna kanske inte nödvändigtvis behöver bytas.
#1168875
Schmoyoho skrev:Vet inte exakt vad skillnaden är mellan XC70 sport och en vanlig men enligt jänkarna på swedespeed kan man byta bakre krängningshämmaren på alla P3:or med goda resultat. Dock inser jag i skrivande stund att jag har för mig att MY14 påståtts vara tajtare än tidigare XC70:s, bl.a tack vare grövre krängningshämmare, så jag antar skillnaden är mindre där. Jag tycker iaf inte det är något fel på fjädringen på en MY14 XC70 så dämparna kanske inte nödvändigtvis behöver bytas.
Skillnaden är hårdare chassi. Den vanliga, och jag har nog bara kört 2015, är svampig och gungig. Sport edition är fastare på vägen och det finns väl sportläge på växellådan. 18 tums fälgar. Osäker om det finns på den vanliga modellen. Den har också snyggare svarta fönsterlister och ser mer sportig ut. Jag har för mig att den är 15% fastare än den vanliga modellen och det gör underverk på bilen. Vid hög fart märker du stor skillnad.
#1168882
Jag skummade igenom den 87 sidor långa tråden om Haldex 4 vs Haldex 5. Blev tyvärr inte helt klok av den.
Vet vi från när den "nya pumpen" monterades i Gen 5, och är Gen 5 tidigare än "nya pumpen monterades" med samma brister som den tråden inleddes med?

(Om den här frågan nu går att besvara utan att det blir upprörda känslor. :D )
#1169166
Det finns ju olika anledningar till att man vill ha en XC70 istället för en V70.
Fortåkning på motorväg är förhoppningsvis inte en sån, för då har man missuppfattat något. Till det är en V70 bättre.
Att XC70 har bättre framkomlighet än en V70 är däremot en bra anledning till att välja XC70. Men det viktigaste för ett terrängfordon är att alla hjulen är på marken hela tiden. För att uppnå det vill man ha en långslagig och mjuk fjädring. Krängningshämmare ska man helst inte ha någon alls, men den gör ju nytta på vägen, förstås. XC70 är inte i den ambitionsnivå som terrängbil att det motiverar urkopplingsbar krängningshämmare.

Det går naturligtvis bra att köra omkring med en XC70 med sportpaket, så länge man är tillfreds med att det innebär att man fuskar bort en del av bilens verkliga fördel, alltså framkomligheten.
Jag såg senast igår hur jag startad i en ganska brant uppförsbacke, med lite snö bland grästuvorna, där en framhjulsdriven V70 fick backa på andra hållet istället. Då hade jag ändå släp efter min bil, men han hade inget efter sin.

Det är vid sådana tillfällen som en XC70 lyser starkast, och då blir den bara sämre med styvare hjulupphängning.
#1169184
apersson850 skrev:Det finns ju olika anledningar till att man vill ha en XC70 istället för en V70.
Fortåkning på motorväg är förhoppningsvis inte en sån, för då har man missuppfattat något. Till det är en V70 bättre.
Att XC70 har bättre framkomlighet än en V70 är däremot en bra anledning till att välja XC70. Men det viktigaste för ett terrängfordon är att alla hjulen är på marken hela tiden. För att uppnå det vill man ha en långslagig och mjuk fjädring. Krängningshämmare ska man helst inte ha någon alls, men den gör ju nytta på vägen, förstås. XC70 är inte i den ambitionsnivå som terrängbil att det motiverar urkopplingsbar krängningshämmare.

Det går naturligtvis bra att köra omkring med en XC70 med sportpaket, så länge man är tillfreds med att det innebär att man fuskar bort en del av bilens verkliga fördel, alltså framkomligheten.
Jag såg senast igår hur jag startad i en ganska brant uppförsbacke, med lite snö bland grästuvorna, där en framhjulsdriven V70 fick backa på andra hållet istället. Då hade jag ändå släp efter min bil, men han hade inget efter sin.

Det är vid sådana tillfällen som en XC70 lyser starkast, och då blir den bara sämre med styvare hjulupphängning.
Du glömmer en orsak till att köra omkring med en XC70 Sport, som är styvare, nämligen att man sitter högre. Det är lättare att kliva i och ur, man har bättre översikt över trafiken. Lite av anledningen till att man kanske väljer en SUV men där XC är snyggare.

De flesta bor ju inte i en urskog eller måste köra på en åker. Det kan handla om grusväg etc. Där är nog är nog en XC ett tillräckligt bra alternativ och en kompromiss, för en ren terrängbil är ju inte kul på landsväg.
#1169218
Vill nog gissa att insteget och utseendet väger tyngre för de flesta än de 4-5cm(?) extra markfrigång som en XC70 jämfört med V70. Men alla får väl välja bil av de skäl man vill? Både V70AWD och XC70AWD är oerhört kompetenta bilar på många områden, framförallt säkerhet, utrymme och komfort.
Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]

Det finns fler trådar om liknande problem. D[…]