Haldex 5 imponerar!

Volvo S80N, V70 II, samt XC70 II relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer


Re: Haldex 5 imponerar!

Inläggav Schmoyoho tor 20 apr 2017, 00:19

Leafs skrev:En liten tanke. Vad är symptomen för en Haldex som ger upp? Eller snarare; finns det symptom annat än att den slutar driva bak när den egentligen borde göra det? Felkoder sätts?

Om det inte uppstår missljud eller andra märkbara fenomen skulle det kunna finnas de som kör runt i en tvåhjulsdriven AWD utan att veta om det. Det skulle KANSKE kunna förklara om det är tveksam livslängd, men väldigt lite skriverier finns om det?


Tror inte haldexen i sig brukar ge upp, möjligtvis om du lyckas bränna lamellerna men ska gissningsvis mycket till för det. Pumpen brukar kunna paja om oljan blir för geggig och svår att pumpa. Har man tur så skjuter säkringen till styrenheten först när pumpen drar för mycket ström. Tror båda ger felkoder samt "DSTC service erfordras" i displayen. Går säkert att ha en trasig haldex utan att få felmeddelanden men vanligtvis är det nog vinkelväxeln som havererar ifall AWD:n lägger av utan felmeddelanden.

Vad gäller gamla haldexarna med filter så hörde jag en mek säga de håller kring 15-20k mil innan det börjar kunna bli problem om man inte byter olja+filter, då volvo valt slit och släng-approachen. Lite spekulativt så kanske femmorna håller lika länge trots avsaknaden av filter? Om jag minns rätt har gen V mindre ackumulator men större oljerymd, så det tar längre tid att kontaminera all olja? Eller så har inte nog många gen V-bilar hunnit gå nog långt. Eller så är gen V enklare att reparera helt enkelt, pumpen verkar som sagt gå att byta utan att plocka ner kardanen så blir ju "bara" några tusen för själva pumpen om den pajar.
"Car was dusty and dirty yet he cleaned it without using any water. It scared me and I am afraid of nothing " - CrossingCountries
Användarvisningsbild
Schmoyoho
Volvotok
 
Inlägg: 3173
Blev medlem: tor 26 dec 2013, 03:26



Re: Haldex 5 imponerar!

Inläggav apersson850 tor 20 apr 2017, 08:26

Efter vad jag har läst på diverse forum, för vad nu det är värt, är oljemängden snarare mindre i generation V. Dessutom har den tydligen ett lamellpar bortplockat också, så belastningen på lamellerna ökar.
Anders, XC70 D5 AWD 2012.
Användarvisningsbild
apersson850
Volvonörd
 
Inlägg: 7443
Blev medlem: tor 23 nov 2006, 21:53
Ort: Traryd

Re: Haldex 5 imponerar!

Inläggav Leafs tor 20 apr 2017, 22:35

Om man tänker sig ett rent teoretiskt scenario där en bil med AWD bara körs på torrt underlag där bakhjulen aldrig kopplas in, hur mycket slits egentligen lameller o.s.v. när bakhjulen så att säga bara rullar med utan att driva? Konstig fråga egentligen, men det kan ju vara intressant att spekulera i hur mycket användandet styr slitaget.
Leafs
Däckkrängare
 
Inlägg: 246
Blev medlem: lör 23 maj 2009, 23:30
Kör: V70 D4 VEA aut -16

Re: Haldex 5 imponerar!

Inläggav VolvoB20 tor 20 apr 2017, 22:54

Leafs skrev:Om man tänker sig ett rent teoretiskt scenario där en bil med AWD bara körs på torrt underlag där bakhjulen aldrig kopplas in, hur mycket slits egentligen lameller o.s.v. när bakhjulen så att säga bara rullar med utan att driva? Konstig fråga egentligen, men det kan ju vara intressant att spekulera i hur mycket användandet styr slitaget.


Gen4 har en tryckaccumulator och magnetventil, den är snabb som en råttfälla, när slir detekteras så släpper magnetventilen och kopplingen smäller i direkt. Därför kan du köra runt hela sommaren på asfalt utan den kopplas in överhuvudtaget.

Gen 5 har sparat bort dessa dyra delar och när man behöver driv så startar men pumpen och det tar lite tid att få upp trycket och drivet bak. Första mjukvaran var bedrövlig och det hann slira rejält innan det drev bak. Nu har man fixat ny mjukvara som drar åt kopplingen i förväg vid vare start, vare sig det behövs eller ej. Drivet blir i klass med Gen 4, men baksidan är att den alltid dras åt vare sig det behövs eller ej.

Sen har Gen 5 nästan halva oljevolymen av Gen 4.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.

Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Användarvisningsbild
VolvoB20
Volvofanatiker
 
Inlägg: 9052
Blev medlem: fre 10 mar 2006, 14:55
Ort: Sverige
Kör: XC70 -MY13 D5 230 6-speed manuell

Re: Haldex 5 imponerar!

Inläggav apersson850 tor 20 apr 2017, 23:40

Restfriktionen när oljetrycket släppt är ungefär 5%. Men i och med att fram- och bakhjul normalt snurrar ungefär lika fort när du kör rakt fram, så blir slitaget minimalt i de fallen.
Anders, XC70 D5 AWD 2012.
Användarvisningsbild
apersson850
Volvonörd
 
Inlägg: 7443
Blev medlem: tor 23 nov 2006, 21:53
Ort: Traryd

Re: Haldex 5 imponerar!

Inläggav Daniel73 fre 21 apr 2017, 01:41

Vill minnas att gen5 gör alla starter med driv även på bakhjulen oavsett väglag.
Volvo 360 GL -88 (91-96)
VW golf 2.0i -97 (96-98) ny
Ford mondeo 2.0i -97 (98-09)
Ford mondeo 2.0i -06 (09-15)
Volvo v70 D4 FWD Automat Classic Sport++ Polestar MY2016 (15-) Ny
Daniel73
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 850
Blev medlem: mån 02 mar 2015, 17:31

Re: Haldex 5 imponerar!

Inläggav apersson850 fre 21 apr 2017, 10:02

Fast det ska generation 4 också göra. Pre-charging eller vad de kallade det. I alla fall om hjulen pekar rakt fram antar den att det kan slira i starten. När det rullar släpper det sen och kollar om det går bra. Annars drar den till igen.
Generation 3 förladdade lite, men inte till fullt ingrepp.
Anders, XC70 D5 AWD 2012.
Användarvisningsbild
apersson850
Volvonörd
 
Inlägg: 7443
Blev medlem: tor 23 nov 2006, 21:53
Ort: Traryd

Re: Haldex 5 imponerar!

Inläggav VolvoB20 fre 21 apr 2017, 11:22

apersson850 skrev:Fast det ska generation 4 också göra. Pre-charging eller vad de kallade det. I alla fall om hjulen pekar rakt fram antar den att det kan slira i starten. När det rullar släpper det sen och kollar om det går bra. Annars drar den till igen.
Generation 3 förladdade lite, men inte till fullt ingrepp.


Skillnaden är monumental. Gen 5 tar upp till 5-10 ggr så lång tid på sig som Gen 4 att få upp trycket om du startar pumpen från noll, I Gen 4 finns ju redan tycket i accumulatorn och det är bara magnetventilen som behöver slå till.

Det är ju som att bara släppa iväg en pil från en pilbåge jämfört med att du behöver spänna bågen först innan du kan skjuta.

Därför kör man pumpen i Gen 5 mer eller mindre hela tiden lite svagt, innan man startar drar man åt, om man gasar vid filbyte osv dra man åt.... vare sig det är halt eller ej.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.

Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Användarvisningsbild
VolvoB20
Volvofanatiker
 
Inlägg: 9052
Blev medlem: fre 10 mar 2006, 14:55
Ort: Sverige
Kör: XC70 -MY13 D5 230 6-speed manuell

Re: Haldex 5 imponerar!

Inläggav apersson850 fre 21 apr 2017, 11:47

Jo, jag är medveten om det. Vad jag försöker få fram är att även generation 4 drar åt före start, i alla fall om framhjulen pekar rakt fram, så att bilen har fyrhjulsdrift om det skulle behövas. Behövs det inte så märk inget. Inte sliter det på kopplingen heller, eftersom det inte slirar när lamellerna går i ingrepp.
Strax efter att bilen börjar rulla släpper den och kollar om det gör någon skillnad. Gör det inte det konstaterar styrningen att bakhjulsdrift inte behövdes och så är det bra med det.

Det är nog mer under körning som skillnaden märks för övrigt, eftersom version 4 är så snabb på att gå från ur- till inkopplad då. Man behöver inte dra åt i förväg när det går att dra åt under några meters körsträcka i landsvägsfart.
Anders, XC70 D5 AWD 2012.
Användarvisningsbild
apersson850
Volvonörd
 
Inlägg: 7443
Blev medlem: tor 23 nov 2006, 21:53
Ort: Traryd

Re: Haldex 5 imponerar!

Inläggav VolvoB20 fre 21 apr 2017, 12:49

apersson850 skrev:Det är nog mer under körning som skillnaden märks för övrigt, eftersom version 4 är så snabb på att gå från ur- till inkopplad då. Man behöver inte dra åt i förväg när det går att dra åt under några meters körsträcka i landsvägsfart.


Gen 4 är ju också blixtsnabb på att släppa trycket då ventilen är 3-vägs och kan släppa ut trycket på nolltid. På Gen 5 stänger man bara av pumpen och väntar på att den ska varva ned och väntar på att trycket ska sjunka.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.

Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Användarvisningsbild
VolvoB20
Volvofanatiker
 
Inlägg: 9052
Blev medlem: fre 10 mar 2006, 14:55
Ort: Sverige
Kör: XC70 -MY13 D5 230 6-speed manuell

Re: Haldex 5 imponerar!

Inläggav apersson850 fre 21 apr 2017, 13:13

Är du säker på det? Jag har uppfattat det som att det finns dumpventil på generation 5 också. Annars sjunker trycket ju aldrig, om grunkan håller tätt för övrigt. En snabb trycksänkning är nödvändig för att antisladd och antilås ska fungera som det är tänkt.

Jag kollade själv. Det finns båda delar. Pumpen är försedd med en centrifugalventil, som gör att man kan reglera trycket genom att köra fortare eller långsammare. Låter man varvtalet gå ner kommer en del av oljan att gå baklänges genom pumpen, så då sjunker trycket lugnt och fint. Ökar man varvtalet tätar centrifugalfunktionen till bättre, så då ökar trycket igen.

När det sen är bråttom finns en tömningsventil som dränerar kopplingen snabbt.
Senast redigerad av apersson850 fre 21 apr 2017, 13:19, redigerad totalt 1 gång.
Anders, XC70 D5 AWD 2012.
Användarvisningsbild
apersson850
Volvonörd
 
Inlägg: 7443
Blev medlem: tor 23 nov 2006, 21:53
Ort: Traryd

Re: Haldex 5 imponerar!

Inläggav Schmoyoho fre 21 apr 2017, 13:17

Tror också att någon sorts bypass-ventil är nödvändig. Fyrhjulsdriften ska ju snabbt kunna kopplas ur när man bromsar t.ex.
"Car was dusty and dirty yet he cleaned it without using any water. It scared me and I am afraid of nothing " - CrossingCountries
Användarvisningsbild
Schmoyoho
Volvotok
 
Inlägg: 3173
Blev medlem: tor 26 dec 2013, 03:26

Re: Haldex 5 imponerar!

Inläggav VolvoB20 fre 21 apr 2017, 13:34

Ni har rätt det finns en emergency release ventil om man panikbromsar....

Grundfunktionen är ju en kolvpump som jobbar mot en restriktor, det är enda tryckregleringen. Det blev lite för dålig respons på detta så man satte dit tre centrifugalvikter som begränsar restriktorn för att få en snabbare tryckstegring. Vikterna sitter fast på vanliga pumpaxeln.

Systemet kan alltså inte behålla något tryck utan att pumpen måste gå kontinuerligt och backventil saknas
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.

Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Användarvisningsbild
VolvoB20
Volvofanatiker
 
Inlägg: 9052
Blev medlem: fre 10 mar 2006, 14:55
Ort: Sverige
Kör: XC70 -MY13 D5 230 6-speed manuell

Re: Haldex 5 imponerar!

Inläggav apersson850 fre 21 apr 2017, 15:15

Ja, jag såg det också. Centrifugalhistorian är gjord så att det läcker baklänges genom den när pumpen saktar in.

Enligt en rätt detaljerad genomgång av Haldex 4 som jag läst startas där pumpen normalt några sekunder var 20:e sekund, för att säkerställa att man håller trycket uppe.
Trycksensorn som fanns i generation 2 har rationaliserats bort, så styrenheten vet inte hur högt trycket är, utan pumpar då och då för att vara säker. Om filtret är igensatt brinner pumpen upp ganska snart.
Anders, XC70 D5 AWD 2012.
Användarvisningsbild
apersson850
Volvonörd
 
Inlägg: 7443
Blev medlem: tor 23 nov 2006, 21:53
Ort: Traryd

Re: Haldex 5 imponerar!

Inläggav Leafs fre 21 apr 2017, 20:53

Intressant diskussion. Om jag tolkar allt rätt så blir slitaget väldigt litet för den som kör mkt landsväg "tvåhjulsdrivet" rakt fram och endast i vissa fall behöver hjälp av bakhjulen, t.ex. vid sladdtendenser eller när man snabbt vill iväg från stillastående i halka eller den obefintliga snöröjningen.

Medan slitaget har alla förutsättningar att bli hyfsat påtagligt. för den som slirar runt med 7 meter husvagn eller hästsläp på en leråker.

Oljebyte låt säga var 5000:e mil borde hålla grejorna fräscha
Leafs
Däckkrängare
 
Inlägg: 246
Blev medlem: lör 23 maj 2009, 23:30
Kör: V70 D4 VEA aut -16



Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



FöregåendeNästa

Återgå till Volvo S80N (07-), V70 II (08-), XC70 II (08-)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: tdsotm och 17 gäster