Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1160231
Hej!

Har en V70 D2 -15 som trycker ut kylvätska till expansionskärlet pga av högt tryck i motorn när man ligger över 100km/h

Volvo har trycktestat systemet, inga lekage. Har kollat bränslevärdet i kylvätskan, det såg bra ut även det. Oljan ser bra ut och även kylvätskan ser ut som den ska.
Motorn håller värmen som den ska, med andra ord så fungerar allt som det ska förutom att den då trycker ut kylvätska till expansionskärlet så att jag får ett meddelande: "Låg kylvätskenivå, stanna snarligen"

Kan det ändå vara topplockspackningen som är kass? Även att bränsletestet i expansionskärlet inte gav något utslag?

Mvh Roggan
#1160238
Kommer det ut mycket vätska till exansionskärlet? Det är ju annars den funktionen som kärlet skall ha. Det vill säga: När motorn blir varm expanderar vätskan och rinner ut i kärlet. När sedan vätskan kallnar då du har stängt av motorn minskar vätskan i volym och sugs sakta tillbaka i kylsystemet.
Måste du kompletteringsfylla systemet hela tiden med kylvätska?
#1160341
Verkar vara en hel del bekymmer med den motorn (2,4D och D5) när det gäller toppackningar och kylarvätska.
Har hört att det skulle bero på orenheter mellan gods och packning vid monteringen i Skövde, någon som kan bekräfta det?
#1160486
Roggan79 skrev:Detta är 1.6l D2 motorn på 115hk, samma där menar du?
Nej, jag läste slarvigt. Ursäkta mig.
1,6:an är Ford/PSA så den är väl inte byggd i Skövde.
#1160497
MarcusJ skrev:
Roggan79 skrev:Detta är 1.6l D2 motorn på 115hk, samma där menar du?
Nej, jag läste slarvigt. Ursäkta mig.
1,6:an är Ford/PSA så den är väl inte byggd i Skövde.
Köper dom fortfarande motorer av Ford?

Planen för några år sedan var väl att tillverka även dom licensbyggds PSA i skövde?

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]