Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrille92
#1129769
Hej!

Innan ni kommenterar "det beror på högerfoten", vänligen läs vad jag skriver. Är lastbilschaufför, så har gått ett X antal ECO-drive kurser.

Jag har en XC70 D5 från 2014 med 215HK-motorn, men som är optimerad av Polestar till 230hk, samt automatlåda.

Senare tid har den blivit extremt törstig. Köpte bilen i Maj. Märkte till en början att den lite då och då, kanske en gång i månaden, gick upp väldigt högt i förbrukningen under ett par mil. Tänkte inte så mycket på detta, tänkte väl att det kanske har något med rengöring av partikelfilter att göra. Men senare tid har detta blivit ett problem som är där i princip hela tiden.

Jag bor i norr, så står inte i några långa trafikköer. Kör mest landsvägskörning och har 25 km enkel väg till jobbet. Tidigare har jag vid snål körningen kunnat snitta på 0.5 l/mil till och från jobbet. Men nu är det omöjligt att komma under 0.7, vilket ger en snittförbrukning blandad körning på cirka 1.0 när jag använder bilen mer än till och från jobb.

När jag kör 70km/h på farthållare ligger momentanförbrukningen nu för tiden på cirka 0.7 vid optimala förhållanden (D.v.s. platt väg utan motlut, ingen trafik och varmkörd bil). Idag när jag la mig på 90km/h vid optimala förhållanden pendlade momentanförbrukningen mellan 1.0-1.2l/mil. När jag släpper gasen och rullar ner i fart, exempelvis från 90km/h, går längre inte förbrukningen ner på 0.0 under rull, utan ligger på cirka 0.3l/mil.

Märkte dock att efter att ha pressat bilen lite gick förbrukningen till sig någorlunda vettigt efter. Blev less och höll ner pedalen till 200km/h. Såg sedan när jag släppte gasen och rullade ner i fart så gick förbrukningen ner till 0.0. Efter detta höll sig förbrukningen normal igen, ca 0.4l/mil i 70km/h. Detta varade dock bara någon mil, och sen började förbrukningen klättra upp igen tills den la sig på 0.7. Har sedan provat detta några gånger, när jag gasar ur bilen riktigt ordentligt blir förbrukningen normal efter, men som sagt bara någon mil. Och ska jag varannan mil behöva köra 200km/h kommer jag ändå aldrig få en vettig förbrukning och lär ju om ett tag bli av med körkortet.

Bilen ger annars inga felkoder, och den går ju precis som den annars har gjort, förutom förbrukningen då. Bromsarna ligger inte på och däcktrycket stämmer. Kan ju hur som helst inte vara något av det som är problemet, för då skulle ju i såna fall förbrukningen ändå gå ner till 0.0 när jag rullar ner i fart utan gas. Samma om det gällde min körstil så skulle ju snittförbrukningen vara hög, men bilen ska ju fortfarande stänga insprutningen när jag rullar.

Blir galen på detta, inte ens roligt att köra när bilen ligger och drar 1.2l/mil i 90km/h. Någon som haft liknande problem eller tror sig veta vad detta kan bero på? Någon spridare som hänger sig och konstant sprutar in diesel, fel på någon givare, fel på partikelfilter?

Tacksam för svar i alla fall!
Användarvisningsbild
av MartinS
#1129773
Felkoder, menar du att den inte säger något i instrumentklustret eller har du läst av koderna med vida och det där inte fanns något?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1129775
Min D5 polestar rengör partikelfiltret med 50--100 mils mellanrum. Då går förbrukningn inte ned till 0.0 vid motorbroms utan liggerpå 0.3. Även vid körning på slät väg i jämn fart hoppar förbrukningen upp +0.3 dvs 0.7 ökar till 1.0. om man ligger i 100.

Rengöringen tar ca 3 mil. Om man toppar bilen avslutas den nästan direkt.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1129778
Det sitter trycksensorer som mäter motståndet i partikelfiltert. Blir det fel på någon av dessa kan motorn tro att filtret behöver rengöras hela tiden.
av PeMa
#1129804
Kollar aldrig momentanförbrukning längre då den typ aldrig visar samma två dagar i rad på samma vägsträcka och hastighet... Mäter min XC70 D4 awd -15 med Polestar på verklig förbrukning vid pumpen, inte färddatorn, och min allra bästa tankning är 0,71... Snitt på den tiden jag haft bilen, ca ett år, är 0,84 men då ingår det lite husvagnsdragande på sommaren och dieselvärmare när det behövs... Har även mätt min V70 2,4d -09 manuell med Polestar på samma sätt under 8400 mil nu och snittet ligger på 0,69... Automat och awd kostar lite extra... :)
Användarvisningsbild
av MartinS
#1129838
PeMa skrev:Att nå Volvos siffror på 0,64 blandat känns omöjligt... Är det någon som kan få ner sin XC70 awd till siffrorna i specen?
Jag vill absolut påstå att det går att köra de flesta bilar enligt deklarerad förbrukning under rätt förutsättningar, om man anstränger sig för att köra snålt. Men det är antagligen ett sidospår som kommer spåra ur... :oops:
av Cox
#1129843
Nu vet jag inte om det sitter virvelspjäll på en MY14 annars kan ju det ha hoppat ur och då drar eländet garanterat mer soppa


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]