- lör 03 dec 2016, 07:21
#1129769
Hej!
Innan ni kommenterar "det beror på högerfoten", vänligen läs vad jag skriver. Är lastbilschaufför, så har gått ett X antal ECO-drive kurser.
Jag har en XC70 D5 från 2014 med 215HK-motorn, men som är optimerad av Polestar till 230hk, samt automatlåda.
Senare tid har den blivit extremt törstig. Köpte bilen i Maj. Märkte till en början att den lite då och då, kanske en gång i månaden, gick upp väldigt högt i förbrukningen under ett par mil. Tänkte inte så mycket på detta, tänkte väl att det kanske har något med rengöring av partikelfilter att göra. Men senare tid har detta blivit ett problem som är där i princip hela tiden.
Jag bor i norr, så står inte i några långa trafikköer. Kör mest landsvägskörning och har 25 km enkel väg till jobbet. Tidigare har jag vid snål körningen kunnat snitta på 0.5 l/mil till och från jobbet. Men nu är det omöjligt att komma under 0.7, vilket ger en snittförbrukning blandad körning på cirka 1.0 när jag använder bilen mer än till och från jobb.
När jag kör 70km/h på farthållare ligger momentanförbrukningen nu för tiden på cirka 0.7 vid optimala förhållanden (D.v.s. platt väg utan motlut, ingen trafik och varmkörd bil). Idag när jag la mig på 90km/h vid optimala förhållanden pendlade momentanförbrukningen mellan 1.0-1.2l/mil. När jag släpper gasen och rullar ner i fart, exempelvis från 90km/h, går längre inte förbrukningen ner på 0.0 under rull, utan ligger på cirka 0.3l/mil.
Märkte dock att efter att ha pressat bilen lite gick förbrukningen till sig någorlunda vettigt efter. Blev less och höll ner pedalen till 200km/h. Såg sedan när jag släppte gasen och rullade ner i fart så gick förbrukningen ner till 0.0. Efter detta höll sig förbrukningen normal igen, ca 0.4l/mil i 70km/h. Detta varade dock bara någon mil, och sen började förbrukningen klättra upp igen tills den la sig på 0.7. Har sedan provat detta några gånger, när jag gasar ur bilen riktigt ordentligt blir förbrukningen normal efter, men som sagt bara någon mil. Och ska jag varannan mil behöva köra 200km/h kommer jag ändå aldrig få en vettig förbrukning och lär ju om ett tag bli av med körkortet.
Bilen ger annars inga felkoder, och den går ju precis som den annars har gjort, förutom förbrukningen då. Bromsarna ligger inte på och däcktrycket stämmer. Kan ju hur som helst inte vara något av det som är problemet, för då skulle ju i såna fall förbrukningen ändå gå ner till 0.0 när jag rullar ner i fart utan gas. Samma om det gällde min körstil så skulle ju snittförbrukningen vara hög, men bilen ska ju fortfarande stänga insprutningen när jag rullar.
Blir galen på detta, inte ens roligt att köra när bilen ligger och drar 1.2l/mil i 90km/h. Någon som haft liknande problem eller tror sig veta vad detta kan bero på? Någon spridare som hänger sig och konstant sprutar in diesel, fel på någon givare, fel på partikelfilter?
Tacksam för svar i alla fall!
Innan ni kommenterar "det beror på högerfoten", vänligen läs vad jag skriver. Är lastbilschaufför, så har gått ett X antal ECO-drive kurser.
Jag har en XC70 D5 från 2014 med 215HK-motorn, men som är optimerad av Polestar till 230hk, samt automatlåda.
Senare tid har den blivit extremt törstig. Köpte bilen i Maj. Märkte till en början att den lite då och då, kanske en gång i månaden, gick upp väldigt högt i förbrukningen under ett par mil. Tänkte inte så mycket på detta, tänkte väl att det kanske har något med rengöring av partikelfilter att göra. Men senare tid har detta blivit ett problem som är där i princip hela tiden.
Jag bor i norr, så står inte i några långa trafikköer. Kör mest landsvägskörning och har 25 km enkel väg till jobbet. Tidigare har jag vid snål körningen kunnat snitta på 0.5 l/mil till och från jobbet. Men nu är det omöjligt att komma under 0.7, vilket ger en snittförbrukning blandad körning på cirka 1.0 när jag använder bilen mer än till och från jobb.
När jag kör 70km/h på farthållare ligger momentanförbrukningen nu för tiden på cirka 0.7 vid optimala förhållanden (D.v.s. platt väg utan motlut, ingen trafik och varmkörd bil). Idag när jag la mig på 90km/h vid optimala förhållanden pendlade momentanförbrukningen mellan 1.0-1.2l/mil. När jag släpper gasen och rullar ner i fart, exempelvis från 90km/h, går längre inte förbrukningen ner på 0.0 under rull, utan ligger på cirka 0.3l/mil.
Märkte dock att efter att ha pressat bilen lite gick förbrukningen till sig någorlunda vettigt efter. Blev less och höll ner pedalen till 200km/h. Såg sedan när jag släppte gasen och rullade ner i fart så gick förbrukningen ner till 0.0. Efter detta höll sig förbrukningen normal igen, ca 0.4l/mil i 70km/h. Detta varade dock bara någon mil, och sen började förbrukningen klättra upp igen tills den la sig på 0.7. Har sedan provat detta några gånger, när jag gasar ur bilen riktigt ordentligt blir förbrukningen normal efter, men som sagt bara någon mil. Och ska jag varannan mil behöva köra 200km/h kommer jag ändå aldrig få en vettig förbrukning och lär ju om ett tag bli av med körkortet.
Bilen ger annars inga felkoder, och den går ju precis som den annars har gjort, förutom förbrukningen då. Bromsarna ligger inte på och däcktrycket stämmer. Kan ju hur som helst inte vara något av det som är problemet, för då skulle ju i såna fall förbrukningen ändå gå ner till 0.0 när jag rullar ner i fart utan gas. Samma om det gällde min körstil så skulle ju snittförbrukningen vara hög, men bilen ska ju fortfarande stänga insprutningen när jag rullar.
Blir galen på detta, inte ens roligt att köra när bilen ligger och drar 1.2l/mil i 90km/h. Någon som haft liknande problem eller tror sig veta vad detta kan bero på? Någon spridare som hänger sig och konstant sprutar in diesel, fel på någon givare, fel på partikelfilter?
Tacksam för svar i alla fall!