Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
#1034846
Mina bromsar har börjat gnissla väldigt högt vid lätta bromsningar i låga hastigheter. Låter precis som gamla bromsar låt när de indikerade att det är dags att byta. Klossarna är som nya fortfarande så det måste vara något annat (3500 mil). Något som varit med om liknande?
av Daniel73
#1034863
Grus mellan skivor och belägg?

Prova att backa snabbt och bromsa kraftigt.
Användarvisningsbild
av Fisch
#1034892
Har fått detta jag också på min V70 -15. Började nångång i mitten på december. Låter dock inte varje gång och främst när jag backar ut från garageuppfarten och bromsar lätt (automatlåda)
av III
#1034893
Fabriken är blygsamma med smörjmedel. Råkade ut för bromsgnissel i höstas. Smorde upp glidbultar och belägg, Inget gnissel mera. Kan rekommendera att göra det för när jag plockade bort glidbultarna på min -14 så var där tort och ett år till hade nog glidbultarna fastnat. En bult hade börjat småkärva. Silikonfett till glidbultar och kopparpasta till beläggen gör underverk. Vissa påstår att man ska ha grafitfett till beläggen men jag har alltid i alla år använt kopparpasta.
av perhall
#1034911
Min Audi också. MY16. Låter jättemycket ibland innan bromsarna blivit varma. Får en del blickar på sig när det kommer en ny bil som låter så.../PH
av andersuw
#1035355
Fisch skrev:Har fått detta jag också på min V70 -15. Började nångång i mitten på december. Låter dock inte varje gång och främst när jag backar ut från garageuppfarten och bromsar lätt (automatlåda)
Även jag har precis detta symptom på min V70 D4 -15 (automat). Lätt gnissel just vid backning ut från parkeringsplatsen före körning. Jag behöver trixa lite fram och tillbaka innan jag är ute och ljudet hörs bara vid backning i låg fart med åtföljande lätt inbromsning, inte vid körning framåt i samma låga fart med åtföljande lätt inbromsning. Inget stort problem förvisso men det vore ändå intressant att veta vad det är som gör att ljudet uppkommer enbart vid backning. :???:
av III
#1035368
Gissar att det beror på att beläggen vill följa med bromsskivan och då trycks mot andra sidan av beläggets stöd mot oket. och att där är torrt.
av andersuw
#1035370
III skrev:Gissar att det beror på att beläggen vill följa med bromsskivan och då trycks mot andra sidan av beläggets stöd mot oket. och att där är torrt.
Låter som en mycket rimlig förklaring.
av Schmoyoho
#1119758
Bytte klossar+skivor runtom för några veckor sedan och nyligen har jag också fått gnissel. Väldigt högfrekvent och märks i låg fart vid lätt och medelhård inbromsning. Jag smorde ingenting annat än klossarnas "kanter" där klossen glider in och ut mot skivan, enligt instruktionerna. Är det på klossarnas baksidor jag ska smörja? Har en tub CRC metallfri pasta och en annan tub plastilub som jag använde på klossarna. Glidpinnarna ska inte smörjas enligt VIDA men är det något som brukar kunna kärva eller låta menar ni? Rengjorde de bara när jag hade loss dem sist.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]