Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
#1113169
Det är så fort D5an utrustats med automat som deklarerade förbrukningen skjuter i höjden + ca 1,5 dl vilket medför fordonsskatten åker upp mycket nästan till det dubbla, och ännu mer om den har awd också.
Användarvisningsbild
av joel80
#1113171
Ok.. Så en D5a kan ha skapligt låg skatt så länge det är en manuell utan AWD. Trodde även dom låg högt.
av Mwi
#1113177
simonhalmstad skrev:Det är så fort D5an utrustats med automat som deklarerade förbrukningen skjuter i höjden + ca 1,5 dl vilket medför fordonsskatten åker upp mycket nästan till det dubbla, och ännu mer om den har awd också.
En manuell diesel är ju fruktansvärd att köra, helt klart värt att betala mer pengar för att köra automat.
Användarvisningsbild
av snepo
#1113182
Mwi skrev:
simonhalmstad skrev:Det är så fort D5an utrustats med automat som deklarerade förbrukningen skjuter i höjden + ca 1,5 dl vilket medför fordonsskatten åker upp mycket nästan till det dubbla, och ännu mer om den har awd också.
En manuell diesel är ju fruktansvärd att köra, helt klart värt att betala mer pengar för att köra automat.
Har kört automat sen 2008,olika märken. Tycker det är överlägset bäst. Slippa en pedal och rycka i spaken. Men det är ju ju individuellt såklart.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1113216
joel80 skrev:Ok.. Så en D5a kan ha skapligt låg skatt så länge det är en manuell utan AWD. Trodde även dom låg högt.
D5 manuell FWD är ju ffs nästan miljöbil :)
Blev riktigt bra koldioxidsiffror till MY12
Senast redigerad av 1 W.A.P.E., redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1113218
ABengtsson skrev:Tack för inputen! Uppskattas verkligen! D5 kan vara ett alternativ. Är det ungefär samma servicekostnader på en sån jämfört med D3? Årsskatt på ca 1800, är det billigare första 5 åren eller så eller kommer den kosta samma framigenom?

Ex. vis denna, kan den vara ett vettigt alternativ?

https://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V ... ?ca=15&w=1
Det skiljer ju inte så mycket på motorn, men en D5 blir ju dyrare på allt, framförallt försäkring i vissa fall. det är ju trots allt nästan 100hk till. (P*)
5års fri skatt gäller miljöbilar inget som faller in här. Skatten vet man ju aldrig vad den kommer kosta pga ändringar ifrån staten. :(
Användarvisningsbild
av apersson850
#1113227
Just D5 är en diesel som fungerar ovanligt bra med manuell låda, då den har ett ganska brett register. Mindre dieselmotorer har ofta egenskapen händer inget - pang - händer inget. D5 är mer drar bra - drar jättebra - drar bra.
Jag har dock automat till min, men det är lika mycket för släphanteringens skull. Dessutom AWD, och då får man några tusen i årsskatt. Men det är bara en krona milen ungefär, så det påverkar inte mycket i min totalkalkyl än vad en skatt på en dryg tusenlapp gör för den som kör 1000-1500 mil om året.
Användarvisningsbild
av joel80
#1113237
Jag tyckte den D3 V70 MY13 jag hade tidigare funkade fint med manuell låda. Diesel har så bra vrid även på låga varv så man kan växla tidigt om man vill.

Körde även husvagn med den, funkade fint men klart att man med 136hk ibland behövde växla ner i uppförsbackarna.

Nu körde jag inte så överdrivet mkt stadstrafik.. Kör man varje dag genom köerna i Stockholm är det skönt med automat.
av ABengtsson
#1113334
Tack igen för era svar! Nu har jag dock hittat en 2014 D4 automat med 6000 mil på mätaren. Verkar riktigt trevlig! Men vi får väl se var det slutar!
av loben
#1113364
Hej
Angående manuell kontra automat vill jag som kör manuell lägga till en sak. Det handlar mycket om hur man använder sin bil. Småkörning på byn eller i stadskörning är manuell inte optimalt(då tar jag min Nissan sunny 92 istället) men så fort man kommer på landsväg och om man drar släpvagn så vill jag ha manuell låda utan slir. Även med stor släpvagn(OBS inte släpkärra-finns bara söder om Dalälven)med två skotrar kör man på 6:an överallt och landar på 0.85 om vägen är plogad. Oplogad väg går det för tungt när släpvagnens spårvidd är större än bilens så då kryper det upp mot litern. Jag har en d3 AWD my 12. Så fundera hur du använder din bil och utgå från detta när du väljer växellåda. /LOB
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hade inte kört en sekund.. Ner med trå[…]

Svajig tomgång

99% spjällhuset. Som tur har du ett spjä[…]

V70 T6 304hk tråden

Kul ända tills man såg insidan. Finns 1[…]

Monterat den hälft av hjulbultarna som h[…]