Nicke83 skrev:MarcusJ skrev:DRL är samma som varselljus och vice versa!
DRL är förkortningen för Daytime Running Lights, vilket på svenska heter varselljus. Finns ingen åtskillnad mellan DRL och varselljus juridiskt eller tekniskt. Anledningen till förvirringen är okunniga besiktningsgubbar och andra som tror att DRL är något nytt påfund som dessutom måste innebära LED-lampor. Så är det inte!
Det enda nya i sammanhanget är lagstiftningen som tillåter bilar som uppfyller de tekniska kraven att köras med enbart främre varselljus tända. Men t.ex. min V70 av 2011 års modell kan inte programmeras så att den uppfyller de tekniska kraven, därför får den bara köras med varselljus tända tillsammans med baklyktor och sidomarkeringsljus tända.
Kan vi släppa just den biten nu? Lagtexterna är länkade och citerade här i tråden så det borde räcka för alla som är läskunniga.
Stämmer inte enligt nya inlägg i andra texter här på jagrullar:
VolvoB20 skrev:Om man lusläser ECE reglementet behöver man inte ha bakljuset tänt eller ljussensorautomatik förutsatt att man monterar en knapp med godkända DRL symboler som lyser samtidigt som DRL lamporna.
Det gäller även om man eftermontetar.
Sen ligger ansvaret på föraren att gå över till halvljus vid försämrad sikt/mörker.
Nej, så är det inte. Det du hänvisar till handlar om EU-reglerna som tillåter bilar från 2011 och framåt att vara utrustade på så vis att varselljus lyser utan att bakljusen lyser samtidigt. I alla andra fall gäller precis samma som gällt sedan 70-talet för varselljus.
DRL = Daytime Running Lights = engelska för varselljus. I de svenska förordningarna översätts DRL med varselljus.