Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1080173
Tro det eller ej, men jag kom ihåg att kolla temperaturen i pannrummet i morse. Största delen av tiden låg den på 88-89°C. Efter en idiotacceleration från stillastående var den uppe och vände på 95°C, men aldrig högre. Poängen är dock att lägre än 88°C ska den inte gå. Det där är ren fysik i en motor, och inte något som är olika för olika modeller. Det kan däremot skilja lite beroende på var givaren sitter, men jag vill påstå att om den bara är 80°C går den för kallt.

Mitt prov var ju nu alltså med husvagn efter, med en snittförbrukning på närmare 1,3 l/mil. Men jag vet sen tidigare att den ligger inte under 88°C med bara bilen heller. Det får vara i en lång nedförsbacke eller nåt liknande i så fall.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
#1080183
Pickadoll skrev:Ingen mer med D2/1.6 som kan kolla motortemperaturen?
Fast det är ju som Persson säger. En motor ska inte stanna på 80 C, det är för kallt. Särskilt nu på våren/sommaren så är det inga problem att komma upp i rätt arbetstemperatur. Hade det varit på vintern skulle dieselvärmaren kickat in och hjälpt till om det bara var omgivande temperatur och låg belastning som orsakade den låga temperaturen.

Nu är det varmt ute och bilen SKA bli varmare än 80 C.
Användarvisningsbild
av Pickadoll
#1080204
Jag har ju som för mig att jag också hade 80 grader därför jag inte är övertygad ännu. Lilliplutt motorn kanske har den arbetstemperaturen.
Användarvisningsbild
av Macka
#1081622
kvantskum skrev:På alla PSA öppnar termostaten vid 80-82 grader.
Eftersom din motor är just denna PSA-motor så torde det vara samma även för dig.

Så min motortemp är helt normal då skulle du säga ?
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]