- fre 22 mar 2013, 23:04
Tyvärr brukar ARN i dylika fall avgöra att du får stå för reparationen, eftersom en bil som rullat 32 000 mil kan anses vara sliten och brukad och inte går att betrakta som ny eller felfri. Man får så att säga räkna med fel då.
I ditt fall så har man dock manipulerat med mätaren och givit dig intryck och uppgift att kamremmen var nyligen bytt. Och eftersom uppgifterna var medvetet manipulerade så kan detta vara skäl till att häva köpet. Ligger farligt nära bedrägeri. Rekvisiten för bedrägeri är att du får en felaktig uppgift som gör att du gör något du inte skulle gjort om du vetat om hur det egentligen låg till och att en egendomsöverföring skett. Här har du fått felaktiga uppgifter och man kan rimligen antaga att du inte skulle köpt bilen om du vetat om sanningen. Det kan vara värt att kolla upp, i alla fall. Problemet är att bilfirman och föregående ägaren kan skylla på varandra. Underlättas av att Harri och Kari verkar vara släkt och delägare i firman båda två.
Detta konto väntar på att avslutas, jag är vad man kan kalla före detta medlem. Därför är det ingen idé att försöka kontakta mig då jag inte läser vad som skrivs ändå.