Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Hertsh
#705620
Jag har haft två volvobilar senaste 5 åren i båda fallen har Volvia tillsammans med If var överlägset dyrast. Jag bor i Bromma och sparar 3-5000 per år hos TryggHansa jämfört med Volvia/If.

Volvia har lite bättre vedeminskningsvillkor men inte så att det motiverar prisskillnad. Anledningen till att Volvia är dyra är att de i sin reklam säger att de bara servar på Bilia vilket också gör att de betalar mycket mer för reparationer än T.ex. TryggHansa eftersom TH alltid km förhandla priset och hota med att byta verkstad om priset är för högt.

Viktigt att i övrigt tänka på är att ett inbrott i bilen leder till dubbel självrisker om du inte har bil o hem försäkrat i samma bolag.

Med detta vill jag bara få sagt att ni ska vara försiktiga med att använda Volvia (eller andra bilmärkesbolag för den delen) slentrianmässigt. De är oftast inte bästa valet.
#705633
Hertsh skrev: Med detta vill jag bara få sagt att ni ska vara försiktiga med att använda Volvia (eller andra bilmärkesbolag för den delen) slentrianmässigt. De är oftast inte bästa valet.
Om man kvalificerar för 15000 mil maskinförsäkring (dvs. bilen sålts och servats av Volvo genom hela historiken) kan Volvia definitivt vara intressant, trots högre premie.
#787901
StringerBell skrev:
Hertsh skrev: Med detta vill jag bara få sagt att ni ska vara försiktiga med att använda Volvia (eller andra bilmärkesbolag för den delen) slentrianmässigt. De är oftast inte bästa valet.
Om man kvalificerar för 15000 mil maskinförsäkring (dvs. bilen sålts och servats av Volvo genom hela historiken) kan Volvia definitivt vara intressant, trots högre premie.
Självrisken på 35% någonstans är ju också lite väl tilltagen.
#788075
Modell:[/b] Volvo 855GLT -96
Bolag: Länsförsäkringar
Typ: Helförsäkring (självrisk vagnskada 3000kr) + MER-försäkring (självrisk reducering vid viltskada, hyrbil, skadegörelse)
Körsträcka: Över 2500 mil
Bonusklass: Högsta bonusklassen, aldrig varit vållande till skada.
Ålder: 40 år
Hemort: Västra Karup (Båstad) NV Skåne
Boenderabatt: Ja (villa/hem)
(Har 3 bilar försäkrade genom LF)

Årspremie: 3118kr
#815711
Modell: V70 1,6 Drive -10
Bolag: Länsförsäkringar
Typ: Helförsäkring (självrisk vagnskada 3000kr) + MER-försäkring (självrisk reducering vid viltskada, hyrbil, skadegörelse)
Körsträcka: 2500 mil
Bonusklass: Varit med i olycka i år, aldrig vållande
Ålder: 26 år
Hemort: Karlskrona, Blekinge
Boenderabatt: Ja (villa/hem)
Årspremie: 5008kr
#821826
Model: Saab 9000CDE-96a 2,3T :wink:
Bolag: länsförsäkringar
Typ: trafik ska byta till halv senare i år på bilen...
Körsträcka: 1000 till 1500 mil om året..
Bonusklass: 6
Ålder: 25 år
Hemort: Garphyttan strax utanför Örebro
Årspremie: 2498kr ca
#865227
Modell: S40 D2 -11
Bolag: Volvia
Typ: Helförsäkring (självrisk vagnskada 3000kr) + MER-försäkring (självrisk reducering vid viltskada, hyrbil, skadegörelse)
Körsträcka: 1500 mil
Bonusklass: 7
Ålder: 35 år
Hemort: Gävleborg
Boenderabatt: Nej
Årspremie: 4800
#865279
Model: Volvo V70 2.5FT (MY09)
Bolag: Trygg Hansa
Typ: Helförsäkring
Körsträcka: 1500 mil
Bonusklass: 7
Samlingsrabatt: 10%
Ålder: 25 år
Hemort: Umeå

Årspremie: 9110 kr (BE)

Tillägg: Självriskreducering vid skadegörelse och djurkollision
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 17

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom