Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#377856
Anledningen till att handlaren beter sig som han gör är att han dagligen får personer "som kommer imorgon och köper bilen" och sedan inte dyker upp.

Själv håller jag aldrig någonsin en bil åt någon som ska komma, om det kommer någon annan före med cash i handen, oavsett om den första lovar dyrt och heligt att han ska köpa. Men naturligtvis ringer jag den första köparen och säger att jag sålt bilen.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#377860
Jag förstår att det är bakgrunden, men det måste framgå klart om den är paxad till 12, nästa dag eller inte. Annars måste man säga: "först med kontraktskrivning/handpenning får den" och sedan åka på egen risk. I bästa fall var det ett missförstånd i det här fallet.

Men visst, det är snabba ryck om man skall vara säker. In på banken, plocka fem-tiotusen i kontanter till eventuell handpenning, och åka på stört. Det - och inga löften - hade varit det bästa sättet i det här fallet.
av llesrof
#378220
Nu jobbar jag inte med försäljning, men en bra grundregel kan ju vara att behandla kunden som man själv skulle vilja bli behandlad. Är man överens om affär så är man överens. Det är här tolkningen kommer in. Har man inte skrivit något så har man inget bindande. Har man snackat om det så kanske den ena parten uppfattat saken på ett sätt och den andra parten på ett annat sätt. Ett enligt mig korrekt förfarande hade vart att säljaren sagt till den nya kunden att bilen är bortlovad men att han skall få affären bekräftad. Efter det borde säljaren ringt till "scheriffen" (som är den som startat denna tråd) och sagt att han har ännu en spekulant på bilen och förhört sig ifall "scheriffen" fortfarande vart intresserad och i så fall bett om en handpenning och/eller ett skriftligt avtal, annars säljs bilen till till den andra spekulanten. Självklart hade "scheriffen" fått tid på sig att ordna med det praktiska om han inte kunnat komma ned till bilfirman direkt. Säljaren borde sedan informerat den nya spekulanten om att bilen med största sannolikhet är såld men att om affären mot all förmodan inte genomförs inom den tid man kommit överens om, så kontaktas den nya spekulanten. En så pass dyr bil som det är frågan om här är inget normalt folk impuslköper så man bör vara insatt i att det kan ta någon eller några dagar att reda ut en sådan här situation. Är man dessutom seriöst intresserad så tar man sig den tiden. Så tycker i alla fall jag.
av Lazy
#378225
Illa skött av säljaren, kan tänka mej att bilen såldes till bekant, släkting eller liknande. :evil:
Användarvisningsbild
av SvenB
#378227
StringerBell skrev:Jag förstår att det är bakgrunden, men det måste framgå klart om den är paxad till 12, nästa dag eller inte. Annars måste man säga: "först med kontraktskrivning/handpenning får den" och sedan åka på egen risk. I bästa fall var det ett missförstånd i det här fallet.

Men visst, det är snabba ryck om man skall vara säker. In på banken, plocka fem-tiotusen i kontanter till eventuell handpenning, och åka på stört. Det - och inga löften - hade varit det bästa sättet i det här fallet.
Det ser ut som "scheriffen" bor i Värmland och bilen fanns i Halmstad, inte så lätt att åka på stört kl 17:30 på en fredag i så fall.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#378242
llesrof skrev: En så pass dyr bil som det är frågan om här är inget normalt folk impuslköper så man bör vara insatt i att det kan ta någon eller några dagar att reda ut en sådan här situation. Är man dessutom seriöst intresserad så tar man sig den tiden. Så tycker i alla fall jag.
Det är vanligare än man tror med mycket snabba köp när väl rätt objekt infinner sig. Det har jag fått veta både av försäljare och hur de agerat mot mig. När jag kom 60 mil (med tåg) för att kolla på min bil, var försäljaren förvånad att jag inte hade hela köpesumman med mig för att sedan ta bilen med tillbaka. Han berättade att norrlänningar inte sällan praktiskt taget köper bilar osedda och betalar pengar i förskott, t o m hela köpesumman direkt till konto i bank, vilket han själv tyckte var lite våghalsigt.
Användarvisningsbild
av camaro69
#378505
Försäljaren borde ringt upp "sheriffen från Värmland", och sagt att det fanns ytterligare en intresserad kund på bilen. Samt uppmanat sheriffen att omedelbart sätta in en handpenning på bilen för att säkra affären, både för köpare och säljare.

Tyvärr så finns det så mycket "snackpåsar" i samband med bilaffärer. Så bilhandlarna säljer naturligtvis till den som tar fram pengarna först.

Desstom måste det vara en bra förhandlingssituation för "sheriffen", att pressa priset på en annan likadan p g a omständigheterna.

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bilen[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]