Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Nemo9
#372160
Hej igen! Jag undrade alltså om den nu ju är nyservad nu när jag köper den, kan jag få sota för senare (tex försäkringen vid ev skada) att de tidigare servicarna överskred 1-årsgränsen men inom 3000 mil?
av Daddan
#372758
Nemo9 skrev:Hej igen! Jag undrade alltså om den nu ju är nyservad nu när jag köper den, kan jag få sota för senare (tex försäkringen vid ev skada) att de tidigare servicarna överskred 1-årsgränsen men inom 3000 mil?
Definitivt kan det det men du har väl inga garantier på en 4 år gammal bil? Om bilhandlaren ger dig garanti gäller denna. Försäkringen gäller nog oavsett men det är bäst att ringa försäkringsbolaget istället.

Var nära att köpa en SAAB 9-5 för några år sedan som hade en liknande servicebok. Där var motorn renoverad på maskinskadeförsäkringen, istället för SAAB:S förlängda motorgaranti för att servicarna var missskötta.
Användarvisningsbild
av CarMan
#373045
KKR skrev:
CarMan skrev:
det är lika viktigt med mil som med tid 12 månater / eller din milsntervall är det som gäller, inga undantag
Jo så säger serviceschemat, men bilen i mitt hypotetiska exempel har ju varit inne på oljebyte inom ett år (9 månader) vid 1.000 mil. Frågan var om ägaren kan köra ytterligare 1.000 mil till nästa service, då bilen är 18 månader. Räknas det till korrekt service.

Om vi frångår tråskaparen o titar på din bil, så har du 1000 mils intervall på din bil. så det är ignet konstigt att din lampa tänds efter 1000 mil.
om man har svårt att hålla reda på detta, så kollar man bara om lampan lister (bilen vet bäst)
Användarvisningsbild
av SvenB
#373203
CarMan skrev:

Om vi frångår tråskaparen o titar på din bil, så har du 1000 mils intervall på din bil. så det är ignet konstigt att din lampa tänds efter 1000 mil.
om man har svårt att hålla reda på detta, så kollar man bara om lampan lister (bilen vet bäst)
Det var inte min bil, utan hypotetiskt. Men det är uppenbart att ni inte förstår min fråga, jag förklarar väl dåligt. Jag lägger mig i den här frågan. Jag vet nämligen att verkstäder (auktoriserade) godkänner att man gör som mitt exempel, för bilen har ju varit inne innan den blivit ett år och nästa service görs ju när bilen är 18 månader.
av Lövet
#373266
KKR skrev:Hej

Hur är det, om någon på en V 50 Flexifuel gör mellanoljebytet vid 1.000 mil och 9 månader. Måste han/hon göra nästa service efter ytterligare 3 månader, eller kan man vänta tills bilen gått 2.000 mil och 18 månader? Jag tänkte det är ju milen som är det viktigaste. Kom nu inte med en kommentar om att jag valt fel bil, frågan är enbart hypotetisk.
Om verkstaden nollar serviceindikatorn så kommer bilen varna nästa gång efter 1000 mil eller 12 månader beroende på vad som inträffar först. Serviceindikatorn är enbart en simpel timer som håller ordning på 2 värden.
Användarvisningsbild
av SvenB
#373360
andreas_lofgren skrev:
KKR skrev:Hej

Hur är det, om någon på en V 50 Flexifuel gör mellanoljebytet vid 1.000 mil och 9 månader. Måste han/hon göra nästa service efter ytterligare 3 månader, eller kan man vänta tills bilen gått 2.000 mil och 18 månader? Jag tänkte det är ju milen som är det viktigaste. Kom nu inte med en kommentar om att jag valt fel bil, frågan är enbart hypotetisk.
Om verkstaden nollar serviceindikatorn så kommer bilen varna nästa gång efter 1000 mil eller 12 månader beroende på vad som inträffar först. Serviceindikatorn är enbart en simpel timer som håller ordning på 2 värden.
Det var precis det jag menade, Tack Andreas.

Som ämnesraden antyder har jag nyligen bytt s[…]

Hur nya bilar och vilken budget har du? Jag best&[…]

Ja, Brembo och Öhlins ju är ju hela grej[…]