- mån 11 jan 2010, 12:34
#364938
Hej,
Jag har en kompis som äger en Volvo S40, 2.0l, 2001, ca. 15000mil. I slutet av oktober byttes kamrem, vattenpump + årlig service för en kostnad av 8500:-, detta gjordes av en auktoriserad Volvoverkstad. För två veckor lossnade en av kylarslangarna (den går inte längre att hitta i motorrummet), motorn kokade och måste enligt Volvoverkstad bytas, det ska kosta 5000:- för motorn och 13000:- för arbetet. Jag har två frågor:
1. Kan man hävda att Volvo har slarvat med arbetet och har varit medvållande till motorskadan? Bilen står nu hos en annan Volvoverkstad jämfört med den som utförde servicen och enligt denna verkstad lossas kylarslangen vid den service som min kompis utfört på bilen. Volvoverkstaden som utförde oktoberservicen vägrar att ge någon ersättning alls.
Jag misstänker att en del av er kanske tycker att min kompis borde haft kollat på motortempen, motoroljud, osv, och ni kanske har en poäng, men jag tycker ändå att Volvo har ett ansvar här och det tycker även den Volvoverkstad som f.n. förvarar bilen. Om det är någon som håller med, vad kan man då göra? Hänvisa till serviceprotokoll (d.v.s. "bevis" att slangen har lossats under service och därefter inte monterats korrekt)? Kontakta Volvo centralt, vad har de för nummer?
2. Om nu inte Volvo vill bistå med en enda spänn, är det någon som har tips på en bra oberoende verksad i Stockholm, gärna nära Bålsta, som möjligen kan göra jobbet billigare än 13000:-?
Bilen är fullservad och alltid hos auktoriserad Volvoverkstad.
Mvh, Rolf Ottersten
Jag har en kompis som äger en Volvo S40, 2.0l, 2001, ca. 15000mil. I slutet av oktober byttes kamrem, vattenpump + årlig service för en kostnad av 8500:-, detta gjordes av en auktoriserad Volvoverkstad. För två veckor lossnade en av kylarslangarna (den går inte längre att hitta i motorrummet), motorn kokade och måste enligt Volvoverkstad bytas, det ska kosta 5000:- för motorn och 13000:- för arbetet. Jag har två frågor:
1. Kan man hävda att Volvo har slarvat med arbetet och har varit medvållande till motorskadan? Bilen står nu hos en annan Volvoverkstad jämfört med den som utförde servicen och enligt denna verkstad lossas kylarslangen vid den service som min kompis utfört på bilen. Volvoverkstaden som utförde oktoberservicen vägrar att ge någon ersättning alls.
Jag misstänker att en del av er kanske tycker att min kompis borde haft kollat på motortempen, motoroljud, osv, och ni kanske har en poäng, men jag tycker ändå att Volvo har ett ansvar här och det tycker även den Volvoverkstad som f.n. förvarar bilen. Om det är någon som håller med, vad kan man då göra? Hänvisa till serviceprotokoll (d.v.s. "bevis" att slangen har lossats under service och därefter inte monterats korrekt)? Kontakta Volvo centralt, vad har de för nummer?
2. Om nu inte Volvo vill bistå med en enda spänn, är det någon som har tips på en bra oberoende verksad i Stockholm, gärna nära Bålsta, som möjligen kan göra jobbet billigare än 13000:-?
Bilen är fullservad och alltid hos auktoriserad Volvoverkstad.
Mvh, Rolf Ottersten