Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#353451
Fred skrev:Det finns väl varning för låg oljenivå? Då kan den ju inte gå torrt utan att föraren får reda på det.

Servicebok hit och service bok dit...det står ingenting i konsumentköplagen om servicebok. Läs på om den så är fallet solklart! Finns på Konsumentverkets hemsida och är skriven på ett sätt som är enkelt att förstå (inga knepiga juridiska omskrivningar).
Nu var det ju inte bilfirman som talade om avsaknad av sevice utan försäkringsbolaget
Användarvisningsbild
av CarMan
#353459
Fred skrev:Det finns väl varning för låg oljenivå? Då kan den ju inte gå torrt utan att föraren får reda på det.

Servicebok hit och service bok dit...det står ingenting i konsumentköplagen om servicebok. Läs på om den så är fallet solklart! Finns på Konsumentverkets hemsida och är skriven på ett sätt som är enkelt att förstå (inga knepiga juridiska omskrivningar).
Nej, det finns inte. det kom först på bilar med 3000 mils intervall, just av den anledningen att det kan behövas fyllas på inom en sån intervall (isamband med deta har även oljetrycks vakten tagistbort, då den inte förstår av genomsnittskunden & att den varnar för dent (sen fans det säkert pengar o spara på att skippa den)
Användarvisningsbild
av camaro69
#353461
15 kkr låter billigt för ett motorbyte.

Varför köper man en bil utan att kontrollera bakgrundshistoria?
Saknas protokoll från service eller servicebok kanske man ska dra öronen åt sig?

Dra konflikten till sin spets och "torska" allt, kan också bli ett alternativ.

För att ta ordspråk ur verkligheten: "Den som gapar efter mycket ......"
"Det finns inga dumma frågor, bara dumma människor" :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
#353464
vi har nog inte fått hela sanningen.
prismässigt låter det som dom vil splitta på kostnaden för delarna & själv stå för hela kostnaden för bytet
av Fred
#353466
KKR skrev:Nu var det ju inte bilfirman som talade om avsaknad av sevice utan försäkringsbolaget
Kunden ska väl inte behöva prata med bilhandlarens försäkringsbolag?

Jag förstår inte varför så många här försvarar handlaren! Kunden köpte en bil av en stor volvohandlade som gick i god för att allt var i sin ordning. Drygt ett år och drygt 1000 mil senare visar det sig att motorn rasat. Varför den rasat kan vi bara spekulera om, men att det endast beror på att en service är missad tycker jag verkar otroligt.

Serviceboken visar att denna miss är gjort innan bilen såldes till TS vilket innebär att handlaren inte talade sanning! För mig känns det som att det är ganska enkelt att bevisa att felet fanns vid köpet och då ska kunden inte behöva stå för några kostnader!
av hansjkpg
#353469
Jag förstår inte varför så många här försvarar handlaren! Kunden köpte en bil av en stor volvohandlade som gick i god för att allt var i sin ordning. Drygt ett år och drygt 1000 mil senare visar det sig att motorn rasat. Varför den rasat kan vi bara spekulera om, men att det endast beror på att en service är missad tycker jag verkar otroligt.

Serviceboken visar att denna miss är gjort innan bilen såldes till TS vilket innebär att handlaren inte talade sanning! För mig känns det som att det är ganska enkelt att bevisa att felet fanns vid köpet och då ska kunden inte behöva stå för några kostnader![/quote]

Han har ju faktiskt kört 1000 mil , med taskig motor??? utan att märka något ?? OBS försvarar inte bilförsäljaren , men hur fasen BEVISAR man att felet fanns ?? motorn borde låtit illa om det nu vore fel på den , samt jag hävdar , se till att få se på serviceboken ( får man inte det är något skumt ) den säljaren verkar ha haft en dålig månad och var tvungen att sälja en bil . JAG hoppas ju naturligtvis killen får rätt , men det bevisar bara hur svårt vi bilägare har att få rätt
Användarvisningsbild
av SvenB
#353471
Fred skrev:
Kunden ska väl inte behöva prata med bilhandlarens försäkringsbolag?
Nej självklart inte, men jag uppfattade det som att trådskaparen försökt få ut reparationen på maskinförsäkringen på sin egen försäkring.
Användarvisningsbild
av SvenB
#353483
Fred skrev:Det behövs ju inte om konsumentköplagen fortfarande är gällande, dvs inom 3 år.
Jag tror vi pratar om olika saker. Du om att bilhandlaren skall ta sitt ansvar, konsumentköplagen. ( Vilket han skall göra). Jag om att få ut på makinskadeförsäkringen, styrka att bilen fått service enligt serviceschema (servicebok).

Hur nya bilar och vilken budget har du? Jag best&[…]

Ja, Brembo och Öhlins ju är ju hela grej[…]

Locket/kåpan sitter där på alla[…]

Ja precis, kan tycka det är lite märklig[…]