Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av joz
#353488
Vad är det för motor som sätts i? Antar att det är en beg-motor som sätts i. Beroende på skick och miltal på denna kan ju bilens värde både minska och öka i jämförelse med om inget hade hänt.
Användarvisningsbild
av SvenB
#353489
joz skrev:Vad är det för motor som sätts i? Antar att det är en beg-motor som sätts i. Beroende på skick och miltal på denna kan ju bilens värde både minska och öka i jämförelse med om inget hade hänt.
Man förutsätter väl att det är en utbytesmotor.
av Fred
#353500
Ja, ok KKR vi pratar nog om olika saker...men då undrar jag varför man ska ta till maskinskadeförsäkringen inom 3 år efter köpet? Om man köpt bilen privat kan jag förstå det men inte om den köpts av en handlare...det är bara det som är min poäng... :D
av Mistral
#353519
Först och främst måste jag beklaga det inträffade. Spelar ingen roll vem som bär ansvaret, hela suitationen är fördjävlig. Har man en sån pass ny bil ska inte motorn rasa (förutsatt att man sköter dom sedvanliga skötselråden med oljebyten, kollar vattnet m.m. mao basicsaker).

Sen är det tragiskt att bilbranschen fortfarande, precis som en del sagt, ligger ljusår ifrån samma krav som alla andra branscher inom försäljning. Jag jobbar själv med försäljning (ej bilbranschen tack och lov) och vet hur ortroligt viktigt det är att vara ärlig och uppriktig mot sina kunder. Vi pratar om ett förtroende och en tillit från kunden. Jag har aldrig under mina 12-15år som säljare ljugit för en kund. Skulle jag vilja behandlad så av en säljare? Nej. Sen har det säkert hänt en del missförstånd mella mig och en del kunder. Men inget som vi inte lyckats lösa till bådas tillfredsställelse.

Får att hålla mig on topic. Självklart ska firman ta sitt ansvar. Jag kan förstå att försäkringsbolaget inte är speciellt sugen på att ta kostnaden. Dom har tydliga riklinjer och policys som dom följer "slaviskt" och dom bär inte ansvardelen i denna soppa. Konsumentköplagen ger TS rätt och om detta är en Volvohandlare så bör han tänka till både en och två gånger när dessutom hela bilbranschen går på knäna, speciellt dom svenska märkena.

Jag tvivlar på att Volvo (HK) skulle anse att det vore bra publicisitet med en kund som faktiskt har handlat i god tro och litat på säljarens vitsord om bilens skick påvisats motsatsen. Vore det ett företag som vore rädd om dels sitt eget rykte men även vill få fler kunder/behålla han som potentiell kund i framtiden har man denna smäll och löser det smidigt. Sen kan man undra varför inte servicelampan lyste? Verkar ligga mer än en hund begraven.

Kan berätta en sann anekdot som fick mig att häpna. En av mina bästa kompisar berättade om en historia som utspelade sig på ett hambugerhak i norra sve under 90-talet. Min kompis satt och käkade en burgare då två äldre män klev in och beställde samt satte sig vid ett bord ganska nära. Dom pratade om deras försäljning och om bilar. Kompisen förstog att dom var bilhandlare (märken okänt). Helt plötsligt säger den ena av dessa herrar..

- Nu ska du få höra. Vet du vad som hände mig idag?

Den andra mannen svarar, näää vadå?

- Det kom in en kund och klagade på en bil jag sålde förra veckan

Jaha, svara den andra mannen.

- Det bisarra är att det är den första kunden jag varit 100% ärlig till på 30år och så kommer han och klagar.

Min kompis höll på att sätta burgaren i halsen. Jag tycker detta kanske kan vará en hint om hur bilhandlarna kan agera och att man tuvärr måste vara på sin vakt. Jag tycker det är fördjävligt rent ut sagt. Inte meningen att du som kund ska vara utbildad mekaniker för att våga köpa en bil av en handlare. Det ska bygga på helt andra aspekter såsom förtoende, ärlighet och stor servicekänsla.

Lycka till och vik aldrig ner dig.
Användarvisningsbild
av SvenB
#353567
Mistral skrev:Verkar ligga mer än en hund begraven.
En hel kennel kanske. Sen kan man ju undra, varför TS kört 1.300 mil utan service på en bil som man inte vet när den servades? Och frågan kvarstår: När fick TS reda på att 6.000 milservicen inte var gjord? Men mer än 50% SKALL Volvohandlaren betala.
#353832
Om en bil inte har genomgått föreskrivna servicear skall detta anges i varudeklarationen. Finns avgöranden i ARN angående detta.
#353843
ljungström skrev:Om en bil inte har genomgått föreskrivna servicear skall detta anges i varudeklarationen. Finns avgöranden i ARN angående detta.
Men var finns den varudeklarationen någonstans idag så man kan åberopa den som bevis?
#353860
Detta hör inte till ämnet men jag måste bara bemöta påståendet att bilförsäljare på något vis skulle "ligga efter" övriga försäljningsyrken i kundvård osv. Jag har sålt bilar sedan jag var 17 år, återförsäljaren jag jobbar för är bland de allra bästa i landet på kundnöjdhet i generalagentens (Toyotas) undersökningar. Att vi sköter våra kunder bevisas också av att vi har högst marknadsandel på vårt distrikt. Man är med andra ord van att leva upp till högt ställda förväntningar. Därför blir jag också ofta både besviken och förvånad över den servicenivå man själv erbjuds när något skall inhandlas.

I våras skulle vi renovera vårt kök. Besökte därför ett antal "köksbutiker" eller vad man ska kalla det. Ett köks-köp är ju på något vis att likna vid ett bilköp, det rör sig om stora summor pengar och en produkt som man ha under en längre period. Som själv varandes säljare kunde jag inte annat än bli förbannad över det bemötande som vi fick:

Säljare nummer 1: Vi går runt, tittar på olika alternativ och hittar en köksmodell (eller vad man ska kalla det) som liknar det vi har tänkt oss. Frågar den snorkiga försäljningsassistenten om de har någon broschyr och möjligen också någon prislista eller i vart fall en prisuppgift på utställningsköket. Får till svar "Det där är ett av våra billigare kök" i mycket nedlåtande ton (hur kan vi ha så dålig smak att vi vill ha ett sånt hemskt kök!) och efter mycket letande hittar hon en broschyr från förra året. Någon prisuppgift lyckas hon dock inte prestera. Därefter kör hon oss i princip på dörren - hennes kollega köksarkitekten är upptagen, nog borde vi väl veta bättre än att bara släntra in oanmälda. Vill vi komma tillbaka ska vi boka en tid med denna köksarkitekt. Vi vill inte komma tillbaka.

Säljare nummer 2: Kan inte sin produkt (svamlar och försöker istället smöra sig in) och pratar dessutom bara med min hustru. Klassiskt misstag, precis som att bara prata med mannen om det skall säljas bil. Ska du sälja något i den här prisklassen måste du få med båda makarna på tåget. Säljaren ringer dock och följer upp efter några dagar vilket är positivt.

Säljare nummer 3: Trevligt, tar sig tid, förklarar, ritar upp hur vi har tänkt oss osv. Lägger säkert 30-40 minuter på oss. Lovar att återkomma med ett prisförslag och en ritning. Detta var i februari. Har inte fått något förslag ännu - trots att säljaren fick alla möjliga kontaktuppgifter. Bedrövligt.

Vi är båda universitetsutbildade, helt normalt klädda och vår nya och tämligen dyra bil stod fullt synlig utanför respektive butik. Vi var båda överens om att ett nytt kök skulle inhandlas - trots detta så lyckas de säljare som vi råkade ut för få oss att istället renovera den befintliga köksinredningen. Fin prestation.

Nä, jag tror inte att bilbranschen ligger efter övriga försäljaryrken i fråga om service och kundbemötande.
#353863
StringerBell skrev:
ljungström skrev:Om en bil inte har genomgått föreskrivna servicear skall detta anges i varudeklarationen. Finns avgöranden i ARN angående detta.
Men var finns den varudeklarationen någonstans idag så man kan åberopa den som bevis?
Rekommenderas att återförsäljaren spara ett exemplar (med kunden signatur) upp till tre år. Kunden skall också få ett exemplar. Slarvas dock mycket med detta,
av Fred
#353879
ljungström skrev:...återförsäljaren jag jobbar för är bland de allra bästa i landet på kundnöjdhet i generalagentens (Toyotas) undersökningar. Att vi sköter våra kunder bevisas också av att vi har högst marknadsandel på vårt distrikt.
Toyota ligger ljusår före Volvo i detta avseende så jag tvivlar inte en sekund på ditt påstående.

Mvh
/Fred
XC90 eller V90CC

Funderar på att byta in min V90 till en nya[…]

Dra släp XC40

Jo då har jag dragit ett 1300kg kåpsl&[…]

Brainys V60

Vet ej, men det lustiga är att när jag h[…]