- tis 15 dec 2009, 21:49
#353860
Detta hör inte till ämnet men jag måste bara bemöta påståendet att bilförsäljare på något vis skulle "ligga efter" övriga försäljningsyrken i kundvård osv. Jag har sålt bilar sedan jag var 17 år, återförsäljaren jag jobbar för är bland de allra bästa i landet på kundnöjdhet i generalagentens (Toyotas) undersökningar. Att vi sköter våra kunder bevisas också av att vi har högst marknadsandel på vårt distrikt. Man är med andra ord van att leva upp till högt ställda förväntningar. Därför blir jag också ofta både besviken och förvånad över den servicenivå man själv erbjuds när något skall inhandlas.
I våras skulle vi renovera vårt kök. Besökte därför ett antal "köksbutiker" eller vad man ska kalla det. Ett köks-köp är ju på något vis att likna vid ett bilköp, det rör sig om stora summor pengar och en produkt som man ha under en längre period. Som själv varandes säljare kunde jag inte annat än bli förbannad över det bemötande som vi fick:
Säljare nummer 1: Vi går runt, tittar på olika alternativ och hittar en köksmodell (eller vad man ska kalla det) som liknar det vi har tänkt oss. Frågar den snorkiga försäljningsassistenten om de har någon broschyr och möjligen också någon prislista eller i vart fall en prisuppgift på utställningsköket. Får till svar "Det där är ett av våra billigare kök" i mycket nedlåtande ton (hur kan vi ha så dålig smak att vi vill ha ett sånt hemskt kök!) och efter mycket letande hittar hon en broschyr från förra året. Någon prisuppgift lyckas hon dock inte prestera. Därefter kör hon oss i princip på dörren - hennes kollega köksarkitekten är upptagen, nog borde vi väl veta bättre än att bara släntra in oanmälda. Vill vi komma tillbaka ska vi boka en tid med denna köksarkitekt. Vi vill inte komma tillbaka.
Säljare nummer 2: Kan inte sin produkt (svamlar och försöker istället smöra sig in) och pratar dessutom bara med min hustru. Klassiskt misstag, precis som att bara prata med mannen om det skall säljas bil. Ska du sälja något i den här prisklassen måste du få med båda makarna på tåget. Säljaren ringer dock och följer upp efter några dagar vilket är positivt.
Säljare nummer 3: Trevligt, tar sig tid, förklarar, ritar upp hur vi har tänkt oss osv. Lägger säkert 30-40 minuter på oss. Lovar att återkomma med ett prisförslag och en ritning. Detta var i februari. Har inte fått något förslag ännu - trots att säljaren fick alla möjliga kontaktuppgifter. Bedrövligt.
Vi är båda universitetsutbildade, helt normalt klädda och vår nya och tämligen dyra bil stod fullt synlig utanför respektive butik. Vi var båda överens om att ett nytt kök skulle inhandlas - trots detta så lyckas de säljare som vi råkade ut för få oss att istället renovera den befintliga köksinredningen. Fin prestation.
Nä, jag tror inte att bilbranschen ligger efter övriga försäljaryrken i fråga om service och kundbemötande.
Toyota Avensis 2,2 D-Cat Premium Touring -09
Volvo 245 GL -88
Volvo 244 L -77