Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av metalHJ
#339651
Har nyligen köpt ny bil, Volvo V40 2.0T -01 och jämförde försäkringar på compricer. Dina försäkringar ligger bland dom bästa med bilen stående på mig 24 årig kille, och rent spontant känns företaget relativt seriöst och pålitligt.

Kollade även på Volvia såklart, men där landade premien betydligt högre än på Dina Försäkringar.

Flera alternativ som höll toppen i att vara billiga var, Atava och Solid. Någon erfarenhet om dessa företag?

Ös på med tips och idéer, är väldigt tacksam :) /Pontus
#339871
Personligen så har jag inget att säga om Dina försäkringar, eller Atava eller Solid heller för delen.

Men har hört en hel del dåligt om Atava. Så för egen del så varnar jag för dom ta inte bara första bästa försäkring sätt dig och kolla vad som ingår i det du betalar för!
#341737
Jag tycker att Aktsam ofta har haft vettiga priser på sina så kolla dem också, brukar inte komma med på pricerunner etc.

Kör förnärvarande Volvia men det beror endast på att jag med dem har maskinskada till 15 000 mil....
#342710
Stort tack för feedback!

Ska nu meddela att det tillslut blev Dina Försäkringar, så jag hoppas din mamma har bra uppfattning Brainy :wink: skämtåsido!

Rent spontant känns bolaget faktiskt väldigt seriöst, bra kundservice, tydliga försäkringsbrev och verkar inte vara något fuffens i det finstilta!

Helförsäkring, 6.171 kr. Då inräknat tilläggsförsäkring vid djurkollision och tillägg för att plocka ut hyrbil vid driftstopp med bilen. Som vanligt betalar dom 75% av hyrbilskostnaden, och försäkringstagaren 25%.

Djurkollisionsförsäkringen omfattar kostnader upp till 6000 enligt försäkringsbrevet, men självrisken på vagnskada ligger på 4000. De andra 2000, vart tar de vägen om jag skulle behöva utnyttja vagnskadeförsäkringen? Mer exakt står det så här:

"Tilläggsförsäkringar

Djurkollision: Ja. Ersätter utan självrisk högst 6000 kr vid kollision med djur (Dock ej fåglar)."

Om jag förstår det rätt, så är detta en renrakad tilläggsförsäkring som går att lägga till även på en halvförsäkring. Alltså har den inget direkt att göra med helförsäkringen!

För jag vill minnas vid min sista djurkollision (Med den beryktade Golfen) så hade jag bara halvförsäkring, men med en liknande tilläggsförsäkring vid djurkollision! Bolaget då var Salus Ansvar, och efter utredning (Arver skulle ha närmare 70.000 för att reparera :shock: ) fick jag 6000 kr. insatt på kontot och bilen var min!
#380819
metalHJ skrev: Djurkollisionsförsäkringen omfattar kostnader upp till 6000 enligt försäkringsbrevet, men självrisken på vagnskada ligger på 4000. De andra 2000, vart tar de vägen om jag skulle behöva utnyttja vagnskadeförsäkringen? Mer exakt står det så här:

"Tilläggsförsäkringar

Djurkollision: Ja. Ersätter utan självrisk högst 6000 kr vid kollision med djur (Dock ej fåglar)."

Om jag förstår det rätt, så är detta en renrakad tilläggsförsäkring som går att lägga till även på en halvförsäkring. Alltså har den inget direkt att göra med helförsäkringen!

För jag vill minnas vid min sista djurkollision (Med den beryktade Golfen) så hade jag bara halvförsäkring, men med en liknande tilläggsförsäkring vid djurkollision! Bolaget då var Salus Ansvar, och efter utredning (Arver skulle ha närmare 70.000 för att reparera :shock: ) fick jag 6000 kr. insatt på kontot och bilen var min!

Djurkollisionstillägget täcker ju självrisken på vagnskadeförsäkringen (max 6000kr), har du en självrisk på 3000kr så täckes den, har du en på 6000kr så täcks den, har du en på 10000kr så får du betala 4000kr utav den. Dom "resterande" 2000kr är inget du "får tillgodo". Har du bara halvförsäkring så får du maximalt 6000kr att laga bilen för. Själva skadan går ju på vagnskadeförsäkringen, har du ingen sådan så har du ju ingen försäkring som täcker dina skador, kort sagt...

Gäller inte deras tillägg vid fåglar förresten? Visste jag inte.. Har själv Volvia, dom tar ju alla djur. (Smackade en duva lr va de var i ca 90km/h mitt på vindrutan... Rutan höll visserligen men kollade upp de me dom)
av Lazy
#380903
Mitt tips är att lägga alla försäkringar (person, barn, barnbarn, hus,fritidshus,bil)
hos samma försäkringsbolag för att få ner kostnaderna. :lol:
Jag har lagt alla mina hos Folksam.

De flesta XC90 är välutrustade. Det komm[…]

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsma[…]

Som ämnesraden antyder har jag nyligen bytt s[…]