Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#327334
Ofta får man höra att det inte går att sälja en BMW eftersom man bara blir nerringd av en massa konstiga och halvkriminella människor. Eftersom jag förra året sålde min BMW 530 E39 utan några som helst problem så blev jag närmast chockad över mängden puckon som hör av sig när jag försöker bli av med en vanlig Volvo S40 T5 AWD: http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_S ... ?ca=11&w=3

Kunde aldrig ana att alla Sveriges snåljåpar, svarthandlare och allmänna puckon var ute efter att åka Volvo i höst.

-Blir uppringd av en snubbe som vrålar "hundratusen, hundratusen!" i örat. Några mer ord i den konversationen kom aldrig för när jag sade nej så slängde han luren i örat.

-Bytesförslag mot Volvo XC90 -04 och lägga pengar imellan. (Jag letar efter cab, ingen jäkla SUV)

-Mailbud på 80.000 (kollade upp hans mail, det var en svarthandlare som brukar köra handpenning mot överlåtelse av bilen. Sedan sticker de bara)

-En finne som tyckte jag skulle köra över bilen till Finland åt honom

-Bytesförslag mot en Citroen C5 Kombi

Vad är det som är så svårt för folk att läsa en enkel annons? Om jag vill byta till en cab, varför ens skicka över förslag på en XC90?

Hittils har det varit 2 seriösa spekulanter, men ingen av dem har handlat än.

En ganska poänglös tråd men jag vill bara uttrycka den formliga chock jag fick av problemen med att försöka bli av med bilen. Bilen är annonserad i en månad vid det här laget och antalet riktigt seriösa spekulanter är skrämmande få. Då är jag ändå billigast på blocket på AWD modellen.
#327341
Att folk är inkapabla att förstå vad man skriver i annonser är inget nytt. DEt är nåt man lär leva med när man sätter ut en annons. Skambud, folk som vet vad saker är värda, tjatare, velare, folk med bytesförslag på i princip vad som helst... Allt såt fåt man räkna med. Roligaste Men det som gäller är att ha tålamod och vänta, finns inget annat att göra såvida du inte byter in bilen nånstans då.
#327342
Lite av poängen är att så fasligt många varnade när jag skulle sälja BMWn att det skulle dyka upp en massa knäppskallar. Det gjorde det verkligen inte utan det var 3 spekulanter som tittade på bilen varav 1 köpte den.

Här har det snurrat runt 20 pers där de flesta har haft en massa synpunkter men inget har haft några intentioner att köpa själva bilen :evil:
#327343
Det är som vanligt när man ska sälja grejjer, sätter man tillräckligt lågt pris så får man den såld snabbt till en seriös spekulant. Sätter man ut den för vad man tycker den är värd så får man i regel vänta lite längre och stå ut med "puckon" efter vägen.
Du ska se att de som har sina ute för ett högre pris inte får dem sålda heller.

Det är bara bita i det sura och vänta ut den rätte köparen!
#327348
Är helt klart inne på spelets regler men den här gången tar köparna priset. Jag har inte heller satt ett särskilt högt pris utan är tvärtom billigaste bland alla AWD modeller. Men det verkar helt enkelt saknas köpare.

En annan reflektion är att väldigt få köpare verkar vara intresserade av själva bilen utan frågeställningen handlar nästan enbart om hur billigt de kan få bilen. Är Volvoköpare bara intresserade av att köpa billigt? Ingen som vill ha en fin bil i bra skick? Här finns en stor skillnad mot BMW spekulanterna då nästan alla frågor då handlade om bilens utrustning och skick - inte om priset. Sådant är tråkigt tycker jag.
#327395
Jag tycker din beskrivning låter som lite "blocketsyndrom" i största allmänhet... har haft många annonser ute (dock ej bilar) under de senaste åren och tycker det verkar som ett stort antal lycksökare kollar in vettigt (lågt) prissatta annonser för att försöka sänka priset ytterligare och själva göra en hacka...
Jag har ute lite samlarversioner av Disneyfilmer som normalt intresserade vet är rejält dyra, ändå får man mängder med prisförslag på tior för att "dom är begagnade ju.." eller "det finns billigare i småland..."
Typiskt blocket....

/Thomas
#327716
Sedan så har vi ju den sköna bytesmatematiken som dyker upp hela tiden. Om någon vill byta in sin bil som de har ute för 180.000 - då tänker jag inte lägga 100.000 mellan!

Vad är det med folk? Är det någon slags lokal inflation i Stockholmsområdet som gör att min bil alltid är mindre värd i förhållande till annonspriset jämfört med andras? Hade jag haft bilen ute till ett dyrare pris än andra så kanske man skulle kunna diskutera i de banorna men eftersom det inte finns en enda AWD billigare så börjar jag bli hjärtligt trött på detta. :evil:

Lyckligtvis sitter jag inte i sjön så jag kan i många fall skratta åt folk. Senast i raden är en kille som vill värdera sin Mercedes CLK som -01 bara för att fälgarna är från då. Att bilen är tillverkad -99 verkar vara en detalj som han gärna missar...
#327778
Tyckte det var likadant när jag skulle göra mig av med min gamle 850. Alla möjliga hörde av sig och alla med sina säregna förslag. Vissa ville byta mot bilar i 150 000-200 000 kronersklassen, min låg ute för 20 000 och jag kunde tänka mig lägga min bil plus lika mycket i handpenning vilket jag skrev i annonsen. En annan ville göra en delbetalning i form av en moped. En tredje la ett skambud via mejl. Den fjärde saknade tydligen chatt-kompisar och envisades med att inte ringa utan mejlade tusen frågor i separata mejl. Femte ville byta sin 855 med rasad motor så jag kunde få något att skruva med på helgerna... Mycket gediget
.
Men visst blev den såld! Blir säkert samma visa när jag säljer min V40 snart :P

Ja, Brembo och Öhlins ju är ju hela grej[…]

Locket/kåpan sitter där på alla[…]

Ja precis, kan tycka det är lite märklig[…]

Går att röktesta med sån vape-cig[…]