Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#352308
Kanske man inte tänker på i stundens hetta, men de flesta mobiler är idag utrustade med kamera.
Är man med om en olycka kan man alltid fotografera platsen över belysning, skyltning, regnr, körkort, skador på motparts bil m.m.

Det är mycket lättare att komma ihåg detaljer efteråt då.

Blev påkörd i sidan och efter ett tag så hörde motpartens försäkringbolag av sig och frågade om jag kom ihåg om vindrutan var sönder på den som körde på mig.
Svarade att jag kan skicka över bilder över bilarna (Vindrutan var inte sönder för den delen på motpartens bil efter olyckan) och försäkringbolaget hörde inte av sig mer efter det till mig.
#352316
ja, det är mycke man inte tänker på, när olyckan är framme. men om man läser denna o några andra trådar, så har man lättare för at handla rätt. du har då en minnesbild över hur man bör göra.
#352769
Mitt tips är vid denna typen av händelser:
Ring polisen, om det inte blivit någon personskada på någon av de inblandade personerna, så brukar de inte kunna prioritera händelsen, dvs inte ha möjligheten att åka ut till kollisionsplatsen om det inte finns möjlighet för polisen att prioritera detta. Annat är om brott föreligger. Försäkringbolagen har möjlighet att reda ut ansvars/vållandefrågan.
Det är möjligt att ringa polisens "LKC" (länskommunikationscentral) och be dem göra en "minnesanteckning" över händelsen. De kommer bl.a att fråga om samtliga inblandade fordons regnr. Kan man inte, av någon anledning, inte fylla i en skadeanmälningsblankett m.m vid skadeplatsen så är det bra om samtliga regnr lämnas till polisens, LKC. På så vis samtliga parters regnr kända och försäkringsbolagen kan således göra en ansvars/vållandeutredning.
#352998
vid vanliga krockar så ska man inte ringa polisen, det är inte deras jobb att titta på buckliga bilar, eller tala om hur man fyller i en skade anmälan.
Det är ni som förare som ska tareda på hur man fyller i en sån & var man får tag på en (kan vara bra att ha 2 liggande i bilen jämt) Ni ska också veta hur ni får tag på en bärgare.
#353135
Ett annat tips, ta uppgifterna med regnr och körkortsnummer. Sen kan man fylla i var och en för sig. Då är det upp till försäkringsbolagen att reda ut frågan sen men ta för guds skull uppgifterna om motparten! Detta är om man inte kommer överens/inte har tid att ens fylla i första sidan. Jag har gjort detta där motparten körde på bakifrån, jag fyllde bara i hans uppgifter med regnr och körkortsnummer så löste Volvia resten.

Sen är det mycket riktigt ALLTID den som kör på bakifrån som blir vållande (så länge du inte bytt fil felaktigt eller så).
#363614
CarMan skrev:vid vanliga krockar så ska man inte ringa polisen
Det är en direkt felaktighet. Dessvärre börjar det bli vanligare och vanligare hos folk att resonera så. Var det kommer ifrån bör man bara spekulera om. (Fikarummet, kollega, myndighet eller annat?)
Händelsen ska rappoteras eller anmälas till polisen då man anser att brott föreligger. Det är sedan upp till polisen att informera, prioritera och informera om utredning ska genomföras, varför utredning läggs ner eller varför ärendet prioriterats bort.
Se även mitt ovanstående svar.

MVH
XC90 eller V90CC

Funderar på att byta in min V90 till en nya[…]

Dra släp XC40

Jo då har jag dragit ett 1300kg kåpsl&[…]

Brainys V60

Vet ej, men det lustiga är att när jag h[…]