Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#200340
Som en del redan sett så krockade damen för tre veckor sedan.

Jag har tidigare behövt ha kontakt med Volvia efter en olycka och det var inga problem alls så jag är nu mycket less och besviken.
Hon mår förutom av olyckan oerhört dåligt av deras sätt att agera och det gör mig förbannad.

Det har nu gått tre veckor sedan olyckan, det som händer är att handläggaren från volvia skickar ett mail där hon ber att få in en komplementering, den skickas in och det tar några dagar, sen så kommer ett till mail om att hon vill få in någonting annat. Det senaste som begärdes in var att hon skulle skriva under på att nykterhetskontrollen som gjordes vid olyckan inte gav något utslag. Ändå så krävde hon redan för två veckor sedan att få in en fullmakt på att hon får se polisutredningen där det klart och tydligt står att utandningstestet visade 0.00promille.

Jag hade uppskattat om dom istället för detta hattande i tre veckors tid hade väntat en vecka med första mailet och sen begärt in allt dom behöver så det slipper rivas upp precis hela tiden.

När jag försöker ringa till handläggaren så kommer jag bara till en datorröst som säger att anknytningen för tillfället inte finns på plats. Ingenting sägs om när hon ska gå att nå.

Så förra veckan, två veckor efter olyckan, så ringde jag till deras växel och fick äntligen prata med en människa. Det enda det samtalet gav var att dom hade inte tittat på bilen än då det var verkstans ansvar. Verkstaden dit deras bärgare kört bilen. Så jag påpekade att när jag var dit och tömde bilen så visste dom inte ens om att dom hade den inne så jag fick själv leta reda på den på området. Svaret då var bara att "ja men det ska dom veta"
Så jag bad vänligt personen att ringa till verkstaden och påminna verkstaden, det värsta som kunde hända var ju att det hamnade högre upp i högen om dom nu verkligen visste om bilen. Men skulle det ringas dit så var det minsann jag som fick göra det.

Hon garanterade även mig att det beslut som verkstaden gav var det som gällde så det slutade med att jag fick ringa till verkstaden. Som mycket riktigt inte kände till att bilen fanns på deras domäner, än mindre att dom skulle besikta den åt volvia. Men iaf så kikade dom på den i onsdags och sa att den skulle skrotas, jag fick även veta att motpartens försäkringsbolag då varit och kikat på den så jag ringde även upp dom som då sa att den bilen kommer att lösas in.
Så slutet av förra veckan gick åt till att leta ny bil. (hittade en kalasfin v50 2.5T -06)
Sent i eftermiddags så kommer det ett mail från handläggaren där hon undrar varför vi inte betalt in självrisken till verkstaden ännu så dom kunde börja laga bilen.

Ursäkta? dels så skulle väl bilen pressas och dels så har ni ju inte sagt ett ord om vållandefrågan ännu.
Så nu har det alltså gått tre veckor och vi har tydligen inte ens ett klart besked om vad som händer med bilen ännu. Ska dom nu börja laga den så lär ju inte vi ha bilen tillbaka förrän i höst. Sånt där måste ju gå snabbt så vi blir lidande så kort tid som möjligt. Gissa om jag kommer kräva mycket från stilleståndsersättningen.

Jag vet inte om det var jag som fick en förskönad bild av verkligheten senast jag behövde ha kontakt med dom så jag nu är för kräsen. Men jag anser inte att man ska hitta på nya saker dag ut och dag in som man begär att få in skriftligen via post, nog tusan borde dom vara tillräckligt rutinerade för att veta något så när från början vad som krävs. Dessutom då jag för 2.5v sedan ringde till dom för att få veta om vi missat att skicka in något eller om dom har fått allt dom behöver. Självklart kom jag ju inte fram till handläggaren utan fick prata med en annan handläggare men hon sa att allt som behövdes i ärendet fanns inskickat redan.

*suck*
/Anders
Användarvisningsbild
av Fluffen
#200440
Lider verkligen med dig, Tråkigt när det inte funkar. :cry:
Jag tycker det borde vara en självklarhet att kunna byta handläggare om du/ni inte är nöjda.

Hur går det med damen då? Har knäet blivit bättre?
av DDD
#200496
Det var tråkigt att höra att det inte flyter på.

Utan att veta detaljer om skadeärendet eller handläggningen så borde aggerandet från försäkringsbolagen vara att samla in samtliga viktiga uppgifter snarast möjligt efter det att skadan inträffade. Vid skaderegleringen början så bör en erfaren handläggare kunna veta vilka upppgifter som behövs tas in för fortsatt skadereglering.

Att kunna få kontakt med den som fattar beslut i ens en ärende är viktigt. Av vilken anledning fick du inte byta handläggare? Tala med chefen för handläggaren och be att få byta handläggare.
av matzen10
#200517
DDD skrev:Att kunna få kontakt med den som fattar beslut i ens en ärende är viktigt. Av vilken anledning fick du inte byta handläggare? Tala med chefen för handläggaren och be att få byta handläggare.
Det var samma för mig när jag bad att få byta handläggare p.g.a. denne sällan var/är på sitt arbete samt inte tar kontakt med mig inom rimlig tid (fem månader). Överväger att ta juridisk hjälp (via Phantoms förslag) för att få ordning och ett avslut/ställningstagande. Så jag antar att det är en intern policy. Men en ursäkt fick jag av annan handläggare; alltid något ;-).

M V H
---> Matz
av Psyko
#200643
Kan bara instämma med övriga att det är tråkigt med en besvärlig hantering.
Så ska det ju inte behöva vara och självklart borde man kunna byta handläggare
om man inte känner sig nöjd.

Är ju lite förvånad att verkstan inte visste att dom hade bilen :roll:

Klart som faan dom måste veta det, annars har dom ju bristande rutiner
vid mottagningen av nyckeln som bärgaren lämnar.

Frustrerande att få dubbla budskap dessutom om verkstaden gett information
om att den ska skrotas borde ju rimligvis även bolaget veta detta om
det inte är så att Verkstaden räknat fel och bolaget ändå bedömmer att
värdet på bilen är så pass högt att den ska lagas istället.

Beklagligt är det enda jag kan säga.
Användarvisningsbild
av Brainy
#200645
Nycklarna ligger här hemma, ambulansmännen pulade ner dem i hennes väska.
Verkstadskillen sa dessutom att han verifierat inlösningen med volvias inlösengrupp...

Jaja, i vilket fall så är det nu bekräftat att den blir inlöst. Återstår bara att se hur många veckor till det kommer att ta innan dom kommer med ett bud.

Tack för stödet.
Användarvisningsbild
av Brainy
#203451
Jag har idag återigen talat med min otroligt snorkige handläggare som inte låter mig komma till tals och bara upprepar det hon redan sagt när jag försöker ifrågasätta något jag inte håller med om.

Efter att hon idag babblat oavbrutet i 2 minuter så passade jag när hon kipade efter luft på att fråga om jag också fick säga det jag faktiskt ringde upp henne för att säga "Ja jag ska bara prata färdigt först" så fortsatte hon en stund till att upprepa samma sak med olika ord några ggr.

Jag blir så fruktansvärt förbannad på människan, jag köper en tjänst av hennes arbetsgivare och då ska hon minst av allt lyssna på mina frågor!

Jag har mycket svårt att se att jag i fortsättningen kommer att välja att ha min försäkring hos det här bolaget.

:(

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]