Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Chrillev90
#1543918
Hej!

Ny användare här! Och vet inte om detta inlägg ligger rätt, men annars får man gärna flytta det där det ska vara. 😊

Jag lämnade in min v90 för en lagning av bakre diffusern efter att mån kört på min bil i en rondell.

Hämtade hyrbil på måndagen och lämnade in min bil.
Dagen efter så ringer man från bilia och berättar att det hänt en olycka med min bil, det hade tydligen sågats fronten och sågat av mina sido speglaroch klippt alla kablar . (Volvo v90 r-design) på bilia.

Dom skulle självklart lägga en prio 1 på denna bil. Detta var 2 veckor sedan.
Diffesuern är fortfarande restad. Och bilen står fortfarande utanför bilia i deras inhängnad utan nån typ av åtgärd.

Nu i morse fick jag en dålig känsla över min bil så jag körde ut dit och det visade sig att den nu var mer skadad. Repor på frontskärmen och skador på huven som nån typ försökt bryta upp denna. Och stulit vindavvisarna på alla fönster.
Och ingen från bilia har hört av sig till mig om hur läget ligger till.

Ska dock åka dit i morgon och kolla vad fan som händer med bilen.

Är det nån som vet vad som gäller nu?
Vad har jag rätt att kräva av Volvo nu?
Jag har fått låna en bil av Hertz med 2500:- i självrisk som jag ligger ute med. Bilen månad på obestämd tid för att ingen hör av sig vad som händer.

Min bil är dessutom röd och jag är rädd att det bli färgavvikelser efter byte av fronten.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1543926
Fruktansvärt tråkigt det som hänt dig och bilen.
Vad som gäller rent praktiskt vet jag inte, men jag tycker du ska höra vad verkstaden säger och erbjuder. Rent lagligt övergår nog ansvaret på verkstaden och då blir det deras försäkring som ska stå för reparationen. Det bör även vara så att dom får stå för hyrbilen under tiden.

I övrigt angående färgskiftningar efter ommålning så är det nog samma som gäller om det hade hänt på gatan hemma hos dig som någon stulit från bilen.

Att skrika och gorma brukar aldrig vara en bra ide. Saklig och lyssna på deras förslag. Fundera och be att få tänka om du känner att det behövs. Hör med ditt eget försäkringsbolag om vad som gäller.
av Chrillev90
#1543934
EbbevonVolvo skrev:Fruktansvärt tråkigt det som hänt dig och bilen.
Vad som gäller rent praktiskt vet jag inte, men jag tycker du ska höra vad verkstaden säger och erbjuder. Rent lagligt övergår nog ansvaret på verkstaden och då blir det deras försäkring som ska stå för reparationen. Det bör även vara så att dom får stå för hyrbilen under tiden.

I övrigt angående färgskiftningar efter ommålning så är det nog samma som gäller om det hade hänt på gatan hemma hos dig som någon stulit från bilen.

Att skrika och gorma brukar aldrig vara en bra ide. Saklig och lyssna på deras förslag. Fundera och be att få tänka om du känner att det behövs. Hör med ditt eget försäkringsbolag om vad som gäller.
Jag jobbar själv med service så gapa och skrika är inte min filosofi ☺️

Ska ta mig dit i morgon och höra hur dom tänker göra här..
jag är bara grymt besviken på att dom säger prio 1 men sen står bilen på samma ställe och skadorna blir bara fler och fler. Visst förstår jag att det kanske inte finns reservdelar att tillgå heller i dessa tider,

Jag tänkte kanske mer att dom kompenserar mig på nått sätt för allt strul. 😊
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1543935
Det som brukar vara "enklast", om dom vill, är nog en gratis service. :-)
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1543939
Ta bilder på allt med, det kan visa sig behövas ibland samt när den är klar så be en från verkstaden följa med ut så ni kan inspektera den tillsammans så kan man direkt diskutera eventuella frågor :-)
Användarvisningsbild
av Derank
#1544041
Har själv råkar ut för inbrott/skada på verkstad och det går på bilens försäkring. Och allt kan ju hända så jag förstår inte varför du skulle få någon ersättning av verkstan.
av Chrillev90
#1544109
Uppdatering:

Var förbi bilia idag och frågade om status på bilen.
Jo den skulle vara klar i morgon…
Tyvärr är den i ännu värre skick nu och blir bara lovad till 100% att dom skulle ringa idag och uppdaterad.
Tyvärr har ingen hört av sig idag heller, jag får alltså jaga dom för få nått ut dom men ingen svarar eller hör av sig.
Det som skulle ta 3 dagar är nu uppe i 5 veckor.
Bilen demolerad och även påkörd inne på bilias område..

Vad hade ni krävt av Bilia i ett sånt här läge?
Jag jobbar själv med service och hade åtminstone kontaktat en kund om status.. men dom gömmer sig bara.
Detta gäller Bilia Jägersro Malmö verkstaden.
av Lobocut
#1544128
Du har rätt att kräva att dom ersätter skadorna givetvis. Sedan har du även rätt att få ersättning för extra utgifter som detta medför. Så en hyrbil borde dom rimligtvis stå för majoriteten av kostnaden. Sedan ska du INTE använda din försäkring till detta. Det är bilia som har orsakat skadan, då är det deras försäkring som ska användas. Orsaken till att dom vill att du ska använda din försäkring, är för att det blir billigare för dom. Din självrisk ligger på fyrsiffrigt belopp, medans bilias ligger på minst femsiffrigt belopp. Plus att det skulle drabba det försäkringsbolag som du har, som i slutändan drabbar alla med högre premier.
Användarvisningsbild
av Derank
#1544130
Det kommer gå på hans försäkring såklart, inget konstigt med det, det har ju noll betydelse. Och är det någon anna lastbil el vad det nu är som har kört på han, går det på den bilens försäkring, och 5v jobb, låter det ju som om ett flyplan störtat ner i bilen. Hursom kommer inget att gå på bilias försäkring, och det gör det inte oavsett vart du skulle ha lämnat bilen, det komemr gå på din el den som kört på dig, försäkring.
av Lobocut
#1544135
Självklart har det betydelse för vems försäkringsbolag det drabbar. Kostnaderna tas alltid ut på kunderna i försäkringsbolaget. Aldrig fått papper från ditt försäkringsbolag där dom måste höja kostanden för din försäkring på grund av " ökade kostnader"? Det ska tas via bilias försäkring.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... rsattning/

https://www.hallakonsument.se/varor-och ... erkstaden/

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]

Hej, har en Volvo s40 2. Varvtalet ligger kvar (st[…]

Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]